Tenk deg historiens mest hårreisende film – og senk deretter lista enda et par hakk. Forestill deg en film som er så elendig spilt og forferdelig lyssatt at du får akutt hodepine, med katastrofale replikker som skjærer i ørene og en historie som overhodet ikke gir mening.

Og tenk deg samtidig at summen av alle grufulle elementer løfter den til noe større, til noe helt unikt – nesten magisk.

Der har du «The Room» (2003). Verdens BESTE verste film. Møkkafilmenes «Citizen Kane».

Nå er historien om innspillingen av kultklassikeren blitt til en genuint morsom og rørende spillefilm, kalt «The Disaster Artist», med premiere på norske kinoer 2. juledag.

Uklar identitet

James Franco spiller Tommy Wiseau, en mystisk fyr med et Dracula-aktig utseende, stor kontantbeholdning og tilsvarende lite selvinnsikt rundt egne kreative evner.

Ingen vet helt hvem virkelighetens Wiseau er eller hvor han kommer fra (han hevder selv han er født i New Orleans, men en tjukk østeuropeisk aksent avslører at det er ren bløff). Ingen vet heller hvor gammel fyren er – eller hvor han har fått alle pengene sine fra.

Men i 2003 lagde han altså «The Room», som skal ha kostet seks millioner dollar å lage.

– Filmen ser ut som om den kostet seksti dollar, ikke seks millioner. Tommys drøm var at den skulle bli oppfattet som et seriøst drama, som et Tennessee Williams-stykke, forklarer Franco i et intervju med radioprogrammet Fresh Air.

En ekte Hollywood-historie

Tross Tommys ønske: «The Room» var umulig å ta seriøst. De mange subplottene i filmen er så forvirrende at de knapt lar seg gjenfortelle, med rotete historietråder knyttet til utroskap, kreft og drap.

Men inkompetansen i alle ledd er såpass påfallende og replikkene så minneverdige at ryktene om «The Room» kjapt begynte å spre seg.

Og i løpet av et par år vokste filmen til å bli en gigantisk innsidevits i Hollywood.

Midnattsvisninger i Los Angeles ble et stort fenomen der ironiske publikummere hadde lært seg alle replikkene, og en stadig økende fanskare lo, klappet og hoiet i takt med «handlingen».

En av dem som lot seg forundre av filmens uventede suksess var Greg Sestero – en av skuespillerne i «The Room» og Tommys tidligere bestevenn (han spilles av Dave Franco i «The Disaster Artist»). I 2013 skrev han boka som filmen bygger på, om de helt spesielle omstendighetene filmen ble til under.

– Dette er ikke bare en historie om en dårlig film. Vi ønsket at det skulle bli en inspirerende historie med humor, galskap, melankoli og alle elementene som gjør den mulig å relatere seg til, sa Sestero ved lanseringen.

En hyllest til lidenskapen

Å lage en komedie med flere lag har også vært James Francos ambisjon.

For selv om det er lett å gjøre narr av «The Room», har regissøren, Seth Rogen og alle de andre komistjernene i «The Disaster Artist» forsøkt på noe mer enn kun å få oss til å le på Tommy Wiseaus bekostning.

Ikke minst ønsker «The Disaster Artist» å hylle den genuine lidenskapen bak prosjektet.

– Den lidenskapen er ikke noe annerledes enn den Francis Ford Coppola har, James Dean hadde, eller som jeg besitter. Det var bare det at Tommy manglet selvinnsikt da han lagde filmen, sier Franco til «Fresh Air».

Uansett har historien endt godt for alle parter. Etterspørselen etter «The Room» har plutselig skutt i været, og filmen skal nå settes opp på over 500 saler i USA.

Mens «The Disaster Artist» stadig oftere nevnes i forbindelse med de store filmprisene – den har allerede vunnet pris under filmfestivalen i San Sebastian og er nominert til flere Golden Globe-statuetter.

Hvem skulle trodd det? Og nå kan Tommy Wiseau til og med være på vei til Oscar – om enn under litt andre omstendigheter enn opprinnelig planlagt.

 

«The Disaster Artist» har norsk premiere 2. juledag.