Som de fleste vet: Norges landsdekkende radiokanaler vinker farvel til FM-nettet i 2017.

Store deler av Norge har allerede mistet FM-signalene til NRK, P4 og Radio Norge, og i de kommende månedene står resten av landet for tur. Når 2017 er over om noen måneder, vil allmennkringkasterne kun være tilgjengelige via DAB-radio og internett.

Dét er gode nyheter for lokalradiostasjoner som skal fortsette med FM-sendinger.

– Jeg tror den gode, gamle FM-radioen kan få et oppsving i tiden som kommer, sier Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro.

Og når lytterne blir flere, vil også Radio Metro bli enda mer interessant for annonsørene.

Økte med 48 prosent

Østlandsbaserte Radio Metro er blant kanalene som skal fortsette å sende på FM-nettet – i tillegg til DAB og internett, selvsagt.

De har allerede merket en betydelig oppgang i antall lyttere etter at fylkene Oppland og Hedmark nylig mistet FM-signalene til allmennkringkasterne.

– Lyttertallene viser at Radio Metro har økt med 48 prosent i Hedmark og Oppland på bare noen få uker, sier Apneseth.

Hilde Apneseth, salgs- og markedsdirektør i Radio Metro.

Og lyttertallet kan raskt øke enda mer, for i september og desember forsvinner NRK, P4 og Radio Norge fra FM-radioer i Oslo, Akershus og Østfold. 

Tror på voldsom økning fremover

Hilde Apneseth i Radio Metro tror FM-boosten skyldes at mange hører radio i bilen. Og det er langt ifra gratis å erstatte den gamle FM-radioen med ny DAB-radio.

– Å få installert en DAB-radio i bilen koster fra 5000 kroner og oppover. Det er en stor investering som gjør at veldig mange konkluderer med at «nei, det venter jeg med til jeg kjøper ny bil».

Hun har derfor klokkertro på at Radio Metro og andre lokalradioer vil vinne på at de største kanalene nå forsvinner fra FM-nettet.

– Det er ingen tvil om at vi kommer til å se en voldsom økning i lyttertall. Nøyaktig hvor stor den blir, vet vi ikke ennå. Men vi vet det blir betydelig, sier hun.

For det er ikke bare Radio Metro som merker at radiolandskapet endrer seg kraftig i år. Trenden er nemlig den samme i andre deler av landet hvor FM-slukkingen er fullført.

– Lokalradioer i Bodø og Trondheim opplever det vi opplever nå. Det er ingen tilfeldighet. Og det gleder vi oss selvfølgelig stort over.

Råd til reklamekjøpere: – Tenk dere om

Apneseth oppfordrer mediebyråene til å tenke seg nøye om før de spikrer reklameslagplanen for 2018.

– Hvis det er ett år man skal tenke seg ekstra om, så er det i år. Altså, det  ha en betydning at P4 og Radio Norge ikke lenger er på FM-nettet fra 2018. Lokalradioene er nødt til å få en høyere andel av lytterne.

Apneseth tror dog at mediebyråene basert i hovedstaden vil åpne øynene først når FM-signalene rundt dem forsvinner.

– Vi har kanskje lest i en avis at folk i Nordland er misfornøyd, eller at lokalradio har økt med 200 prosent, men vi tror det ikke før det skjer her i Oslo og Akershus. Så når den realiteten blir en del av virkeligheten til mediekjøpere og -byråer, antar vi at vi får en annen oppmerksomhet enn det vi har fått så langt.

Hun har allerede merket at det skjer ting i distriktene.

– Særlig annonsører som har en tydelig tilstedeværelse i Hedmark og Oppland, har begynt å skjønne at alt man hører på FM-radio er våre stasjoner og noen lokalradioer. Det begynner å sige inn i markedet, sier hun og legger til en siste oppfordring:

– Tenk deg om én gang til før du legger radioplanen for neste år. Det er hva jeg ønsker – at folk tenker seg om og ikke tar alt for god fisk.