Menn som tar seg til rette. Kvinnelige skuespillere som trakasseres, og attpåtil får dårligere betalt enn sine mannlige kollegaer.

Begredelige historier fra Hollywood har det vært mange av i det siste. Men det finnes også lyspunkt – og det fremste er kanskje filmen med den noe uvanlige tittelen «Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» (norsk premiere 19. januar).

Den kommer garantert til å bli stående som en av de beste og mest særegne filmene fra vår tid – et særdeles mørkt, morsomt, voldelig og fremfor alt underholdende portrett av en kvinne på krigsstien.

Tidligere i januar innkasserte filmen fire av de seks Golden Globe-prisene den var nominert til – deriblant beste dramafilm og beste kvinnelige hovedrolle – og den er et glohett tips før Oscar-nominasjonene blir offentliggjort senere i januar.

Og ikke minst er den en eneste stor triumf for skuespiller Frances McDormand.

Et grepa kvinnfolk mot verden

Premisset for filmen må kunne kalles knallhardt.

Mildred Hayes (McDormand) drives av bunnløs sorg og raseri etter at datteren ble voldtatt og drept på en øde landevei utenfor Ebbing, Missouri. Hun setter opp tre reklameplakater ved åstedet, der hun beskylder byens politisjef Willoughby (Woody Harrelson) for ikke å gjøre nok for å oppklare forbrytelsen.

Skiltene setter i gang en bølge av reaksjoner, og snart befinner hun seg i en eskalerende konflikt med både innbyggerne og den lokale politistyrken – ikke minst den rasistiske, alkoholiserte og voldelige politibetjenten Dixon (Sam Rockwell).

Irsk-engelske Martin McDonagh («In Bruges») har regissert og skrevet manuset til filmen. Ideen begynte å ta form i løpet av en busstur gjennom USA for over 15 år siden, der en uoppklart kriminalsak ble brettet ut over store reklameskilt langs veien.

– Jeg gjorde aldri noe mer ut av det, men det ble værende i meg. Bildet, raseriet og smerten ble værende i hodet mitt gjennom alle de årene. Da jeg bestemte meg for at det kunne ha vært en mor som hadde satt dem opp, var det øyeblikket da Frances’ karakter kom til liv på sidene, har han uttalt til The Irish Times.

I det samme intervjuet sier McDonagh at han ser på «Three Billboards…» som en feministisk film som utspiller seg midt i tidsånden, til tross for at manuset ble ferdigstilt for åtte år siden, lenge før #metoo-bevegelsen gjorde opprydningen i Hollywood uunngåelig og nødvendig.

– Det er så mange menn med makt i filmindustrien, og de fleste av dem er svin som ikke kan lese engang, sier han i et intervju med The Big Issue.

Frances som fabelaktig furie

McDonagh får mye skryt for sin regi, men det er Frances McDormands vanvittige innsats filmen virkelig kommer til å bli husket for.

De fleste vil minnes McDormand fra en annen rolle som besluttsom kvinne i en søvnig amerikansk småby – den myndige politisjefen Marge Gunderson i «Fargo»

Her portretterer hun rappkjeftede Mildred Hayes med en innbitt intensitet som vaker mellom hjerteskjærende desperasjon og nifs hevngjerrighet. Selv om hun er filmens heltinne, gjør flere av de drastiske valgene hennes det vanskelig å heie ubetinget på henne. Hun fremstår som et helt menneske, på godt og vondt.

Nå er hun gigantfavoritt til å vinne Oscar for beste kvinnelige hovedrolle – noe som er enda mer imponerende siden hun er kjent for å ikke ville delta i «oscarspillet», med alt det innebærer av cocktailfester og smisking med viktige studiofolk.

Nevnes må også en strålende Sam Rockwell i rollen som den noe tomsete politibetjenten Dixon, som bor hjemme hos moren og har stivnet i et aggressivt og destruktivt mønster. Hans utvikling i løpet av disse to timene gjør Golden Globe-tildelingen for beste mannlige birolle fullt fortjent.

Woody Harrelson briljerer i tillegg som den godhjertede, men fortapte politisjefen Willoughby, og resten av skuespillerlaget – deriblant John Hawkes, Peter Dinklage, Caleb Landry Jones og Abbie Cornish – er perfekt castet.

Årets aller beste film?

«Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» har blitt møtt med nær unison hyllest fra verdens kritikere, og står i skrivende stund oppført med 93 prosent på nettsiden Rotten Tomatoes, der anmeldelser samles.

Filmmagasinet Empire er blant mange som gir filmen full pott. I anmeldelsen skriver de:

«Morsom, brutal og forbløffende vakker. To eksepsjonelt rå hovedrolleprestasjoner, proppfulle av energi fra McDonaghs modige manus, kan sørge for at «Three Billboards« blir den store overraskelsen i årets filmprissesong.»

En nøkkel til filmen ligger kanskje i regissør Martin McDonaghs egen beskrivelse av den, fra et intervju med filmbloggen SlashFilm – et håp om forsoning i et land, og en verden, som virker mer delt enn noensinne:

– Ingenting er svart-hvitt. Det finnes mange gråsoner, og om vi tar et lite steg tilbake fra raseriet og sinnet og ser det menneskelige på den andre siden, er det kanskje mer handlingsrom enn vi tror.

«Three Billboards Outside Ebbing, Missouri» får norsk kinopremiere 19. januar