Det er ikke tull, det at Suzuki er som skapt for norske forhold. Den tanken fyker gjennom hodet på artikkelforfatter når Filter Partner kjører innover i Maridalen helt nord i Oslo, på vegne av Suzuki Norge, om formiddagen på den kaldeste dagen på denne siden av sommeren.

Som de sier på tv: Winter is coming. Veiene er stort sett strødd, men noen steder er det speilblankt.

Likevel: Vi kjører en 2017-modell Suzuki Swift 4×4 Hybrid, en rimelig småbil som kan smette inn i de aller fleste parkeringslommene nede i sentrum – og den ligger som limt på veien.

En hit-parade dunker ut av høyttalerne i støyfri DAB+, et lag av snø og rim dekker trærne og jordene langs veien, bilen er kvikk og morsom å kjøre, og livet på en tirsdag er ikke så verst.

Kvikk og uttrykksfull

Suzuki Swift er en liten, praktisk femseter som er helt super både i by og bygd. Samtidig har den firehjulstrekk og gode kjøreegenskaper, og kan ta deg trygt opp på fjellet i snøføyka.

Swift har vært populær i Norge lenge. Nytt i årets modell er blant annet at utstyr som filvarsling, Adaptiv Cruise Control, bakkestart-assistent, ryggekamera og DAB+ radio er blitt standard.

Designen er også overhalet, med et appellerende, moderne og sporty uttrykk. På godt norsk kan Swift oversettes til «kvikk», og det er ikke bare beskrivende for kjøreopplevelsen – men også for utseendet.

Det positive inntrykket fortsetter i interiøret, med et flott og oversiktlig førermiljø. Fra førersetet, der vi cruiser innover på landeveien, føles bilen større enn den i realiteten er. Du sitter komfortabelt og høyt, og med god oversikt.

Med veien for oss selv er det fristende å kutte svingene, men da viser displayet i dashbordet at sensorene følger med, ved å si ifra om at du forlater kjørefeltet. En funksjon vi heldigvis ikke trengte å teste, men som også er betryggende å vite at er der, er sensorene som speider etter trafikk og fotgjengere foran bilen – og som vil varsle deg ved kollisjonsfare, og hjelpe deg å bremse ned bilen automatisk for å unngå en ulykke.

I tillegg til displayet i dashbordet og en berøringsskjerm på midtkonsollen, har du tilgang på alle de viktigste funksjonene – slik som telefon, volum og Cruise Control – gjennom fysiske knapper og knotter på og rundt rattet.

Smart hybrid

Den kanskje største nyheten med bilen legger du ikke merke til før du starter motoren: Nemlig at Swift er blitt en hybrid.

SHVS-teknologien (det står for Smart Hybrid Vehicle by Suzuki, enkelt og greit) tar vare på energien som oppstår når du bremser bilen, gjennom et lett og effektivt litium-ionbatteri.

Batteriet avlaster motoren i motbakker og under akselerasjon, slik at du sparer drivstoff. Det sørger også for smart start og stopp av bensinmotoren når du stopper opp i kø og ved trafikklys, for enda lavere utslipp. Det er trivelig både for lommeboka og miljøet.

Til tross for batteriet veier bilen under et tonn. Bilen kommer godt ut av det både med tanke på drivstofforbruk og avgiftsnivå, og det gjenspeiles i at bilen er svært rimelig både ved kjøp, leasing – og i drift.

Supre kjøreegenskaper

Swift er en firehjulstrekker, men det er også en praktisk bybil. Allerede idet vi svingte ut av parkeringsplassen var det tydelig at bilen er stillegående, smidig og svært responsiv.

Førsteinntrykket av at bilen ville være helt super i byen, viste seg å stemme godt. Mens den ligger godt på landeveien, utmerker bilen seg på småveiene i Oslo sentrum. Den er helt super å kjøre.

Ikke minst smetter den glatt inn i en liten parkeringsluke på første forsøk … med litt hjelp fra ryggekameraet.

Det er ingen stor bil, men med en praktisk fasong og nedfellbare bakseter har du likevel plass til romslig med bagasje.

Suzuki Swift 4×4 Hybrid koster fra kr. 224 900,- ved kjøp, eller kan leies fra kr. 1 852,- per måned. Se vilkår på Suzuki.no.