Mange nordmenn drømmer om å bryte fri fra rotteracet og starte egen bedrift.

Men når 7 av 10 nye selskaper feiler i løpet av sine fem første leveår er det tydelig at mange går inn i det blå uten de rette verktøyene i bakhånd.

I TV3s nyeste reality-satsning «Businessfellen» (premiere 25. oktober kl. 20.30), skal en gruppe av landets mest folkekjære økonomieksperter gi livredning til norske gründere på glattisen.

I likhet med Luksus-versjonen vil programmet inkludere streng, men essensiell veiledning fra Hallgeir Kvadsheim og Magne Gundersen, som sammen med en rekke andre eksperter skal gi norske bedriftseiere en god dose ærlighet og virkelighetsorientering.

Og én ting er sikkert: hadde flere kjent til fortidens feiltrinn hadde færre vært dømt til å gjenta dem. Vi har derfor tatt for oss noen av verdenshistoriens mest bisarre og skandaløse business-brølere.

Svindleren Charles Ponzi


Det sier litt om forbrytelsens alvorlighetsgrad når man ender opp med en egen form for svindel oppkalt etter seg. Dette var tilfellet med Carlo Pietro Giovanni Guglielmo Tebaldo Ponzi – også kjent som “svindleren” Charles Ponzi.

Gjennom seks måneder på1920-tallet samlet han inn svimlende 15 millioner dollar fra over 40 000 investorer i USA via postkuponger, som ble lovet betydelig avkastning basert på minimal risiko. Det viste seg derimot at disse “investeringene” ikke gikk til annet en re-distribusjon av pengebeløp fra nye til gamle investorer. Ponzi skapte med dette en ny type svindel, som fremdeles bærer hans navn i dag.

Men syndene innhentet etterhvert den skruppelløse Italieneren, og etter en lengre fengelsstraff døde Ponzi pengelens, halvblind og delvis paralysert i et brasiliansk veldedighets-sykehus.

Kodak

Før digitale kameraer og smart-telefoner ble allemannseie var Kodak et av verdens største selskaper, med en fenomenal markedsandel for film og engangskameraer internasjonalt. I selskapets gullalder ble 90 prosent av alle bilder tatt i USA fanget på Kodaks ikoniske filmruller.

For flere generasjoner var et “Kodak-øyeblikk” en fellesbetegnelse på livets største høydepunkter, som gjorde fremtidig suksess til en selvfølge for selskapets eiere.

I dag står Kodak igjen som et kroneksempel på de fatale konsekvensene av å ikke tilpasse seg nye teknologier. Det mange ikke vet er at Kodaks ingeniører oppfant det første digitale kameraet så tidlig som 1975, men begravde konseptet av frykt for effekten på sine eksisterende produkter. Helt til den nye teknologien tok livet av analog film midt på 2000-tallet trodde selskapet det kunne leve på nostalgi og merkevare alene. De tok veldig, veldig feil.

DeLorean

Den uvanlige sportsbilen fra DeLorean har etterhvert fått en helt spesiell plass bilindustriens historie, ikke bare på grunn av sin ikoniske rolle i Tilbake Til Fremtiden-filmene, men som et symbol på det ekstravagante og stormannsgale 80-tallet. Prototypen av DeLorian DMC-12 ble først vist for offentligheten så tidlig som 1976, men kom ikke på markedet før fem år senere etter talløse forsinkelser og uforutsette utviklingskostnader.

Når bilen endelig ble sluppet – med sitt distinkte karroseri og måkevinge-dører – var det til lunken mottagelse fra både kritikere og publikum. Bilen var utseendemessig “kontroversiell”, svinedyr og manglet hestekreftene forventet av biler i denne prisklassen. Den var også kjent for å bryte sammen regelmessig.

At eieren av selskapet, John DeLorian, ble fanget på tape når han brukte ordene “god som gull” i beskrivelsen av en koffert med kokain til 24 millioner dollar hjalp heller ikke…

Fashion Cafe

For bisarre og feilvurderte restaurantkonsepter, let ikke lengre enn New Yorks legendariske Fashion Cafe. Dette står kanskje igjen som en av restauranthistoriens største mageplask.

Kafeen – en slags moteversjon av Hard Rock og Planet Hollywood – eksisterte i en kort periode i New York på 90-tallet, og ble frontet av supermodeller som Elle Elle Macpherson, Claudia Schiffer og Naomi Campbell. Sistnevnte hadde sin egen rett på menyen – den infamøse”$20 Salad Extraordinaire”, som besto av et glass champagne, en pakke sigaretter, to tomatskiver og et blad med issalat.

Matt Haig, forfatter av boken Brand Failures, formulerte det kanskje best når han sa: “forbindelsen mellom supermodeller og mat var ikke åpenbar”, og at “mote var ikke et tema som fremmet særlig apetitt”.

I tillegg ble brødrene og eiere Tommaso and Francesco Buti siktet for å daglig underslå minst 10 000 dollar for å finansiere sine ekstravagante playboy-livsstiler.

Apple Newton

Selskapene på denne listen har enten minket i størrelse eller forsvunnet fullstendig som følge av sine feilsteg, men flere av nåtidens mest vellykkede giganter har også sine brølere i firmahistorien. Apples første forsøk på det vi idag kjenner som et nettbrett er et godt eksempel på en god ide – dårlig implementert.

“Newton” var markedsført som en personlig digital assistent, kostet 700 dollar (rundt 10 000 kr i dag) da den ble lansert i 1993 og lovet blant annet håndskrift på skjerm lenge før teknologien la til rette for det. Ikke før senere år har Apple produsert teknologi som realistisk kan simulere penn og papir: da er det lett å tenkte seg hvordan funksjon kjentes ut for snart 25 år siden.

Apple Newton ble ofte latterliggjort før produksjonen opphørte i 1998 – og spesielt for den lite responsive skjermskrivingen. Så elendig var sistnevnte funksjon at The Simpsons parodierte brettet i en av sine klassiske episoder.

Pets.com

Nettsiden Pets.com ble lansert i USA sent på 90-tallet, med mål om å selge kjæledyrsartikler da internett var på full vei inn i den jevne amerikanske husholdning. Gjennom gigantiske reklamesatsninger – blant annet under Macy´s Thanksgiving Parade i 1999 og på Superbowl året etter – ble nettsiden kjent landet over.

Alt lå med andre ord tilrettelagt for en megasuksess. Problemet kom i form av den nå legendariske dot-com boblen, da talløse internettselskaper verden over møtte veggen etter årevis med spinnville investeringer og spekulasjon. Aksjepris for nettsiden gikk fra 11 dollar i tidlig 2000 til bare 0.19 cent på valgdagen samme år.

Tilsammen gikk 300 millioner dollar tapt når Pets.com gikk under i november 2000. Selskapet har dermed blitt et av de verste eksemplene på dot-com-boblen, og hva som skjer når man setter sirkus og markedsføring og publikumsforventninger fremfor selskapets faktiske gjennomføringsevne.

Premieren på «Businessfellen» blir 25. oktober kl. 20.30 på TV3.