De beste gavene er de som forteller de sterkeste historiene.

Årets TV-aksjon var en gedigen suksess. Hele 226 millioner kroner ble samlet inn for utdanning av barn i konfliktrammede områder – et beløp som kommer tett opp mot rekorden i 2014.

Bidrag fra små og store bedrifter var helt avgjørende, og nå velger mange bedrifter å fortsette engasjementet. I stedet for å kjøpe gaver til sine ansatte og kunder, vil mange bruke pengene på UNICEFs «verdensgaver» – her kan du blant annet kjøpe vinterpakker for barn i den kalde syriske vinteren.

Eller hva med å kjøpe en bestemor til foreldreløse barn?

30 millioner fra bedrifter

Slike verdensgaver kan gis både til bedriftens kunder og ansatte – for eksempel som julegave. Det er også ofte mer populært enn mange av de «vanlige» julegavene.

– Jeg har tre vinkarafler hjemme, og jeg trenger ikke flere, sier markedsdirektør Tove Nordberg.

– Å gi en verdensgave er for meg mer i tråd med julens budskap enn å fylle opp kjellerboden med enda flere ting.

Foto: UNICEFTV-aksjonen handler ofte om enkeltpersoners giverglede, og det er lett å glemme hvor avgjørende bidrag fra både små og store bedrifter er for organisasjoner som UNICEF.

– Disse bidragene går nok litt under radaren for folk flest, men hele 30 av totalt 226 millioner kroner stammet fra bedrifter, forteller næringslivsansvarlig for TV-aksjonen i UNICEF, Sondre Nygaard.

Foto: UNICEFAv de 6600 bedriftene som bidro til årets aksjon finner vi giganter som Hydro, Norwegian, Kiwi og Nordic Choice Hotels, men også små og lokale aktører i andre enden av skalaen.

– Effekten kan ikke overvurderes

Årets TV-aksjon var rettet mot utdanning av barn i konfliktsoner, en del av internasjonal nødhjelp som lenge har blitt oversett. Nødhjelp kan enkelt måles i sekker med mat, antall vaksiner gitt eller brønner boret.

Men utdanning er en av grunnpilarene når et samfunn skal bygges opp etter at konflikten er over. Markedsdirektør Nordberg sier at effekten av skolegang i en kriserammet hverdag ikke kan overvurderes.

– Barn rammet av konflikt har i mange tilfeller fått livet revet opp fullstendig. Gjennom en skoleplass får de ikke bare fokuset rettet vekk fra katastrofen, men muligheten til å forme landets fremtid på lang sikt.

Foto: UNICEF

Til tross for det enorme behovet går i dag bare to prosent av internasjonal nødhjelp til utdanning. Men man kan ikke vente på fred før de unge får skolegang, forklarer Nordberg, noe de internasjonale bistandsorganisasjonene er i ferd med å forstå.

– Utdanning sto ikke på agendaen før i tiden, men det har nå blitt en global satsning på å øke dette tallet med opp til fire prosent. Nå ser man på nødhjelp med et mer helhetlig blikk, forteller hun.

Næringslivet på dugnad

Ønsker din bedrift å fortsette engasjementet, anbefaler vi helhjertet en verdensgave i år.

For vinteren kommer ubønnhørlig i konfliktområder som Syria også – og den gleden som dine ansatte får ved å hjelpe utsatte barn og unge kan knapt måles med den gleden de som virkelig trenger hjelp føler når de mottar varme pledd og klær, vaksiner, skolebøker og nødhjelpstelt.

Tusen takk for deres bidrag.

Kjøp verdensgaver her