2007 ble et vendepunkt i Kjetil André Aamodts liv.

Etter å ha mottatt fire priser under Idrettsgallaen – deriblant Årets navn – annonserte han at han ville legge opp som alpinist.

Den høsten ble han invitert til å bli UNICEF-ambassadør, i selskap med Sissel Kyrkjebø og Ole Gunnar Solskjær.

– Det var en veldig naturlig ting å si ja til, forteller den folkekjære idrettshelten og programlederen nesten nøyaktig ti år senere.

Hyller de egentlige heltene

UNICEF er verdens største hjelpeorganisasjon for barn. De er tilstede i 190 land, inkludert Syria, Jemen, Sør-Sudan og andre katastrofeområder, og arbeider med utdanning, nødhjelp, ernæring, vann, vaksiner og beskyttelse.

Bedrifter og organisasjoner er avgjørende for at UNICEF skal klare å skape den fremtiden vi ønsker for barn og samfunn verden over. Slik kan din bedrift bidra.

Temaer som barn som lever i ekstrem fattigdom, foreldreløse barn, barnesoldater, barneslaver og barn som blir seksuelt misbrukt engasjerer alpinstjernen sterkt.

Nepal, Unicef

Han vil imidlertid på ingen måte overdrive sin egen betydning som ambassadør for organisasjonen.

– Jeg er utrolig imponert over folka i UNICEF som reiser ut og jobber med dette daglig. Når vi har dratt til Nepal og Zambia for å lage reportasjer, er det med pansrede kjøretøy og antibac. Så kommer vi hjem for å få folk til å gi penger.

Kjetil André trekker på det:

– Det er visst sånn verden er skrudd sammen – kjente folk skaper interesse for saken. Men det er mange som gjør en mye viktigere jobb som aldri blir sett.

Følelsesladd møte

Selv om mye av jobben til en ambassadør består i skape oppmerksomhet og sette problemstillinger på dagsordenen – i Kjetil André Aamodts tilfelle ofte som programleder – har han fått bli med ut i verden for å se de lokale utfordringene på nært hold.

– Det er mange måter å leve på – på godt og vondt. Jeg har vært sammen med foreldreløse barn som sover i telt og må beskyttes for ikke å bli voldtatt om natten. Men jeg har også sett friske og raske barn danse til lyden av en gammel ghettoblaster foran et bål.

Særlig inntrykk gjorde et møte med en ung jente i Zambia.

– Det var på et dagsenter for barn som hadde mistet foreldrene til AIDS. Ei jente på 10-11 år var der sammen med lillesøsteren som var fem år gammel og lillebroren som var tre. Nå var hun familiens overhode.

Da han var tilbake i Norge for å holde appeller var det vanskelig å holde følelsene tilbake.

– Jeg sprakk. Det er ikke sånn man skal vokse opp, sier han.

Et tankekors

Kjetil André Aamodt kommer fra idrettens verden, der det er om å gjøre å være sterkest. Men i idretten er det regler. I den virkelige verden er det mange barn som lider under “den sterkestes rett”-prinsippet.

– Dette problemet er så stort. Selv om vi har kommet langt som sivilisasjon: Det finnes mennesker som utnytter de aller svakeste blant oss – barna.

I løpet av sine ti år som UNICEF-ambassadør har Kjetil André selv fått tre barn. Han håper å kunne gi dem andre perspektiver på verden enn den trygge og privilegerte oppveksten i Norge

– De barna jeg har møtt som har rent vann, skole og trygge personer rundt seg er ofte veldig blide. Mer fornøyde enn mine egne barn, egentlig, som har veldig mye mer. Det er et tankekors.

Den viktigste saken

Kjetil André har lært mye gjennom sitt virke som UNICEF-ambassadør, spesielt fra oppholdet på det afrikanske kontinentet.

– Det henger igjen mye elendighet som vi dro med oss i kolonitida. Når vi kommer tilbake med masse penger for å rydde opp, byr det på utfordringer.

Som organisasjoner flest er UNICEF avhengig av støtte for å kunne utføre arbeidet sitt. Ikke minst fra bedrifter som vil bidra til å gjøre verden bedre for barn og unge i 190 forskjellige land. Mange bedrifter ønsker å kjøpe gaver med mening til sine ansatte i år, og kanskje vil de få enda mer glede av vissheten om at de har bidratt til å redde liv enn den årlige fruktkurven?

– UNICEF har infrastrukturen til å hjelpe barn der de trenger det. De samarbeider med andre organisasjoner, får ting gjort og skaper trygge rammer gjennom solid og ordentlig arbeid. Det er vanskelig å tenke seg noen viktigere sak å jobbe for enn det.

Bra også for våre egne barn

Mens vi lever i et av verdens tryggeste land – et forbrukersamfunn der de aller fleste av oss har mer enn vi trenger – er Syria på vei inn i nok en vinter. Barn dør av kulde, sykdommer vi er vaksinert mot og underernæring. UNICEF selger verdensgaver til jul, så onkel og tante kan få vite at en familie i Syria har fått fem varme pledd i stedet for sokker og slips.  

Kjetil minner om hvor privilegerte vi er her i Norge, og påpeker samtidig at en julegave til UNICEF kan ha en verdifull effekt også på hjemmebane:

– Med tre barn hjemme merker jeg hvordan hver av tingene vi kjøper har liten verdi. Det blir for mye, rett og slett. Kanskje en gave til UNICEF gir noe mer – også for våre egne barn.

Bedrifter som Telenor, Nordic Choice Hotels, KIWI, Norwegian og Cubus er blants UNICEFs signaturpartnere, og det er våre partnere som tilfører kraften som må til for å oppnå virkelige resultater. Slik kan din bedrift bidra.