2018 er året Nissan igjen løfter standarden for hva en moderne kjøreopplevelse kan – og bør – innebære.

Nissan LEAF har for lengst etablert seg som den dominerende elbilen på norske veier og flere skal det bli denne våren: Tusenvis av nordmenn har allerede forhåndsbestilt den nye modellen, som ankommer landet i disse dager.

Listen over grunner til å prøve nye Nissan LEAF er omfattende. Batteriet er nytt og gir nå 50 prosent økt rekkevidde. Designet er oppgradert med aerodynamisk eksteriør og et like stilig og behagelig interiør. Og bilen lar seg i all hovedsak kjøre med én pedal, der strøm regenereres gradvis ved motorbrems. Slipper du gasspedalen helt opp, aktiveres også bremsene.

Den oppgraderte versjonen av Nissan LEAF har i tillegg en annen funksjon som vil senke skuldrene og løfte kjøreopplevelsen: Bilen hjelper til på et område der sjåføren tradisjonelt har vært overlatt helt til seg selv – styringen.

Finn en Nissan-forhandler her

Full kontroll med smart styring

Frode Langli er markedssjef i Nissan Norge, og vet følgelig mer om hva som venter norske bilister enn de fleste andre. Han forklarer ProPILOT-teknologien slik:

– ProPILOT er et førerassistanse-system som regulerer både farten og avstanden til bilen foran ved hjelp av radar- og kamerateknologi. I tillegg hjelper det til med styringen for å holde deg midt i kjørefeltet under motorveikjøring. Du vil føle på rattet at bilen henter deg inn dersom du glir ut mot veimerkingen på en av sidene.

Som en del av Nissan Intelligent Mobility-konseptet, setter ProPILOT-systemet sitt preg på flere sider av den helhetlige kjøreopplevelsen.

– ProPILOT gir trygg og stressfri kjøring. Det er et sikkerhetssystem som også oppleves som komfortabelt under langkjøring. I tillegg omfatter det også Traffic Jam Pilot, som gjør at du kan følge køen nesten uten å røre pedalene, sier Langli.

Frode Langli poengterer at ProPILOT-funksjonen ikke erstatter en våken sjåfør – ennå.

– Dette er første lille trinn i retning av autonom kjøring, men Nissan LEAF er ikke en selvkjørende bil. Det er fremdeles føreren som kjører bilen. Slipper man rattet for lenge, vil systemet etter kort tid varsle, bremse og til slutt stanse bilen helt. Men ProPILOT vil som sagt hjelpe føreren og gjøre kjøringen mer behagelig og stressfri.

Tilbakelent parkering

I tillegg til assistanse under kjøringen gir andre generasjon Nissan LEAF en hjelpende hånd når turen er over og bilen skal parkeres.

Med ProPILOT Park er det nemlig bare å holde inne en knapp mens bilen utfører parkeringen med perfeksjon helt av seg selv. Om den skriver Broom.no/TV2 at “den fungerer veldig bra og er blant de aller beste vi har prøvd”.

Nissan Norges markedssjef Frode Langli mener nye Nissan LEAF representerer et betydelig framskritt– i selskapets lange historie som elbil-produsent.

– Vi har vært ledende på elbil siden Nissan LEAF kom på markedet i 2011 i Norge, og den nye modellen skal bidra til å befeste vår elbil-posisjon. Vi vet at vi med dette starter et nytt kapittel i Nissans elbil-historie, som strekker seg helt tilbake til 1947, da Nissan lanserte sin første elbil, Tama.

Han registrerer fornøyd at både profesjonelle tester og tilbakemelding fra publikum tyder på at Broom.no/TV2 kan få rett i sin spådom om at “nye Nissan LEAF absolutt kan bli Norges mest solgte bil i 2018”.

– At den nye modellen har fått så bra omtale og ikke minst kunderespons er svært hyggelig og viktig for oss.

Her kan du bygge din egen Nissan Leaf