Hvor mange ganger har du tatt deg selv i å nynne på en reklamesnutt? Altfor mange? Ja, tenkte meg det!

Det som karakteriserer en god radiospott er at man formidler budskapet sitt på en kreativ og forfriskende måte. Dette gjør at lytterne husker både bedriften og spotten i lang tid. Det trenger ikke være en ny landeplage, men det er avgjørende at du har et godt budskap.

Det finnes både gode og mindre heldige radiospotter.  Nå har Radio Metro kåret det de mener er 2017s beste radiosnutt.

Den beste i 2017

 

Trommevirvel! Dette er årets beste radiospott fordi den er engasjerende og har en catchy snert. Du kan lett nynne på «C.O.W.A.B» ispedd en gjenkjennelig MIDI-beat.

– Vi heier på de gode spottene og håper at vi får mange flere i 2018. Denne spotten er enkel og presis i budskapet. Tilbudet fra Cowab kommer godt fram selv med musikk og humor, sier salgs- og markedsdirektør Hilde Apneseth i Radio Metro.

Radio Metro gir også hederlig omtale til Hurum Krafts spotter. Kraftselskapet er en liten aktør med små midler og konseptet er «vi selger bare strøm.».

– Alle kan kjenne seg igjen og vet hvor irriterende det er å bli oppringt av slitsomme selgere. Budskapet til Hurum Kraft er dramatisert helt utrolig bra i spottene, forteller Apneseth.

.. og noen ganger blir det flaut

Noen ganger kan man også snuble. Radio Metro skulle selge kontormøblene sine i Drammen og produserte en egenreklame ispedd lettbeint humor for å få unna møblementet.

 

– Vi hadde det veldig morsomt med denne, men jeg kan avsløre at redaktøren vår stoppet den før den kom på eteren, ler Apneseth.

Forskning + spott = sant

Det som gjør radioreklame unikt er at du har mye bedre tid enn andre tradisjonelle medier. I avisa blar vi forbi reklamesidene, på nettsidene scroller vi videre forbi bannerannonsene, mens på radio lytter vi. Ifølge elektroniske lyttermålinger er det kun 4% av lytterne som skrur av radioen under reklamespottene. Det betyr at du sannsynligvis har lytternes oppmerksomhet i 20-30 sekunder!

Selvsagt er det gjort forskning på området. I hjernen har vi et område som heter BROCA. Dette bestemmer hva du husker og hva hjernen mener er «lydsøppel». For å trigge BROCA til å huske din spott kan du bruke virkemidler som rim, rytme, dialekter eller uvanlige stemmer.

Et godt eksempel på dette er Sparebank Østs spott om sparing. Her kommer en barnestemme brått inn og snakker om service og rådgivning. Det er en brå vending i det som ellers ville vært en «tradisjonell» bankreklame.

Lokalt og treffsikkert

Prisen på å sende radioreklame på de store nasjonale radiokanalene passer de færreste små og mellomstore bedrifter. Derfor er det smart å treffe lokalt med skreddersydd og relevant reklame for lytterne i ditt distrikt.

– En bedrift i Gjøvik vil tjene mer på å nå 100.000 mennesker ti ganger enn å nå en million mennesker én gang. Det enkle er ofte det beste. Bowling 1 på Gjøvik opplevde å doble omsetningen høsten 2017 med dette enkle budskapet nettopp fordi de nådde mange lyttere i sitt lokalområde.

 

Lokalradio opplever en oppsving etter at de nasjonale kanalene flyttet fra FM over til DAB. Radio Metro vil fortsette å sende på FM og har opplevd en stor økning i lyttertallene de siste månedene og de spår en stødig økning i årene framover.

– Når lyttertallene øker for lokalradioen gir det lokale bedrifter gode muligheter til å drive effektiv markedsføring. Med gode og relevante reklamespotter øker sjansen for trigge folk til handling. Vi jobber derfor alltid tett med våre lokale annonsører slik at spottene blir best mulig, sier Apneseth.

Radio Metro har lokale reklamesoner i Stor-Oslo, Buskerud, Østfold og i Mjøsbyene. Metro Sør dekker begge Agderfylkene og har lokale reklamesoner i Kristiansand, Arendal og Mandal.

Vil du ha radioreklame i ditt distrikt? Ta kontakt med Radio Metro her.