– Jeg elsker når folk bryter sosiale normer. Vi mennesker er så vare for dårlig stemning, at når det skjer, blir det alltid fryktelig pinsamt – og veldig morsomt, sier Ruben Östlund.

Vi snakker med den svenske regissøren om en spesielt flau scene i hans nyeste film, The Square. Her blir et høytidelig kunstnerintervju stadig avbrutt, når en mann med Tourettes syndrom roper ut stygge ord i salen – mens alle later som ingenting. 

– Garbage! roper mannen. F*** off! Vis oss tättarna! 

– Jeg får lyst til å være han Tourettes-mannen, og skrike ut sånn selv! Rope ut gjennom alt bullshitet liksom, sier Östlund og ler. 

Prisvinnende satire

Östlunds The Square er den prisvinnende satiren som har blitt årets store snakkis.

I filmen røsker Östlund hardt i både i kunstmiljøet, media og menneskelige mekanismer, og det med store stjerner som Elisabeth Moss (The Handmaid’s Tale) og Dominic West (The Affair) i rollene.  

Når PR-gutta ruler

Christian (Claes Bang) er en erkesvensk kulturmann.

I filmen møter vi kulturmannen Christian (Claes Bang). Han kjører Tesla, er sjefskurator ved museet i Stockholm og har stor tro på museets nyeste utstilling: The Square, en enkel rute på bakken. Innenfor denne ruten skal alle mennesker bry seg om hverandre, og ha like rettigheter uavhengig av klasse og status. Fine greier.

Men hvordan skal Christian klare å selge den «snille» utstillingen til publikum og media? Løsningen blir å hyre inn et ungt og dynamisk PR-byrå:

– Som PR-gutta sier: «Dette er fine verdier, men hvorfor skal jeg bry meg?». For å fange medias oppmerksomhet, ender de opp med å gjøre det komplett motsatte av hva utstillingen står for. Det blir gøy, samtidig som det sier mye om medias logikk, sier Östlund.

«Hva ville du ha gjort?»

– Hvem er egentlig Christian?

– Jeg er først og fremst interessert i hvordan Christian takler de situasjonene han havner og snubler i, og de kreftene som drar i han, sier Östlund.

– Han må håndtere å være sjef, en fraskilt far med to barn og  ja, en pinlig flørt. Min drøm er at du som ser filmen skal tenke: «Hva ville jeg ha gjort i den situasjonen?»

Hva ville du ha gjort om en performance-kunstner som spiller en hissig ape nektet å gå ut av rollen?

Christian vil gjøre alt rett, men kommer i det hele tatt skjevt ut: Når han en dag blir frastjålet mobilen, utløser det en overilt «find my iPhone»-jakt – og en eksistensiell krise.

Samtidig blir han parkert av journalisten Anne (Elisabeth Moss), som han også hooker opp med. De to havner i en heftig drakamp over en brukt kondom –uten at vi skal skal røpe noe mer enn det.

– Tror nordmenn vil kjenne seg igjen

Östlund tror det norske kinopublikummet vil kjenne seg igjen i flere av dilemmaene som utspilles, og som Christian står overfor:

– Filmen handler mye om ansvar og skyld. Det er interessant å se hvordan både Sverige og Norge konfronteres med tigging, for eksempel: Er det opp til hver enkelt å takle problemet, eller skal man øke skattene for så å håndtere det på et større og politisk plan? spør Östlund.

– Det er en scene i filmen – som involverer en kylling-ciabatta med løk – som sier noe hvor maktesløs man føler seg i møte med en tigger: «Skal jeg gi, eller ikke gi»? Plutselig kjennes det ut som det er tiggeren som sitter med makten, og ikke du. Det er ubehagelig.

– God sjanse til å vinne Oscar

Ruben Östlund med apen som også dukker opp i filmen.

Det er heller ikke bare vi i publikum som får føle på Östlunds ubehag.

Elisabeth Moss, som altså spiller journalisten Anne i filmen, har tidligere uttalt at sexscenen mellom hun og Claes Bang er den «mest bisarre hun har vært med på».

– Det var kjempekult å jobbe med Elisabeth, hun er en veldig intelligent skuespiller. Samtidig fikk både hun og Dominic (West, journ anm.) sjokk. De er Hollywood-skuespillere som er vant med få tagninger, mens jeg drar det ut med mange og lange tagninger. Jeg tror ikke de var forberedt på hvor hardt det kom til å bli under innspillingen, sier Östlund.

I mai hentet The Square hjem Gullpalmen fra Filmfestivalen i Cannes. Nå er den Sveriges store Oscar-håp.

– Vi har fått mye og internasjonal oppmerksomhet for filmen, og jeg tror vi kan vinne Oscar. Etter min forrige Oscar-fadese med Force Majeure (sagnomsust Youtube-video hvor Östlund gråter over å ha tapt Oscar-nominasjonen, journ.anm), har jeg nå mulighet til å… ja, hva er det amerikanerne sier? Redeem myself,  sier han og ler.

Når kunsten feies bort

Hva gjør Christian når grushaugene feies bort ved en feil?

Selv fremhever regissøren at han ikke bærer noe personlig nag mot kunstmiljøet. Likevel er det vanskelig å se The Square uten å fnise av de oppstilte grushaugene – som ved en feil feies bort av renholdspersonalet ved museet.

–  I dag er det en vanvittig teoretisering av moderne kunst som tres over hodet til både kunststudenter og publikum. Da ender man opp med å fjerne det intuitive fra kunsten, og det kan føles uforståelig og verdiløst for verden utenfor. Det er verdt å kritisere, sier Östlund.

… Og hva med dette dresskledde elite-publikumet vi stadig møter igjen i filmen?

The Square ble vist for første gang i Cannes, og der sitter jo alle i kinosalen stivpyntet med smoking. Det var så gøy at de fikk sitte der og se på et speilbilde av seg selv.

The Square har norsk kinopremiere 29.september