Widerøes Flyveselskap kuttet kraftig i pengebruken knyttet til markedsføring. Likevel har de økt omsetningen.

 – Dyre tv-kampanjer og bannerannonser ga ikke de resultatene jeg ønsket, sier Åsta Braathen.

Da hun i februar 2014 overtok som salgs- og markedsdirektør i Widerøes Flyveselskap, så hun raskt at hun ikke var fornøyd med hvordan budsjettene ble brukt.

Hele markedsføringsstrategien ble lagt om, til en helhjertet satsing på godt innhold – hånd i hånd med målrettet distribusjon gjennom sosiale medier.

Samtidig er pengebruken kraftig redusert.

– Da vi gikk over til innhold kom resultatene veldig fort, sier Braathen.

Satsingen ble trappet opp i fjor høst, og nå er trafikken til Widerøes nettsider opp med 30 prosent målt mot fjoråret.

Ikke minst: Omsetningen gikk opp seks prosent i samme tidsrom.

 «Betydelig» mindre penger

Beslutningen om at innhold skulle bli navet i Widerøes markedsføring, gjorde Braathen etter rådføring med Venture Factory-gründer Even Aas-Eng, som hun kjente fra flybransjen.

– Vi endte med å ta vekk nesten hele det tradisjonelle display-budsjettet. Skal man kunne sammenligne resultater, mener jeg at man ikke kan gjøre litt av det ene og litt av det andre, sier Braathen, og legger til:

– Det måtte skje en tydelig endring.

I dag forteller hun at de har kuttet budsjettet med en «betydelig» sum penger – og likevel får mer tilbake.

Langsiktig

– Da de flyttet penger fra bannere til Facebook, fikk vi målbare resultater fra dag én, bekrefter Gunnar Stensaker.

Han er daglig leder i performance marketing-byrået T/A Opt, som innen da var blitt engasjert for å styre Facebook-kampanjer og drive distribusjonen av Widerøes innhold.

Neste steg var å få opp produksjonen av dette innholdet.

– Vi begynte å snakke om en blogg, og fikk på plass denne som en WordPress-side. NewsLab skrev innholdet, og vi distribuerte det, sier han.

Han understreker at blogg-innholdet ga svært billige klikk. Samtidig er dette langsiktig arbeid, der en ikke kan telle konverteringer direkte.
I stedet handler det om å få opp oppmerksomheten for Widerøe. Ulike typer innhold er blitt vist til ulike, helt bestemte målgrupper på Facebook.

– Vi så at artikler som er interessante for den målgruppen vi viser det til, får veldig god respons. Folk tagger hverandre, og de leser innholdet, sier Opt-ansatt Maja Ludvigsen.

– Leseren får et forhold til Widerøe selv om han eller hun kanskje aldri har flydd med selskapet, legger hun til.

Restauranter og påskekrim

Artiklene som NewsLab har skrevet er blitt lest, likt, tagget, kommentert og delt av hundretusener.

– Vi har skrevet om alt fra natur og kulturtilbud rundt om i landet, til tekniske, nerdete detaljer om fly, sier Kristiane Roe Hammer, daglig leder i NewsLab.

Humor, virale bilder, storbyguider og mye annet har også møtt bloggens lesere. Til og med en egen påskekrim: «Det forsvunne påskeegget».

– Det har vært fantastisk spennende å få være med og revolusjonere måten Widerøe driver markedsføring på, sier Hammer.

Åsta Braathen mener kompetansen som trengs for å skrive og dele innhold, er lett å undervurdere.

– Selv om vi i Widerøe har egne ideer, trengte vi noen som kunne skape gode og interessante historier ut ifra dem, sier Braathen.

Store smil

Braathen påpeker at det ble laget og distribuert innhold fra Widerøe også tidligere.

– Enkelte mente at vi var ganske gode på det. Men at NewsLab og Opt gjør helt andre ting enn vi gjorde selv, og kan noe mer enn det vi kunne, er det ingen tvil om, sier hun.

Foruten økt nettsidetrafikk og flytrafikk, er kjennskapen til Widerøe høyere nå enn på flere år, ifølge Braathen.

Det er uten at de har brukt en krone på TV-reklame de siste 2,5 årene.

– Er du overrasket over resultatene?

– Jeg er gledelig overrasket over at resultatene kom så raskt. Og vi har virkelig brukt veldig mye mindre penger. Det er store smil i økonomiavdelingen. Og likevel har vi fått mye bedre resultater. Så egentlig burde vi vel ikke si det noen …

 

Om Filter Partner

Filter Partner er Filter Media Norges kommersielle nettavis. Alle Filter Partners artikler er skrevet i samarbeid med, og på oppdrag fra, våre kommersielle samarbeidspartnere.

Vår målsetning er å produsere kommersielt innhold som er interessant og nyttig lesestoff.

Vil du vite mer? Send oss gjerne en epost