Ingen elbiler er mer populære i verden – eller i Norge – enn Nissan LEAF.

På norske veier ruller det allerede mer enn 35 000 eksemplarer av bilen – over 10 prosent av det totale globale volumet av Nissan LEAF. Og i løpet av 2018 blir det raskt veldig mange flere.

Nå lanseres andre generasjon av publikumsvinneren og mange tusen nordmenn har allerede forhåndsbestilt bilen.

For: Selv om bilen er blitt mer avansert, er selve kjøreopplevelsen blitt enklere. Og smartere. Og tryggere.

Finn en Nissan-forhandler her

Intelligente løsninger gjør kjøringen til en fryd

De gode skussmålene har haglet over den nye modellen lenge før den var allment tilgjengelig.

VG, Norsk Elbilforening og Broom.no/TV2 har alle testet bilen grundig gjennom det siste halvåret, med merkbar og smittende entusiasme. Sistnevnte konkluderer slik:

– Elbilrevolusjonen fortsetter. Med nye LEAF fortsetter også Nissan å lede an.

Men hva er det egentlig som har skjedd siden sist?

Den kanskje mest merkbare detaljen ved kjøring av den nye generasjonen Nissan LEAF befinner seg ved føttene. Bilen lar seg nemlig kjøre med bare én pedal, Nissan e-Pedal, som øker hastigheten når du trykker den inn og bremser når du slipper den.

Det gjør ikke bare kjøreopplevelsen morsommere, men også tryggere – ikke minst i bakker og på svingete veier. Bremsepedalen er selvsagt der fremdeles til bruk i nødsituasjoner, men 90 prosent av kjøringen vil kunne gjøres med bare den ene pedalen.

Som Broom.no/TV2 skrev etter å ha prøvd den:

– På 20 minutter brukte vi ikke bremsepedalen én gang, før kjøreturen var slutt og vi skulle stoppe helt. Dette funker!

Det er selvsagt ikke alt.

Som første i rekken av Nissans modeller, har nye LEAF også fått ProPILOT, Nissans førerassistanse-system. Med systemet kan du stille inn ønsket fart, og bilen vil automatisk holde seg sentrert i veien og justere avstanden til bilen foran, også når det er kø.

Og synes du det er vanskelig å parkere, hjelper ProPILOT Park deg med å få bilen trygt på plass. Det eneste du trenger å gjøre er å velge stedet du ønsker å parkere, holde inne en knapp og bilen vil automatisk parkere seg selv.

Les alt om de nye og intelligente løsningene her.

Større plass, lengre rekkevidde

De mer hverdagslige og praktiske sidene ved nye Nissan LEAF – fra utseende og komfort til plass og batteritid – er kanskje vel så viktige for sjåfører flest.

Også her leverer andre generasjon av Nissan LEAF sterkt.

– Bilen er bygget på samme grunnkonstruksjon, men designet er en fullstendig forvandling. […] Utvendig er bilen blitt stilig, med tydelig og stram linjeføring, skriver VG, som også trekker fram «meget gode seter» og «finfin sidesikt» som store pluss.

Under det aerodynamiske designet, som kommer i ni forskjellige farger, skjuler det seg også en annen viktig praktisk oppdatering – plass. Bagasjerommet er utvidet med 100 liter fra forrige modell og rommer nå 435 liter, noe som er klasseledende.

Minimal luftmotstand, ditto vindsus, 150 lettkjørte hestekrefter og et like deler elegant og behagelig interiør er selvsagt essensielle brikker i helhetsbildet. Men et enda mer sentralt punkt for en elbilsjåfør vil nødvendigvis være batteriet.

Batterikapasiteten er en av de store forbedringene på den nye modellen. Mens batteriet på forrige Nissan LEAF var 30 kWt, er batteriet i den nye modellen større og kraftigere med sine 40 kWt. Med det får Nissan LEAF en rekkevidde på 270 km ved blandet kjøring etter den nye målestandarden WLTP. Standarden gir et mer reelt bilde av rekkevidden enn tidligere.

I henhold til den gamle teststandarden, NEDC, har nye LEAF en rekkevidde på 378 km mot tidligere 250 km.

Med muligheter for hjemmelading og hurtiglading underveis, samt stadig flere ladepunkter rundt i landet, ligger alt til rette for at Broom.no/TV2 kan få rett i sin spådom:

– Nye Nissan LEAF kan absolutt bli årets mest solgte bil i 2018. Bilen i seg selv er i alle fall god nok til det.

Her kan du bygge din egen Nissan LEAF