Etter et tiår der den digitale utviklingen har rystet hele bransjer i grunnvollene – ikke minst musikk- og filmindustrien – kan det være nærliggende å stille seg spørsmålet: Hva med bøker og bokbransjen?

Hvordan ser morgendagens bøker – og framtidas forfatter – ut?

I fjor ble en stor barriere brutt.

I en japansk skrivekonkurranse gikk nemlig en roman skrevet av et dataprogram videre fra den innledende runden. Konpyuta ga shosetsu wo kaku hi (Den dagen en datamaskin skriver en roman) var et av elleve bidrag blant totalt 1450 som var skrevet av ikke-mennesker.

Robot-Shakespeare

– Jeg ble overrasket, for dette er en velstrukturert roman. Men det er fortsatt noen problemer som må løses for å vinne konkurransen – som karakterbeskrivelser, uttalte den japanske scifi-forfatteren Satoshi Hase i forbindelse med prisutdelingen.

Kan en fremtidig Shakespeare være en datamaskin?

Forfatter, astrofysiker og blogger Erik Newth er blant nordmennene som bruker mest tid på å reflektere over fremtiden og teknologien den medfører. Og Newth stiller seg ikke fullstendig avvisende til tanken.

– Det er meget mulig at vi vil få se flere tekster produsert av kunstig intelligens innen sjanger- og serielitteratur. Kan roboter skrive nyhetsstoff, noe de allerede gjør i økende grad, burde de også kunne produsere mye av f.eks. krimmen som utkommer hvert år, sier Newth.

Eirik Newth. Foto: Anne-Sophie Ofrim/CC BY-SA 3.0 NO

Flere samtidige teknologier

Kanskje er det også noen bidrag fra roboter i den nye skrivekonkurransen utlyst av lydboktjenesten Fabel?

Oppdraget i konkurransen er å skrive ferdig den norske forfatteren Ingar Johnsruds påbegynte krimfortelling Kanarikammeret, som leses av Kristopher Schau.

Fristen for å levere bidrag er 1. desember, og du kan lese mer om prosjektet her.

Forfatter Ingar Johnsrud har skrevet første halvdel av Kanarikammeret, som du nå inviteres til å fullføre. Foto: Aschehoug

Fabel er for øvrig i front av en aldri så liten revolusjon her til lands. I 2013 ble nemlig 85 prosent av alle norske lydbøker solgt i fysisk format. I 2016 var situasjonen nesten snudd på hodet: 61 prosent av lydbøkene ble strømmet online eller lastet ned for å kunne høres offline. Alt tyder på at denne tendensen vil forsterkes ytterligere.

Fabel byr på et bredt utvalg av romaner, krim, fakta, ungdoms- og barnebøker for et månedlig beløp. Disse kan nytes på reise, i ødemarken eller andre steder hvor internettforbindelsen er vrangvillig – du kan nemlig både strømme og laste ned bøkene.

Men hverken lydbøker eller andre tjenester kommer nok til å erstatte papirboka med det aller første.

– Jeg har alltid ment at denne gamle teknologien, i likhet med andre gamle teknologier, vil fortsette å leve side om side med det som måtte komme av nyvinninger, sier Eirik Newth.

Viktig nyvinning

Et par hakk mindre realistisk er den forlokkende fantasien om å få implantert alle verdens bøker i hjernen via en mikrochip.

– Det er mulig i prinsippet, men vi er fremdeles svært langt unna å forstå hjernen godt nok til å kunne levere så spesifikke tjenester, sier Newth.

Til tross for at den fremtidsorienterte forfatteren karakteriserer litteraturfeltet som “et område av teknologibransjen preget av stagnasjon”, tror han særlig én viktig nyvinning kan befinne seg like om hjørnet:

– Maskinlæring brukt på tekstoversettelse. Det kan komme til å viske ut skillet mellom norskproduserte og utenlandske fagtekster fortere enn mange tenker seg.

Sikker på at du skriver bedre enn en robot? Fullfør Ingar Johnsruds bloddryppende lydbok «Kanarikammeret», og få teksten din lest opp av Kristopher Schau

Lykke til!