I løpet av 2017 har de nasjonale radiokanalene hoppet av FM-nettet, fylke for fylke.

I dag slukkes FM-signalene til P4 og Radio Norge i Østfold, Vestfold, Oslo og Akershus, og om kort tid er de riksdekkende kanalenes FM-tid definitivt forbi over hele landet, når signalene slukkes i Troms og Finnmark den 13. desember.

Men om FM er helt dødt av den grunn? Neida.

Tvert imot gir radiokanaler som fremdeles finnes på FM-nettet svært god valuta for annonsekronene.

Og ekstra gunstig blir det hvis du investerer i lokalradioreklame nå, før årsskiftet.

Lokale lyttertall i været

Lokalradioene har fått forlenget tillatelsen for FM-sendinger, og får boltre seg helt alene.

– Den gode, gamle FM-radioen er på ingen måte død, sier Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro, som driver det største regionale nettverket av lokale radiokanaler på Østlandet og Sørlandet.

Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro.

– Lyttertallene våre taler for seg: Etter at NRK slukket sine FM-sendinger i Oslo, Akershus, Østfold og Buskerud i september, har Radio Metro økt den ukentlige lyttingen med 33,8 prosent.

Landsdekkende trend

Også Radio Metro-eide The Beat, Radio Rox og Radio Sør ser en økning i lyttertallene etter at NRK forlot FM-skipet, og Apneseth er ikke i tvil om at lyttertallene bare vil stige nå som også P4 og Radio Norge går over til DAB og internett.

– Lokale radiokanaler i andre deler av landet opplever den samme trenden som oss, så den økningen vi ser nå er på ingen måte tilfeldig.

Boosten skyldes trolig blant annet at en rekke bilister fremdeles sverger til FM-radio.

– Å få installert en DAB-radio i bilen koster fra 5000 kroner og oppover, så det er klart at det ikke er førsteprioritet for så mange, sier hun.

En gunstig mulighet

Den økende lytterskaren betyr naturligvis også at lokale radiokanaler er mer attraktive for annonsører enn noen gang.

– Når man kjøper radioreklame, kjøper man alltid på dagens pris. Så selv om vi vet at lyttertallene våre kommer til å øke i 2018, selger vi annonser basert på målingen ved siste kvartal, som var i oktober, forklarer Apneseth.

Det betyr at du får alle de nye lytterne som en bonus hvis du kjøper lokalradioreklame før nyttår.

– Dette er en gavepakke til alle annonsører! Her har man mulighet til å nå massevis av nye lyttere for en veldig god pris, så det er med andre ord gode utsikter for at jula varer helt til påske for dem som griper muligheten.

*

Fakta:

Radio Metro

Driver det største regionale nettverket av lokale radiokanaler på Østlandet og Sørlandet, med til sammen 350.000 lyttere som hører på disse kanalene i mer enn fire timer hver uke.

Radiosammenkjøringen består av:

  • Østlandsbaserte Radio Metro, som byr på god og variert musikk fra 60-tallet og frem til i dag, underholdningsprogrammer og lokale nyheter og væroppdateringer for hvert enkelt lokalområde. Radio Metro kan høres via FM-nettet på følgende steder: Oslo, Romerike, Drammen, Hønefoss, Østfold, Follo, Gjøvik, Lillehammer, Elverum, Hamar, Askim og Ringerike.
  • The Beat, som spiller hip hop og R&B på FM-nettet i Oslo, Drammen, Follo, Gjøvik, Lillehammer og på Romerike.
  • The Rox, som er Oslos FM-kanal for rock og pop.
  • Radio Sør, som dekker FM-nettet i begge Agder-fylkene.

Alle  kanalene kan naturligvis også lyttes til via DAB og internett, uansett hvor du befinner deg.

FM-nettet i 2018

* Alle de riksdekkende radiokanalene skal gå fra FM-sendingen til DAB-sendinger i løpet av 2017.

* Det betyr at det ikke lenger er mulig å høre disse kanalene via FM-nettet fra 2018.

* FM-frekvensen finnes imidlertid fremdeles, og mange lokale radiokanaler har fått forlenget konsesjonen for til å fortsette og sende radio på FM-nettet, i første omgang fram til 2022 – men muligens også enda lenger.