Liker du Lego, Batman og/eller velskrevet komikk, bør du snarest krysse av 10. februar på kalenderen din.

Da har nemlig «Lego®Batman filmen» premiere på norske kinoer.

Hvis du så den kritikerroste gigasuksessen «Lego®filmen» i 2014 er du trolig fylt med deilig forventning allerede – dette er nemlig solofilmen til den ekstremt selvopptatte og forfengelige Batman-figuren du fikk møte der.

I likhet med den første filmen, er også «Lego®Batman filmen» en fortelling med et bra budskap, massevis av spektakulær animasjon – og vanvittige mengder kjapp og knivskarp humor for både barn og voksne.

Her er trailer:

 

Stive klosser, stiv pris

Som en del av oppladningen til filmen, bestemte bilfabrikanten Chevrolet seg for å lage en batmobil i naturtro størrelse.

De satte i gang noen av verdens fremste Lego-byggere, og etter 1 833 arbeidstimer og 344 187 klosser var Chevy klare til å rulle ut resultatet.

Det skjedde under Detroit Auto Show i midten av januar:

Chevrolet lanserte til og med en egen nettside for den fiktive bilmodellen, som selvfølgelig ikke er til salgs på ordentlig. Men hadde den vært det, ville prislappen ifølge hjemmesiden vært på 48 millioner dollar – cirka 399 millioner norske kroner.

Litt stivt, kanskje, men da får man tross alt en bil som går på rakettdrivstoff, med skuddsikre glass, en hel haug oppfinnsomme våpen og luksuriøse svarte skinnseter.

 

Absurd Batman

«Lego®Batman filmen» er altså film nummer to ut i samarbeidet mellom Lego og Warner Animation Group, og den første av to spinoff-filmer i år («Lego® Ninjago-filmen» skal etter planen ut til høsten).

Chris Miller og Phil Lord regisserte den første filmen, og har også produsert «Lego®Batman filmen». Regissøren på «Lego®Batman filmen», Chris McKay, var også med forrige gang.

Selv om Lego og Batman er vanvittig verdifulle varemerker, har filmskaperne fått overraskende frie tøyler.

Og siden regissør Chris McKay er en gammel Batman-fan med total oversikt over universet, tør han også å være passende respektløs:

– Hele konseptet med Batman er jo egentlig absurd. En fyr som lærer seg karate og kler seg ut på nattestid for å jule opp folk er jo helt latterlig når man tenker over det, sier McKay til Empire.

Miller og Lord uttalte til The Guardian i 2014 at målet med filmene ikke er å selge mest mulig Lego, men å bruke Lego-figurene til å fortelle en historie.

– Vi ønsket å lage en antitotalitær film for barn. En film som snakket om hvor viktig det er med frihet og innovasjon i et åpent og fritt samfunn.

 

Ikke send barna alene

Også «Lego®Batman filmen» har et budskap om viktigheten av samarbeid og vennskap, og som viser hvor galt det kan gå når man blir for avhengig av én sterk figur.

I filmen er Batman en totalt uovervinnelig superhelt som nedkjemper skurker med lillefingeren.

Han er imidlertid også blitt fryktelig selvsentrert, og lever et kjærlighetsløst liv sammen med Alfred i Wayne Manor – med en altfor stor hjemmekino og mikrobølgeoppvarmet hummer til middag hver dag.

Alt det endrer seg imidlertid når han helt uforvarende adopterer en guttunge, som han blir nødt til å lære opp i superheltfaget.

I tillegg må han håndtere den nye politisjefen Barbara Gordon, som har ganske radikalt nye tanker om hvordan man best nedkjemper kriminelle.

Og et vell av superskurker, såklart, anført av Jokeren.

Filmen har fått seksårsgrense på kino, men ikke send ungene alene.

Dette er nemlig en animasjonsfilm av typen voksne kommer til å digge minst like hardt.

PS: Chevrolet har også laget en reklamefilm i forbindelse med filmen. Her får en fokusgruppe anledning til å si hva de mener om batmobilen: