Eller rettere sagt: Hvor lyst er det mulig for en mann å synge — uten at man kastrerer ham?

For å finne ut dette kan vi gjøre et lite tankeeksperiment. Uansett om du leser dette på jobben, på trikken eller i forelesningssalen, prøv å syng noen strofer fra disse sangene inne i hodet ditt.

Først, Prince og åpningslinjen på «Kiss»:

«You don’t have to be beautiful…»

Så, A-ha og Morten Harket som synger

«Stay on these roooooooooads…»

Og til slutt, Bee Gees:

«Ah, ha, ha, ha, stayin’ alive…»

Felles for alle disse sangene er at de er sunget i falsettDen lyse, uskyldige stemmen som vi ofte forbinder med prepubertale guttestemmer og skjør pikesang. 

De fleste artister er jevnlig innom falsetten som et slags arbeidsverktøy. Bruno Mars, Justin Timberlake, Pharrell Williams, Coldpay og Frank Ocean, bare for å nevne noen.

Mange har også gjort falsetten til en sentral del av uttrykket sitt, og artister som Bee Gees, Prince og A-has Morten Harket er uløselig knyttet til denne måten å synge på.

Det samme gjelder kontratenoren innen den klassiske sangen og det bringer oss over til David Hansen i Den Norske Opera & Balletts aktuelle oppsetning «Orfeus og Evrydike». Han og andre kontratenorer har perfeksjonert falsett-teknikken og evner å synge konstant i dette toneleiet.

Bare hør her:

I «Orfeus og Evrydike» er han Orfeus, som gjør alt for kjærligheten. Forestillingen er et samarbeid mellom Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten. Regi, koreografi og scenografi er ved Jo Strømgren som også evner å oppsummere hva forestillingen handler om på beste vis:

– Enkelt sagt er Orfeus en fyr som er veldig glad i dama si, sier Jo Strømgren.

– Det handler om å ta et valg, om å gå for noe. Orfeus er kompromissløs og våger å gi alt.

Det samme kan man si om kontratenorer. Ifølge Wikipedia er en kontratenor (fra italiensk controtenore) en mannlig sanger som ved hjelp av en «brystresonnansforsterket hodestemmeteknikk» eller falsettteknikk synger i samme stemmeleie som kvinnelige sangere. Vanligvis ligger registeret til en kontratenor mellom rundt G3 til D5/E5.

Til sammenlikning er for eksempel Morten Harket på E5 når han synger den lyseste delen av «Take On Me».

Den Norske Opera og Ballett skriver i sin hyllest til kontratenoren at «stemmebåndene vibrerer i sykluser, ettersom hvordan luften fra lungene presses opp. Kontratenorene åpner og lukker stemmebåndene for hver vibrasjonssyklus, og bruker ikke hele lengden på stemmebåndet, mens strupehodet er stabilt i en lav posisjon. Uten denne spesielle stemmeteknikken er disse sangerne gjerne tenorer eller barytoner».

David Hansen er kjent for å være en av kontratenorene som når høyest. Selv sammeligner han øvingen og følelsen når han fremfører med det å være toppidrettsutøver.

– Jeg oppdager nytt om meg selv og syngingen slik alle idrettsutøvere som utfordrer grensene og arbeider hardt for å bli best gjør. Jeg hadde aldri trodd jeg ville ende hørende ut som jeg gjør i dag da jeg startet som kontratenor, sier han i  et intervju med Limelight Magazine.

Hvordan det høres ut kan du nå eventuelt finne ut selv. «Orfeus og Evrydike» går nå på Operaen i Oslo. Har du lyst på en ordentlig kjærlighetshistorie der du hører med øynene og ser med ørene kan du kjøpe billetter på Operaen.no.

Forestillingene fremover er:

  • Torsdag 1. september fra 19-21
  • Tirsdag 6. september fra 19-21
  • Torsdag 8. september fra 1930-2130
  • Lørdag 17. september fra 15-17
  • Onsdag 5. oktober fra 19-21
  • Søndag 9. oktober fra 18-20

ORFEUS OG EVRYDIKE

  • «En eksepsjonelt uttrykksfull og vakker blanding av opera og ballett. Gi oss mer!» skrev VGs anmelder om «Orfeus og Evrydike» i da den først ble satt opp i 2013
  • Nå er samarbeidet mellom Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten tilbake
  • Regi er ved Jo Strømgren og dirigent er barokkspesialist Rinaldo Alessandrini
  • I rollene som Orfeus og Evrydike kan du oppleve David Hansen og Vigdis Unsgård
  • Trenger du en ordentlig kjærlighetshistorie der du hører med øynene og ser med ørene kan du kjøpe billetter på Operaen.no