Det er ingen tvil om at Norge er et godt land for bedrifter. Ifølge Verdensbankens nettside doingbusiness.org ligger vi på 6. plass av 190 land på listen over gode land å bedrive forretningsvirksomhet, og som nr. 21 på listen over gode land for å starte nye bedrifter.

Men når sju av ti nyopprettede selskaper går dukken i sine fem første leveår er det likevel åpenbart at mange gründere går inn med en feiloppfatning av hva som utgjør en bærekraftig og lønnsom virksomhet.

I TV3s nyeste reality-satsning «Businessfellen» (premiere 25. oktober kl. 20.30), skal et lite knippe av disse bedriftene få nødhjelp av Norges mest folkekjære økonomieksperter.

Vi spurte Hallgeir Kvadsheim og Magne Gundersen – begge eksperter i programmet og tidligere kjent fra seersuksessen “Luksusfellen” – om de vanligste skjærene i sjøen for en nyetablert bedrift.  

 

Hallgeir Kvadsheim

1: Mangel på tålmodighet

Grundere er nok født mer optimistiske enn folk flest, men man må være forberedt på at at det kan ta lengre tid å få sjøsatt et prosjekt enn man kanskje hadde håpet på. Alle disse prosessene man skal gjennom som nybakt gründer – fra idéutvikling til finansiering til forretningsplan og markedsføring – alt sammen tar som regel lengre tid enn først antatt. Utsettelser er vanlige: ofte går det flere år før man får tjenesten eller produktet ut på markedet.

For gründere er en god porsjon tålmodighet en svært viktig egenskap. Husk TTT, sier Hallgeir. Ting. Tar. Tid.

2: Don’t quit your day job

Noen mener at en grunder skal gå all inn fra dag én. Slutte i jobben og satse fullt ut for å få det til. Jeg er mer forsiktig, og mener man med fordel kan beholde en jobb og en inntekt gjennom start-up prosessen. Det er mange grundere som bruker alt for mye tid for å bekymre seg om husleia.

Det tapper en for krefter, og går sterkt utover motivasjonen. Jeg vil anbefale alle med gründer i magen om å beholde en viss stilling på siden. Da får man satset på ideen med noen inntekter i bakhånd til de grunnleggende utgiftene. Så kan man heller leve litt sparsommelig og spise havregrøt til ideen tar av, sier Hallgeir.

3: Naivitet

Mange gründere som satser på nye ting i dag gjør det innenfor bransjer som teknologi, nettjenester og sosiale medier. Mange av disse ideene er spesielt sårbare for kopiering. Derfor vil jeg råde til å ikke være naiv i møte med potensielle investorer, konsulenter eller andre aktører. Ikke vis alle kortene på en gang.

Om man er i tvil på hvordan man skal gå frem uten å risikere idetyveri, bli del av et start-up felleskap. Disse er det mange av landet over, og består som regel av mennesker med lang erfaring som gründere og bedriftseiere. Disse nettverkene er forholdvis åpne, og man kan lett søke råd der og alliere seg.

4: Man glemmer å sette av penger

Når man først begynner å få inntjening på prosjektet er det lett å gå i skatte- og momsfellen. Mange er vant til at skatten blir trukket automatisk som lønnstaker, og glemmer å sette av penger til staten som selvstendig næringsdrivende. Som gründer må du passe på alle disse tingene selv, og da er det lett å havne på glattisen. Jeg vil anbefale alle å sette skatte/momspenger på en konto man ikke har daglig tilgang på.

Og vær nådeløs med deg selv her. Å ha styr på disse tingene er spesielt viktig i starten, fordi det kan gå et helt år fra du tjener dine første kroner til du må betale den første momsregninga.

Husk også at staten er den verste kreditoren du kan ha – fordi de får tilgang til pengene dine raskere enn noen andre.

5: Å starte uten en god forretningsplan

Lag en god forretningsplan, og gjør det så tidlig som mulig. Det er som på skolen: skal du skrive en kompleks stil er det alltid greit å lage en disposisjon først. Hva skal saken handle om – avsnitt for avsnitt? Det samme gjør du med en forretningsplan. Hvem er kundene dine, hvem er konkurrentene og leverandørene?

Det er så mange detaljer man må få oversikt over i oppstartsfasen, men uten en solid plan i bakhånd gjør man seg svær sårbar. Og om du ikke vet hvordan en forretningsplan settes opp – bare søk det opp på nettet! Det finnes ufattelig mange gode tips der ute. Flere kommuner i Norge driver også egne gratiskurs for vordende gründere.

 

Magne Gundersen

1: Dårlig kostnadskontroll

Det tar ofte lenger tid enn man tror før ideen blir profitabel. I mellomtiden må man være nøye og bevisst med hver eneste krone man bruker. Med andre ord: dropp kostbar firmabil, dyre lokaler og alle overflødige utgifter i oppstartsfasen.

Selv om man kanskje ønsker å fremstå som vellykket og stilig så er det ikke her pengene hører hjemme. Mange bedrifter går under i sine første leveår fordi utgiftene løper løpsk før inntektene kommer inn på konto. Og om man blir frustrert underveis og lei av å snu på krona er det jevnlig verdt å minne seg selv på at Apple startet i en garasje…

2: Svak finansiering.

Altfor mange nybakte gründere undervurderer finansieringsbehovet. Oftere enn ikke vil du oppleve at ting koster mer enn planlagt underveis. Du kan sitte på verdens beste ide, men uten penger vil den aldri bli mer enn tanker i eget hode.

Derfor er det viktig å være forberedt på å samarbeide med noen som kan finansiere prosjektet ditt. Vær villig til å selge andeler av selskapet, selv om det kanskje gjør vondt. Mange setter seg på bakbeina og ønsker seg 100 prosent profitt den dagen bedriften blir en internasjonal megasuksess, men for de fleste forblir drømmen hypotetisk. Det er også viktig å ha kapital nok til dine private utgifter. Uten penger til husleie og mat på bordet risikerer du å måtte legge gründerdrømmen på hylla. Derfor er det ikke dumt å ha en inntekt ved siden av i oppstartsfasen.

3: Å gjøre alt selv

En vanlig tabbe er troen på at du kan gjøre alt selv. Enten tror man at ideen og selskapet er så spesielt at ingen andre kan gjøre en god nok jobb, eller så sitter du med et overdimensjonert selvbilde og tror du er best i alt. Begge er trolig feil. For selv om man er god på mye betyr ikke det at du er god på alt. Sannsynligvis har du ikke tid til alt heller. Å alliere seg med andre er derfor uvurderlig.

Medgründere som har kunnskap og erfaring på de områdene du er svak på er et godt sted å starte. Man får ofte råd i banken, via Innovasjon Norge eller kommuner som arrangerer kurs og seminarer – gratis. Kanskje du har et utrolig talent til å tenke tekniske løsninger i bedriften, men det betyr ikke at du passer til å føre regnskap eller forholde deg til kundene. Gaper man over for mye ender man ofte opp med å knekke nakken underveis.

4: Å sette seg selv i lederrollen

Når du sitter på verdens beste ide er det utenkelig for mange å gi kontrollen til andre. Men å kunne erkjenne at man ikke nødvendigvis hører hjemme i den daglige lederrollen er svært stor fordel og modenhetstegn for en nybakt gründer.

Det hjelper tross alt ikke med en god ide hvis man ikke klarer å representere den for omverdenen på en overbevisende måte. Anser du den daglige driften av et selskap som enten kjedelig, uforståelig eller ubehagelig, overlat det til noen som egner seg bedre, så kan du heller fokusere på dine egne, finspissede talenter. Man trenger ikke være verdensmester i alt. Det er det ingen som er.

5: Mangel på forarbeid

Det høres kanskje elementært ut, men det er likevel mange som ikke sjekker nøye nok at lignende konsepter allerede eksisterer på markedet. Er du sikker på at din ide løser et problem som kunden faktisk er villig til å betale for? Kanskje den løser et problem, men betalingsviljen er liten?

Eller problemet er allerede løst av noen andre aktører før deg? Det å svært viktig å grundig undersøke markedet du går inn i og hvilken konkurranse som finnes før du satser kone, unger, hus og hjem på ditt prosjekt.

 

Premieren på «Businessfellen» blir 25. oktober kl. 20.30 på TV3.