Norge er fullt av drømmere. Mer enn noensinne bryter nordmenn fra rotteracet, satser på egne ideer og risikerer gård og grunn i prosessen.

Ta Dyreparadiset i Lillestrøm som et eksempel. En lokal dyrebutikk og hundefrisør, med fokus på kvalitetsprodukter, årelang erfaring, lidenskap og personlig service.

Høres ut som en oppskrift på suksess? Om det bare hadde vært så enkelt…

Nå må bedriften få hjelp fra TV3s nye realitysatsing «Businessfellen» (premiere 25. oktober kl. 20.30), der gründere på glattisen får hjelp fra økonomieksperter for å få bedriften på rett kjøl.

Tøffe tider

–  Det har etterhvert blitt veldig vanskelig å drive butikk, forteller Beate Hattmyr.

– Enten vet ikke folk at vi finnes, eller så flokker de til kjøpesentrene når de skal handle. Slik det står nå er vi avhengig av at det snart går oppover.

Det er tøffe tider for Dyreparadiset. Midt i Lillestrøm sentrum, tre år etter oppstart, henger bjella uforstyrret over inngangsdøren.

Inntektene uteblir, kredittkortet står maksimert og innboksen flommer over av ubetalte regninger. For hver hundrelapp som går ut av butikken kommer bare 30 kroner tilbake i kassaapparatet. I praksis betaler Beate Hattmyr og Susanne Hole daglig for å være på jobb.

– Ingen av oss tar ut lønn, forteller Beate. – Det har blitt en vond sirkel. Og noe må skje snart.   

7 av 10 feiler

Dyreparadisets situasjon er på ingen måte unik. Hvert år startes 60 000 bedrifter i Norge, men så mange som 7 av 10 går til grunne innen fem år etter oppstart. I TV3s nye satsning skal forretningseiere i trøbbel få en streng, men hjelpende hånd fra noen av landets fremste økonomi og businesseksperter – inkludert Simen Staalnacke, Magne Gundersen og Hallgeir Kvadsheim.

Sistnevnte vil seere kjenne igjen fra den populære serien «Luksusfellen» på samme kanal, og selv om tematikken har endret seg er målet det samme.

– Det handler om virkelighetsorientering, forteller han. – Å få en god dose realitet og ærlighet inn i en situasjon som har gått over stokk og stein.

Det er mange ting som kan gå galt med nye bedrifter, forteller Hallgeir. Konseptet kan være stort som et fjell eller liten som en dyrebutikk. Men uten konkrete gjennomføringsplaner og evnen til å tilpasse seg underveis vil alle møte veggen før eller siden.

–  En av de vanlige årsakene er at gründerne blir forelsket i sitt eget konsept og egen ide, selv om markedet ikke nødvendigvis gjør det samme. Så gror de seg fast og blir litt stae i forhold til at de ikke vil endre ting, som går på bekostning av grunntanken.

Hallgeir har sett det gang på gang. Lidenskapelige gründere landet over som går rett i veggen med hjertet i hånda. Som følge av fiaskoen opplever mange personlige og økonomiske ringvirkninger som strekker seg langt utover nedleggelse.

– Det er jo noe unektelig tragisk med det, sier Hallgeir.

– For mange det å starte egen bedrift det samme som å følge drømmen. Så ender den istedenfor opp med å bli et mareritt.

Et tupp i ræva

I Beates og Susannes tilfelle skorter det heller ikke på lidenskapen. Beate har mange bekymringer assosiert med butikkdriften, men stemmen skifter fort over når hun snakker om det som betyr mest.  

– Det er dyrene som er viktigst for meg. Har alltid vært det, sier hun.

– Å kunne jobbe med de gir meg daglig påfyll av engasjement og mening. I tillegg er det noe ekstra spesielt med å stå i butikken med min beste venn.

Beate og Susanne har vært uadskillelige venninner siden barndommen. I tillegg til å være gudmor til Susannes datter var Beate forlover i bryllupet. De to venninnene startet butikk og hundefrisør med et ønske om å tilby noe nytt og unikt til Lillestrøms dyreeiere, men momentet gikk etter kort tid i motsatt retning.

Tydelig konsept

På vei mot bunnen nådde Dyreparadiset noen dystre vannmerker – som da Susanne belastet kredittkortet med en halv million kroner for å finansiere innkjøp i oppstartsfasen. Etter mange nytteløse forsøk på å trekke kunder til butikken så venninnene på TV3s nye programsatsning som et etterlengtet fotfeste etter tre år med nedgang.

Eller et grundig “tupp i ræva”, som Beate kaller det.

– Som butikkeier har man en tendens til å gro fast. Kundene gir jo for det meste tilbakemelding på det positive. Om noe er negativt kommer de enkelt og greit ikke tilbake. Uten ordentlig feedback har dårlige vaner en tendens til å forbli uendret.

TV3s eksperter, derimot, holder ingenting igjen når de ankommer Dyreparadiset på første inspeksjon. En akutt mangel på tydelighet i konseptet er blant de første anmerkningene.   

–  En bedrift må vite hva den er, forteller Hallgeir. – Folk må skjønne umiddelbart hva konseptet er, hva som tilbys og hvorfor de skal komme tilbake.

Noen gyldne regler

At venninnene selger sko og BHer ved siden av dyreutstyr og hundefrisering bidrar heller ikke til den konkrete profilen som ekspertene etterlyser.  

–  Jeg er ingen selger, innrømmer Beate med en liten latter. – Jeg bare setter ting ut og lar folk bestemme selv om de vil kjøpe.

Hva fremtiden bringer for Dyreparadiset får du vite mer om i første episode, men etter drahjelp fra Businessfellens eksperter er det all mulighet for at Beate, Susanne og Dyreparadiset vil overleve motgang i Lillestrøm sentrum.

Sjansen for å lykkes som gründer er uansett større, ifølge Hallgeir, om man klamrer seg til noen få, gyldne regler.

– En god ide er ikke nok, sier Hallgeir. – Du må finne markedet ditt, orientere deg om konkurranse, finne pålitelige leverandører og lage en bunnsolid og realistisk forretningsplan. Hvis ikke er sjansen for å feile innen få år nærmest garantert.

 

Premieren på «Businessfellen» blir 25. oktober kl. 20.30 på TV3.