I disse dager er den mest populære elbilen – internasjonalt så vel som i Norge – tilbake i ny versjon.

Den nye Nissan LEAF er allerede forhåndsbestilt av 6500 nordmenn, og denne måneden legger de første eksemplarene ut på norske veier.

Nytt batteri som gir lengre rekkevidde, intelligent teknologi og et design som er løftet både utenpå og innvendig er blant flere gode grunner til å vurdere en tur innom Nissan-forhandleren.

Men den kanskje aller råeste nyvinningen ved nye Nissan LEAF handler om fotarbeid. Eller snarere: Mangel på fotarbeid.

Finn en Nissan-forhandler her

Akselerering og bremsing med samme pedal

En sentral del av Nissans Intelligent Mobility-teknologi er Nissan e-Pedal, som gjør kjøringen enklere og mer behagelig for føreren.

Frode Langli, markedssjef i Nissan Norge, forklarer prinsippet bak pedalen:

– Med e-Pedal kjører man 90 prosent med bare gasspedalen. Ved å slippe den helt opp vil bilen regenerere maksimalt med strøm tilbake til batteriet og sågar bremse opp bilen helt til full stans. I bakker vil bilen også holde seg stille hvis man slipper gasspedalen.

Dette innebærer at bilen kan stanse i bakker med opptil 30 prosent helling, og at så mye som 70kW kan regenereres ved full motorbrems. Det er naturligvis fullt mulig å bruke vanlig bremsepedal om behovet melder seg eller om man velger å skru av e-Pedalen.

– I nødsituasjoner må du selvsagt benytte den tradisjonelle bremsepedalen, men under vanlig kjøring vil det omtrent ikke være behov for å bruke den, sier Langli.

«Dette funker!»

Nye Nissan LEAF ble testet av flere bilredaksjoner gjennom fjoråret. Og Nissan e-Pedal er blant tingene som i størst grad vekker oppsikt blant testerne.

Som Broom.no/TV 2 skriver i sin rosende omtale av bilen:

– På utstyrsfronten får vi testet en nyhet som Nissan kaller e-Pedal, som gjør at bruken av tradisjonell bremsepedal skal kunne reduseres med opptil 90 prosent. Bilen har sterk regenerering, eller motorbrems om du vil. På 20 minutter brukte vi ikke bremsepedalen én gang, før kjøreturen var slutt og vi skulle stoppe helt. Dette funker!

VG sier seg enig:

– E-pedalen er super å kjøre med, spesielt i litt svingete nedoverbakker, skriver de i sin omtale av testkjøringen.

Noe alle bør prøve

Nissans Frode Langli fremhever på sin side kjøring i urbane strøk som en situasjon der man virkelig kan oppleve fordelene med pedalen.

– Det er veldig behagelig ved blant annet køkjøring og bykjøring, men oppleves også svært komfortabelt langs landeveien.

Og her er vi inne på det som må sies å være essensen ved nye Nissan LEAF. Sikkerheten, bærekraften og besparelsene er på plass, men til syvende og sist er kanskje selve kjøregleden – følelsen av å sette seg godt til rette og nyte turen – det aller viktigste.

Akkurat den følelsen er e-pedalen som skapt for, sier Langli. Systemet er svært intuitivt slik at man fort blir godt vant til den nye kjøreopplevelsen. Det er noe alle burde prøve, avslutter han.

Her kan du bygge din egen Nissan LEAF