Hva tenker du på når noen nevner Batman?

Garantert den dype, hese stemmen til Christian Bale. Kanskje også Ben Afflecks karakteristiske kjeveparti under flaggermusmasken.

Eller hva med den famøse brystvortedrakten til George Clooney og Val Kilmer?

Lenge var det imidlertid en helt annen og mye mer fjollete Batman som dominerte.

I TV-serien fra 1960-tallet der Adam West spilte den kappekledde hevneren var stilen glorete, humoren knusktørr og formaningene mange (Batman minnet stadig om viktigheten av å bruke setebelte og spise nok grønnsaker).

 

Absurd utgangspunkt

Den kinoaktuelle animasjonskomedien «Lego®Batman filmen» (premiere 10. februar) blander de beste elementene fra de tidligere Batman-variantene.

Regissør Chris McKay er nemlig en skikkelig superheltnerd med detaljkunnskaper om tidligere versjoner, og filmen er full av godbiter for fansen.

Men heldigvis har filmskaperen også en passende ironisk distanse:

– Jeg er selvfølgelig en stor fan, men la oss ta et steg tilbake. Vi snakker altså om en fyr hvis metode for å komme over drapet på foreldrene er å lære seg karate og kle seg ut som en skapning han tror kriminelle frykter mest. Det er tross alt ganske absurd, sier McKay i et intervju med Flickering Myth.

Batman-figuren vi møter i «Lego®Batman filmen» er en videreutvikling av han vi først hilste på i den kritikerroste gigantsuksessen «Lego®filmen» (2014).

Vi snakker altså om en flaggermusmann med et kjempeego, som insisterer på å gjøre alt selv og som ikke vil slippe noen innpå seg.

I stedet sitter han hjemme i Wayne Manor og ler rått av romantiske komedier og spiser mikrobølgeoppvarmet hummer.

– Dette er den definitive komiversjonen. Dette er en fyr som er så selvsentrert og har et så stort ego at han sliter med å opprettholde relasjoner til andre, forklarer McKay til Empire.

Vanvittig actionstart

Alt endrer seg imidlertid den dagen Batman ved en katastrofal feil klarer å adoptere en foreldreløs gutt, samtidig som han forelsker seg i Barbara Gordon – den nyansatte politisjefen med nye progressive tanker om hvordan man bekjemper kriminalitet.

Legg til en Joker som er dødelig fornærmet fordi Batman ikke vil anerkjenne ham som sin største fiende, og du har utgangspunktet for en animert komedie med vanvittige mengder kjapp og knivskarp humor for både barn og voksne.

I tillegg er animasjonen spektakulær. McKay forteller til Empire at filmskaperne ønsker at publikum skal glemme at de ser en film i Lego, og at kreativ lek med farge, lys og skygge gir en følelse av at man ser en ordentlig film.

Filmen starter dessuten med en heseblesende actionsekvens som tydelig er inspirert av Christopher Nolans filmer:

– Ideen var å begynne med en svær episk actionsekvens med masse moro, der vi introduserer karakterene – og etterpå følger vi Batman. Hva skjer når Christopher Nolans film slutter, etter rulleteksten? Batman må gå hjem, sjekke e-post, spise mat, alle de hverdagslige tingene.

– Det hjelper folk til å forstå at vi ønsker å se på Batmans egentlige problem – det faktum at han har en stor mangel i livet sitt, og er redd for å slippe mennesker innpå seg, forklarer McKay til Brick Fanatics.

Superskurker fra ulike univers

I likhet med «Lego®filmen» har filmskaperne fått frie hender til å lage en film som har mer ambisiøse mål enn bare å være et utstillingsvindu for leker og superhelteffekter.

Frie hender var ingen selvfølge, med tanke på at både Lego og Batman er svært verdifulle merkevarer.

Og ikke bare det – i filmen får Gotham City besøk av flere superskurker fra andre filmer – blant dem Voldemort fra «Harry Potter», Sauron fra «Ringenes herre» og King Kong.

McKay forteller at de sendte DVD-er av «Lego®filmen» rundt til ulike rettighetshavere, for å få lov til å bruke figurene:

– De var mer åpne for ideen på grunn av den første filmen. De skjønte at vi kom til å teste grensene litt, men ikke ødelegge karakteren deres, sier han til Flickering Myth.

Filmen har fått seksårsgrense på kino, men ikke send ungene alene.

Dette er nemlig en animasjonsfilm av typen voksne kommer til å digge minst like hardt.

Norsk kinopremiere er 10. februar.