Mange nordmenn går med en gründer i magen, men å lykkes med forretningsideen sin er på ingen måte en selvfølge.

I TV3s nyeste realitysatsning «Businessfellen» (premiere 25. oktober kl. 20.30) skal noen av landets mest folkekjære økonomieksperter gi nødhjelp til småbedrifter i trøbbel.

Og behovet for hjelp har etterhvert blitt akutt her til lands.

Hele 7 av 10 nyoppstartede selskaper møter veggen og legger ned i løpet av sine fem første leveår. Men mens mange drømmer ender opp i tusen biter holder på samme tid 30 prosent av gründerne seg på beina i det lange løp.

Går du med en gründer i magen selv? Her er syv norske bedrifter som i hvert fall har klart det viktigste: Å ha en veldig god idé i bunnen. 

1: Epleslang

Foto: Alex Asensi

Det er høst. Over hele landet mesker nordmenn seg på klodens beste epler, men når vinteren kommer vil fremdeles et ukjent antall tonn ligge brune og markspiste rundt trestammen. Det var med dette svinnet i mente at Epleslang startet opp bærekraftig juiceproduksjon i 2013. Det Oslo-baserte selskapet baserer seg på invitasjoner fra hageeiere som sitter igjen med flere epler enn de har bruk for, og tar med plukkere på innhøsting over hele byen.

Selskapet ansetter utviklingshemmede gjennom hele prosessen – fra plukking til safting til sending – og har mottatt flere priser siden oppstart (blant annet “årets sosiale bedrift” i 2015 og “årets sosiale entreprenør” i 2013) Saften – litt forskjellig fra hage til hage og flaske til flaske – har blitt svært populær både blant restauranter og butikker over hele Norge. Og ifølge bedriften selv er epler bare begynnelsen…

På nett: www.epleslang.com

 

2: Kahoot

Norske apper er i vinden som aldri før, og av disse står Kahoot på pallen som en av de desidert mest populære. Med 50 millioner aktive månedlige brukere i over 180 land har den spill-baserte læringsappen gått sin seiersgang mellom alle fire verdenshjørner – og spesielt i USA.

Kahoot retter seg i stor grad mot klasseromsundervisning, der elever får quiz og løser underholdende oppgaver på nettbrett og telefon. Men til forskjell fra andre apper som krever kontinuerlig oppmerksomhet mot en skjerm, lar Kahoot elevene interagere med hverandre og læreren underveis. Gründer Alf Inge Wang har ved siden av megasuksessen utviklet en ny spill-app basert på hjemmelekser som lanseres nå i høst.

På nett: www.kahoot.com

 

3: Norwegian rain

Foto: Bent René Synnevåg

Lenge har regntøyprodusenter hatt større fokus på funksjon enn på form: noe man kun kler seg i for nødvendighetens skyld. Bergensduoen Alexander Helle og T-Michael ville snu gamle vaner på hodet, og har i prosessen redefinert hva funksjonelt og moteriktig regntøy kan være.

Norwegian Rain har på kort tid markert seg internasjonalt som en av de mest ettertraktede produsentene av moteriktig regntøy i luksus-sjiktet. Ikke rart det går bra med de prisene…

På nett: www.norwegianrain.com

 

4: Nanook

Foto: Audun Dahl Smøla

Nanook startet med å arrangerte eventyr langs Norges mektige vestkyst, men har etterhvert utviklet seg til et globalt marked for reiseopplevelser. Her knyttes brukere direkte til guider og arrangører over hele verden, enten du er ute etter moskussafari på Dovrefjell, ørkenvandring i Mongolia eller paragliding i Nepal.

Mange har kalt konseptet Air-BnB for reiseopplevelser, hvor mellommannen kuttes ut og lokale aktører kommer i direkte kontakt med kunden. Deler av inntektene går til til miljøkonservering og bærekraftige formål.

På nett: www.booknanook.com

 

5: Tise

Foto: Tise

Jenny Skavlan har i samarbeid med gründere Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss designet en ny, hipp og instagramvennlig måte å både selge og handle brukte klær og interiørartikler på nett. Rubrikk-appen Tise er rettet mot en yngre målgruppe, og oppfordrer brukere til å knytte inn mer personlige elementer i annonsen.

Dermed blir det ikke bare gjenstandene og plaggene som selges, men også historiene som knyttes til. Appen hadde rett opp under 200 000 brukere i juni – en dobling fra november i fjor.

På nett: www.tiseit.com

 

6: nLink  

Foto: nLink

Robotbedriften nLink, opprettet i 2012, lager verdens første kommersielle robot for takboring. Roboten driller presise hull i betongtak og er konstruert for å fungere sømløst med menneskelige arbeidere.

Ved hjelp av teknologien kan arbeidsflyten på byggeplassen bedres, arbeidsulykker minkes og prosjekter ferdigstilles raskere. Roboten har allerede blitt etterspurt og testet av selskaper verden over.

Fra nettsiden: www.nlink.no

 

7: Find my

Foto: Hege Fjøsne

Over hele landet går tusenvis av sau, reinsdyr og storfe på fritt beite i sommermånedene. Mange bryter løs fra flokken, går seg vill og kommer aldri tilbake. Det ville Marit Mjøen Solem fra Kvikne i Tynset kommune gjøre noe med. Gjennom selskapet Find My har hun utviklet elektroniske bjeller med satellitt-tracking, hvor enkelte dyr i flokken lett kan spores opp gjennom selskapets egen app.

Teknologien er primært rettet mot dyrehold, men kan også brukes på gjenstander man vil holde styr på – for eksempel båter, biler og gårdsutstyr.

På nett: www.findmy.no

 

Premieren på «Businessfellen» blir 25. oktober kl. 20.30 på TV3.