Etter å ha vært i markedet i et drøyt år, har Filter Media Norge lært én viktig ting: De aller fleste merkenavn har noe genuint interessant å fortelle, et budskap som folk vil høre om, og en ekspertise som er nyttig.

Nøkkelen er bare å fortelle den riktige historien, med de rette virkemidlene.

I løpet av det første året i drift har det vært stor aktivitet på Filter Partner, Filter kommersielle nettavis. Flere enn 30 ulike annonsører har publisert mer enn 90 nativeannonser, som til sammen er lest av over 700 000 lesere.

– Det går over all forventning. Vi har svært høy gjennomsnittlig lesetid og våre data viser en scroll dybde på nesten 80 prosent, sier publisher Lars Eide i Filter Media Norge.

I Filters annonseprodukt inngår produksjon og et garantert antall lesere. Dette er svært positivt for annonsørene hevder Eide.

– Vår modell, hvor vi garanterer kundene et antall lesere, sørger for at vi er helt nødt til å lage kvalitetsinnhold som leserne setter pris på. I tillegg må selvsagt reklamen ha ønsket effekt for annonsøren ellers kommer de ikke tilbake. Kort oppsummert ligger alt press på Filter til å levere resultater.  Det kommer annonsørene til gode, sier Eide.

Bedre effekt

Filter mener at verden trenger viktig journalistikk og at den viktige journalistikken fortjener en god forretningsmodell. Satsingen på uavhengig kvalitetsjournalistikk er finansiert av Filter Partner, og kvalitetsinnholdet kommersielle skribenter lager der på vegne av annonsørene.

Sakene på Filter Partner distribueres der leserne er – hovedsaklig gjennom sosiale medier – og produseres og distribueres for å nå nøyaktig den målgruppen annonsøren ønsker seg.

Forskjellig uttrykk: Kunden kan velge hvilket visuelle uttrykk de ønsker i artikkelen. Her ser dere tre eksempler på forskjellige bruk av tittel og inngangsbilder.

Nå ønsker det ferske mediehuset å gi annonsører enda bedre effekt gjennom et visuelt løft på Filter Partner. Målsetningen er at designet vil gjøre det mer lesbart og mer effektivt for å få frem budskap og «call to actions».

– Resultatet er en tydeligere og mer eksklusiv profil på Filter Partner og større mulighet for å skreddersy løsninger til våre kunder, sier Eide.

Det er Dagbladets tidligere designsjef Tom-Marius Olsen og hans nye arbeidsplass VF Tech som har utført oppdraget.

– Designet er veldig rent slik annonsørene er sikret at budskapet deres ikke blir forstyrret. Samtidig åpner det opp for alt annonsørene måtte ønske av innhold og presentasjon på en måte som sikrer at det alltid ser bra ut samt fungerer raskt og intuitivt for leserne, sier Olsen.

Konvertering

De første annonsørene har allerede begynte å publisere i det nye designet – blant annet er denne artikkelen publisert i ny designdrakt.

Et annet eksempel som viser det nye designet fra sin beste side, er reklamen for lanseringen av den nye Alien-filmen «Alien: Covenant».

– Vi er et lite mediehus med store ambisjoner på egne og annonsørenes vegne. Hos oss får annonsørene nyte godt av Filters merkenavn som utfordrer med vilje og evne til alltid å ta et steg videre, sier Eide.

Filters seniorrådgiver Anna Aarseth arbeider daglig sammen med annonsørene, og forteller at nativeannonsering fortsatt er nytt for mange – men at interessen stadig er økende.

– Flere og flere annonsører oppdager hvor mye mer effektiv denne formen for reklame er målt opp mot bannerannonser som fortsatt er den største digitale kanalen for de fleste markedsførere. Vår erfaring viser at kombinasjonen av godt innhold som bygger etterspørsel og taktisk annonsering mot de som har lest artiklene kan konvertere svært bra, sier Aarseth.

Ønsker du å vite mer? Ta kontakt med Anna Aarseth på anna@filtermedia.no eller telefon 95 33 76 62

Anna Aarseth og Lars Eide