Som de fleste vet: Norges landsdekkende radiokanaler vinker farvel til FM-nettet i 2017.

Store deler av Norge har allerede mistet FM-signalene til NRK, P4 og Radio Norge, og i de kommende månedene står resten av landet for tur. Når 2017 er over om noen måneder, vil allmennkringkasterne kun være tilgjengelige via DAB-radio og internett.

Dét er gode nyheter for lokalradiostasjoner som skal fortsette med FM-sendinger.

– Jeg tror den gode, gamle FM-radioen kan få et oppsving i tiden som kommer, sier Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro.

Og når lytterne blir flere, vil også Radio Metro bli enda mer interessant for annonsørene.

Økte med 48 prosent

Østlandsbaserte Radio Metro er blant kanalene som skal fortsette å sende på FM-nettet – i tillegg til DAB og internett, selvsagt.

De har allerede merket en betydelig oppgang i antall lyttere etter at fylkene Oppland og Hedmark nylig mistet FM-signalene til allmennkringkasterne.

Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro.

– Lyttertallene viser at Radio Metro har økt med 48 prosent i Hedmark og Oppland på bare noen få uker, sier Apneseth.

Tror på voldsom økning fremover

Hilde Apneseth i Radio Metro tror FM-boosten skyldes at mange hører radio i bilen. Og det er langt ifra gratis å erstatte den gamle FM-radioen med ny DAB-radio.

– Å få installert en DAB-radio i bilen koster fra 5000 kroner og oppover. Det er en stor investering som gjør at veldig mange konkluderer med at «nei, det venter jeg med til jeg kjøper ny bil», sier hun.

Hun har derfor klokkertro på at Radio Metro og andre lokalradioer vil vinne på at de største kanalene nå forsvinner fra FM-nettet.

– Det er ingen tvil om at vi kommer til å se en voldsom økning i lyttertall. Nøyaktig hvor stor den blir, vet vi ikke ennå. Men vi vet det blir betydelig, sier hun.

For det er ikke bare Radio Metro som merker at radiolandskapet endrer seg kraftig i år. Trenden er nemlig den samme i andre deler av landet hvor FM-slukkingen er fullført.

– Lokalradioer i Bodø og Trondheim opplever det vi opplever nå. Det er ingen tilfeldighet. Og det gleder vi oss selvfølgelig stort over.

Oppfordrer reklamekjøpere til å se muligheten

Apneseth oppfordrer daglige ledere og eiere av mindre bedrifter til å vurdere lokalradioreklame i tiden fremover, siden det kan bli en gunstig investering for dem.

– Vi kan bare selge i forhold til lytterne vi vet vi har – ikke de vi vet vi får – så hvis man kjøper før jul, får man mest sannsynlig veldig mange lyttere gratis. Da kan man få med seg en voldsom opptur inn i 2018, hvor nye lyttere hører om din bedrift og ditt produkt, for en veldig god pris, sier Hilde Apneseth i Radio Metro.