Ny roman setter fokus på hva påvirkningen i sosiale medier egentlig gjør med oss, og hvor lett det er å utnytte. Vi lever i et samfunn som i stadig større grad utspiller seg på sosiale medier. Alle vil dele om de har fått seg en ny jobb, drar på hytta, eller endelig skal flytte sammen med kjæresten.

Selv når vi skal sjekke nyhetene går stadig flere rett til Facebook eller lignende medier for å holde seg oppdaterte. De store tradisjonelle mediehusene har også blitt avhengig av sosiale medier for å spre sitt budskap, da forsidetrafikken fortsetter å synke som et lodd. Hva gjør dette med oss som forbrukere?

– Dagens nyhetsbilde befinner seg i stor grad på Facebook og i sosiale medier forøvrig. At de fleste bruker sosiale medier i dag, gir mange medier en stor mulighet til å nå veldig mange. Samtidig er det en utfordring at mange av oss blir «blinde» på hvem avsenderen er.

– En liten nettavis som sprer falske nyheter ser like stor ut som en stor og troverdig nettavis. Og når vi samtidig vet at svært mange ikke leser mer enn overskrift og ingress før de liker, kommenterer og deler, blir det ekstra vanskelig å skille mellom hva som er hva, kommenterer kommunikasjonsrådgiver og teknologiekspert Hans-Petter Nygård-Hansen.

Et skrekkscenario

Romanen Tidens Tegn utforsker det veiskillet vi nå står ovenfor, hvor flere av oss tyr til sosiale medier når vi skal oppdatere oss på hva som skjer i verden. Det spiller ikke lenger noen rolle hvem avsenderen er, og artikler med et fengende budskap blir gjerne delt videre, uavhengig av kildekritikk.

Falske nyheter har blitt et hverdagsbegrep, og vi trenger ikke se lenger enn til Donald Trump sin valgkampanje i USA for å se hvordan «alternative fakta» spredt gjennom sosiale medier kan få store konsekvenser.

Da hovedpersonen i Tidens Tegn, Sebastian Mathiesen, bestemmer seg for å starte sin egen nettavis, har han ingen anelse om hvilke konsekvenser det kan føre til. Det tar nemlig ikke lang tid før et av Norges største politiske partier banker på døra, og plutselig begynner grensene mellom sannhet og løgn og viskes ut.

Romanen er derfor spesielt aktuell nå med tanke på høstens stortingsvalg.

En viktig baktanke

Til tross for at Tidens Tegn utelukkende er en skjønnlitterær roman, sier den uten tvil noe veldig viktig om den virkeligheten vi omgir oss med. Hvem som helst kan presentere informasjonen du deler ukritisk videre på sosiale medier, og grensen mellom sannhet og løgn har aldri vært mer skjør.

Tidens Tegn er en roman. At det ligger en historie i bunn, gjør det mer spennende å lære mens man leser. For boken kunne like godt vært en fagbok. I dagens digitale hverdag er grensene mellom hva som er fakta og fiksjon svært liten, og det gjør Tidens Tegn enda mer aktuell. Og viktig, slår Nygård-Hansen fast.

Foto: Christian Zervos

Ikke bare tar den for seg utfordringene vi står med i dag, men den går tilbake i historien og forklarer forretningsmodellen til Google, Facebook og andre selskaper som har formet den teknologiske revolusjonen som for alvor satte i gang på begynnelsen av 2000-tallet.

– Sosiale medier har på mange måter endret måten vi lever, leker, lærer og jobber. Men sosiale medier utfordrer også i stor grad hvordan vi forholder oss til fakta og fiksjon. Tidens Tegn tar på mange måter opp konsekvensene av et postfaktuelt samfunn, og det bør vi ta høyst alvorlig, legger Nygård-Hansen til.

Tidens Tegn kan bare kjøpes på nett, hardcover versjonen koster kun 248,-. Den sendes gratis rett hjem i din postkasse.

Kjøp den nå på TidensTegn.com.