På overflaten ser de ut til å ha alt, kvinnene bosatt i den lille kystbyen Monterey i California.

Ta Madeline Mackenzie (Reese Witherspoon), for eksempel, som du ofte finner på verandaen i strandhuset, der hun bælmer rødvin fra enorme krystallglass.

Eller Renata Klein (Laura Dern), dronningen av Monterey, hvis evne til å kombinere jobb og mammarollen (med “litt” assistanse fra en fransk au pair, såklart) gjør omgivelsene stumme av beundring.

Eller Celeste Wright (Nicole Kidman), som overøses med kjærtegn og våte kyss av sin langt yngre ektemann (spilt av Alexander Skarsgård).

Problemet er bare at de lyver om livene sine alle sammen – for seg selv og for hverandre.

Og nå er noen drept.

Se «Big Little Lies» hos HBO Nordic

 

Elegant såpesatire

Dette er utgangspunktet i den splitter nye HBO Nordic-serien «Big Little Lies», som garantert blir en av vinterens store TV-snakkiser.

Mye på grunn av de fantastiske skuespillerne.

Selv om vi begynner å bli vant til at store filmstjerner også spiller i serier, er navn som Reese Witherspoon, Nicole Kidman, Laura Dern, Alexander Skarsgård og også Shailene Woodley («Divergent»-filmene) rett og slett imponerende å få med i én og samme serie.

Folkene bak kamera skal også ha sin del av æren.

Serieskaper David E. Kelley er for eksempel kjent for mange for sitt arbeid med kjempesuksesser som «Chicago Hope» og «Ally McBeal», mens regissør Jean-Marc Vallée har laget Oscar-nominerte filmer som «Dallas Buyers Club» og «Wild».

Men mest av alt kommer vi til å snakke om «Big Little Lies» fordi den er den første serien på evigheter som klarer å kombinere elementer av trash og såpe med den den fantastiske dialogen og stilige produksjonsdesignen vi er blitt så bortskjemt med fra HBO sine serier.

 

Fengende mysterium

Premisset er altså et drap i Monterey, under et veldedighetsarrangement for den lokale skolen.

Den originale vrien i serien er imidlertid at vi ikke aner hvem som har begått drapet, hvorfor – og ikke engang hvem som er drept.

Mysteriet rulles gradvis opp i form av flashbacks, ved hjelp av forklaringene til sjokkerte (og frydefulle!) vitner.

Vitnene forklarer at skandalen startet idet seksåringen Ziggy anklages for å ha tatt kvelertak på en annen jente første skoledag.

Det skulle vært mulig å ordne opp i gjennom en enkel prat. Men nei, i stedet danner de ulike mødrene – og fedrene – allianser. Alle bakvasker hverandre, og selv små hendelser, som en barnebursdag, blir til en skyttergravkrig.

Overklassesatire som dette er på ingen måte nytt. Men, som kritiker Hank Stuever i Washington Post skriver: serien er så utsøkt strukturert og utført, og ikke minst så fantastisk spilt, at de mer såpete lagene renner bort allerede i første episode.

– Det som gjenstår er et engasjerende, svært vanedannende mordmysterium og et smart psykologisk portrett av et elitesamfunn, skriver Stuever.

Se «Big Little Lies» hos HBO Nordic

 

Sammenliknes med «True Detective»

«Big Little Lies» er i likhet med «True Detective» en avgrenset serie, det vil si at det i utgangspunktet bare blir sju episoder (i hvert fall med disse skuespillerne og figurene).

Indiewire mener det finnes flere paralleller:

– Ikke siden første sesong av «True Detective» har en HBO-serie skapt et så engasjerende mysterium, selv om spørsmålene her er mye større enn bare hvem som begikk drapet, skriver kritiker Ben Travers.

Til tross for såpeelementene er det mange seriøse spørsmål som tas opp i serien – blant annet knyttet til familievold.

Sex er også et sentralt tema. Folkene i Monterey har mye av det, men sjelden av de rette årsakene – i stedet blir sengen en arena for maktspill og et sted å ta ut aggresjon.

 

Fantastiske Witherspoon

Til slutt kommer vi ikke utenom å snakke om «Big Little Lies» uten å si noen ord om Reese Witherspoon og hennes fargerike figur Madeline Mackenzie.

I starten av serien framstår hun som en munnrapp og manipulatorisk alfamamma, men etter hvert tipper sympatien definitivt i hennes retning. Madeleine har både empatiske og komplekse sider, viser det seg.

At «Big Little Lies» i det hele tatt ble noe av er dessuten i stor grad Reese Witherspoons fortjeneste.

For noen år siden startet hun produksjonsselskapet Pacific Standard, som hadde som eksplisitt mål å lage filmer med mer interessante kvinneroller enn det Hollywood-studioene ofte klarer.

Selskapet står bak filmer som «Gone Girl» og «Wild» – og for noen år siden kjøpte de altså rettighetene til Liane Moriartys boksuksess «Big Little Lies».

Det kan fort vise seg å bli et av de smarteste karrieretrekkene Witherspoon har gjort.

Se «Big Little Lies» hos HBO Nordic