– Dette er den satiriske skrekkfilmen vi har ventet på.

Merk mine ord: Det kommer til å bli en moderne klassiker.

Slik beskriver amerikanske kritikere Get Out – debutfilmen til komiker Jordan Peele, som har blitt vårens store grøssesuksess og snakkis over dammen.

Et skrekkfenomen av de sjeldne

Selv om Get Out hadde premiere i USA i februar, er verken publikum eller podcastene ferdige med å snakke om skrekkthrilleren – som med sterk rasetematikk og sylskarp satire både ryster og berører Amerika.

I skrivende stund har thrilleren en kritikerscore på 99 prosent (!) på Rotten Tomatoes, noe som ikke bare er høyt, men skyhøyt – uavhengig av sjanger.

Med det befinner den seg helt på topp på lista over de 100 beste skrekkfilmene noensinne, kun slått av den ultimate skrekk-klassikeren Caligaris kabinett (1920).

 

Svart mann i et hvitt mareritt

En vanlig søndagsmiddag?

Vi har vel alle kjent på den kriblende følelsen – les angsten – av å skulle møte kjærestens foreldre for første gang.

Og hva om du i tillegg er en svart mann på vei for å besøke din hvite kjærestes steinrike hvite familie?

Det er situasjonen til den aspirerende fotografen Chris (Daniel Kaluuya) fra New York, som er sammen med den preppy – men kule – forstadsjenta Rose (spilt av Allison Williams, kjent fra TV-serien Girls). 

«Har du fortalt familien din at jeg er svart?» spør Chris kjæresten før de skal dra. «Hvorfor skulle jeg det?» svarer Rose.

For, som hun sier: «Om Obama kunne stille til en tredje periode, så ville pappa ha stemt på ham».

Godt å ha det avklart.

Bestevennen til Chris er derimot bekymret:

Og når Chris først kommer til foreldrenes vakre mursteinsvilla, tar det ikke lang tid til før også vi tenker at det er noe creepy med denne familien.

For hva er greia med at disse liberale foreldrene er omgitt av svarte tjenere, og at de ser på Chris med ubestemmelige blanke blikk og gir ham uhyggelig blide smil?

Hvorfor er psykologmoren så ivrig etter å hypnotisere Chris, og hvorfor skal legestudent-broren absolutt lekeslåss med ham?

Chris er en svart mann fanget i et blendahvitt mareritt, og vi kjenner paranoien komme krypende.

 

Dødsmorsom

– Jeg følte at det var viktig å få publikum helt og holdent med på den iboende frykten en svart mann kjenner på, sier regissør Jordan Peele overfor The Guardian.

Peele forteller at han «hundre prosent» har laget filmen for å få folk til å endre mening om både rasisme og maktstrukturer – spesielt i den nye «Trump-æraen».

Så, hvorfor ikke bare lage et sosialt drama?

– Jeg tror at når man bare ber folk om å tenke, så har de en tendens til å komme på defensiven og slikt sett være lite mottakelige, sier regissøren i et nylig intervju med The Verge.

– Men når du forteller en historie, når du kan påvirke følelsene deres – enten det er ved å få dem til å le, gjøre dem redde, få de til å skrike eller heie – da har du et godt utgangspunkt.

Å skulle blande kløktig samfunnsatire med blodig skrekk kunne fort blitt en skikkelig smørje. Men det er nettopp denne miksen Get Out får til så bra, skriver Varietys anmelder: Du ler, skvetter og tenker om hverandre.

 

Heftige tvister

Uten at vi skal avsløre hvordan det går med Chris og svigers, så kan vi røpe at det kommer noen ganske heftige tvister i løpet av filmen.

Kort sagt: Alt er ikke slik det later til å være.

Litt som i samfunnet forøvrig. Og slik flere fans av filmen spør:

– Kan Get Out skremme oss til å bli bedre mennesker?

Vi vet ikke. Men vi vet at den i hvert fall kommer til å hjemsøke deg i lang tid fremover.

Get Out har norsk kinopremiere 7.april. Kjøp billetter her!