Én ting er viktigere enn noensinne, et drøyt år etter at pandemien stengte ned Norge: Virkelighetsflukt. 

Å la seg bli tatt med til en annen tid, et annet sted, og i midten av et lidenskapelig kjærlighetsforhold, er et effektivt middel for å holde humøret og motet oppe.   

Ikke minst når det gjøres så tankevekkende og fengslende som i det utsøkte kjærlighetsdramaet «Ammonite», som utspiller seg i en søvnig (og svært fotogen!) kystby i England på 1840-tallet. 

Filmen, som blant annet er blitt sammenliknet med klassikeren «Piano», får premiere på norske kinoer 12. mars. 

En viktoriansk brannfakkel

«Ammonite» – oppkalt etter en utdødd underklasse av blekkspruter som døde ut for 65 millioner år siden, og som i dag kan beskues som vakre fossiler – skildrer forholdet mellom den værbitte paleontologen Mary Anning (Kate Winslet) og den yngre og skjørere forskerfruen Charlotte Murchison (Saoirse Ronan). 

Sistnevnte blir etterlatt i småbyen Lyme Regis av ektemannen for å hvile ut etter en traumatisk hendelse, og Anning får – noe motvillig i starten – ansvaret for å ta vare på henne. 

Hun tar Charlotte med på letingen etter fossiler på stranden og slipper henne etter hvert inn i det rutinepregede og uromantiske livet sitt. 

ammonite.gif

Snart utvikler båndet mellom de to kvinnene seg til noe langt sterkere enn bare vennskap – et lesbisk forhold som ville kunne fått store konsekvenser i et strengt viktoriansk seksualklima.       

Fakta og spekulasjoner 

Til tross for «Ammonite» er en forholdsvis lavmælt og lite brautende film, har den allerede skapt visse kontroverser med sin blanding av biografi og fiksjon. 

For mens Mary Anning og Charlotte Murchison var høyst reelle personer, og det nære vennskapet mellom dem er veldokumentert, finnes det ingen bevis på at forholdet mellom de to noensinne var noe annet enn platonisk. 

Det finnes i det hele tatt få gjenværende spor som kan gi oss noen pekepinn om Annings seksualitet, og enkelte kritikere – og etterkommere – har beskyldt regissør og manusforfatter Francis Lee for å spekulere vel fritt i privatlivet hennes. En innvending han selv har imøtekommet slik: 

– Ville disse avisskribentene følt behovet for å piske opp uinformerte sitater fra selverklærte eksperter hvis karakterens seksualitet hadde vært antatt heteroseksuell? 

Touché. 

Winslet stjeler showet 

Uansett sannhetsgehalt: Når filmen likevel oppleves troverdig, handler det i stor grad om hvor gjennomført den er, fra tidskoloritt og foto til den lille, men perfekte rollebesetningen. 

James McArdle og Fiona Shaw dukker opp i sterke biroller, og Saoirse Ronan har fått fortjent ros for sin tolkning av den privilegerte og søkende Charlotte Murchison.  

Likevel er det Kate Winslet som bærer «Ammonite» i rollen som Mary Anning. 

Den fremsynte fossilsamleren fikk aldri anerkjennelsen hun fortjente mens hun levde, og Winslet portretterer den hardtarbeidende, innbitte og lynende intelligente pioneren med en presisjon som har fått flere kritikere – deriblant anmelderne hos RogerEbert.com, The Hollywood Reporter og ReelViews – til å utrope dette som hennes største skuespillerprestasjon hittil.

Koreograferte sexscenen selv    

«Ammonite» handler om mye mer enn kjærlighet – den gir blant annet et skarpt og uflatterende bilde av hvordan kvinners intellekt systematisk er blitt nedvurdert og fortiet gjennom historien. Men det er, kanskje noe forutsigbart, en sexscene som har stjålet mye av oppmerksomheten rundt filmen. 

Selv om de fleste av oss vel begynner å bli temmelig garvede når det kommer til kroppslig omgang på det store lerretet, er det ikke sikkert du vil være helt komfortabel med å se de mest eksplisitte øyeblikkene i «Ammonite» sammen med mor, far eller andre nære familiemedlemmer. 

Scenen ble koreografert av Kate Winslet selv, og 45-åringen har uttrykt stolthet over hvordan det ferdige resultatet endte opp. 

– Jeg følte meg stoltere enn jeg noen gang har gjort over kjærlighetsscenen i «Ammonite». Og jeg har aldri følt meg mindre selvbevisst. 

Med en slutt som er langt mindre tragisk enn mange skeive filmer har en tendens til å ende med, kan «Ammonite» egenhendig komme til å gjenreise troen på kjærligheten denne våren.

Den troen fortjener vi alle å ha akkurat nå. 

«Ammonite» får norsk kinopremiere 12. mars.