– Filter er et nytt mediehus der formålet er å levere hardtslående og undersøkende journalistikk distribuert der leserne befinner seg til enhver tid, sier publisher Lars Eide i Filter Media Norge AS.

Han har ansvaret for Filter Nyheter og Filter Film og TV – to spesialiserte nettaviser som målrettet ønsker å sette agenda gjennom å være først med de store nyhetene innenfor sine fagfelt.

– Den største satsingen fremover vil være på Filter Nyheter. De store etablerte mediene nedbemanner og nedbemanner for å møte fremtida. Vi slipper heldigvis å forholde oss til gamle forretningsmodeller, og kan dermed operere 100 prosent på nettets premisser. Det er utrolig viktig at nye aktører som oss tar ansvar og blir med på å sikre fremtidas journalistikk. Hos oss er det ingen betalingsmur som hindrer folk fra å få presentert fakta. Vår målsetning er at flest mulig skal lese de sakene vi velger å publisere, sier Eide.

filternyheter1212

 

Forretningsmodell

Et av de kanskje mest spennende aspektene ved driften i Filter er nettopp forretningsmodellen. Den er på mange måter fundamentalt annerledes enn for de tradisjonelle mediene.

Ønsket var å skape en modell som gir den effekten annonsørene ønsker samtidig som den ikke ødelegger journalistikken med lettvinte løsninger for å skape trafikk.

– De tradisjonelle mediene er avhengig av å trekke folk til egne sider for å tjene penger. Det fører til et stort publiseringspress. Filter har med sin modell brutt linken mellom antall lesere av redaksjonelle saker og inntekter. Det gjør det mulig for oss å fokusere kun på kvalitetsjournalistikk. På kommersiell side selger de tradisjonelle mediene sin distribusjonskraft, mens vi leverer det samme antallet lesere via andre distribusjonskanaler, for eksempel Facebook, sier Eide.

Kommersielt innhold

Det kommersielle innholdet, også kalt native-annonser, publiseres på Filter Partner. Denne er helt kommersiell og sikrer at de redaksjonelle avisene er helt reklamefrie.

– Vi tar alltid en fast pris som inkluderer konseptutvikling, produksjon og distribusjon og vi garanterer annonsørene et gitt antall lesere. Det siste tror vi er viktig ettersom vi er en ny og liten aktør.

Et godt eksempel er annonsering for SF Studios Norges kinofilm «The Conjuring 2». Filmen er basert på virkelige hendelser der en familie ble hjemsøkt av spøkelser. Saken ble godt dekket i engelske aviser på 70-tallet og Filter tok kontakt med fotografen som jaktet spøkelser hos den angivelig hjemsøkte familien, kjøpte originalbildene og intervjuet ham. SF Studios Norge ønsket å nå unge jenter mellom 18 og 24. 70 prosent av alle leserne var i den aldersgruppa og 75 prosent var jenter.

Filmen «The Conjuring 2» fikk en kjempestart på norske kinoer.

– Premierehelgen har vært en stor suksess, vi har faktisk hatt den beste åpningen av filmen i Europa, med unntak av UK – som tross alt er et veldig mye større marked enn det norske, fortalte markedssjef i SF Studios Norge, Janne Holmboe, til Medier24.no.

filterconjuring_2

 

 

Native annonsering passer perfekt for alle annonsører som har en historie de ønsker å fortelle til store og små målgrupper. I tillegg er det en effektiv måte å skape etterspørsel etter produkter og tjenester.

– Først vekker man interessen gjennom godt innhold. Etterpå henvender du deg til de som har lest med god gammeldags call to action-reklame og henter konverteringer. Derfor tilbyr vi byråer og annonsører både å plassere retargeting-pixler på våre sider samt å dele Facebook-publikummet. Hvis man ikke har et byrå så kan vi hjelpe til med dette også.

Søker etter rådgivere

Filter leter nå etter flere som har lyst til å jobbe i den kommersielle delen av Filter.

– Vi trenger dyktige fagfolk som forstår hele det digitale økosystemet og kan være gode rådgivere og selgere for våre kunder. I tillegg hjelper det å være nysgjerrig og ha lyst til å lære nye ting. Det er det
forøvrig gode muligheter til hos oss da vi sitter sammen med flere spennende oppstartselskaper midt i Oslo Sentrum. Selvsagt må du ha ambisjoner og pågangsmot, det er alltid litt tøffere å jobbe for utfordreren, sier Eide.

Høres det gøy ut? Send søknad og CV til stilling@filtermedia.no. Merk gjerne eposten med «Rådgiver». Eller kontakt med Lars Eide på 916 00 429 hvis du ønsker det.

filter_sak
Fra venstre: Lars Eide, Pål Nordseth (Filter Film og TV) og Harald Klungtveit (Filter Nyheter)