Siden Frida Marie Grande startet i kommunikasjonsavdelingen til Amnesty Norge i 2018 har Instagram-kontoen deres hatt en følgervekst på over 160 prosent, og mangedobling i engasjement.

Social Media Days i april kan du høre henne fortelle om hvordan hun klarte å snu opp ned på organisasjonens profil, men vi har fått en liten snikprat med henne allerede nå!

Enkelt men effektivt

Grande jobber som Social Media Manager i Amnesty Norge, og er en av fire i kommunikasjonsavdelingen. Hennes store passion-prosjekt er organisasjonens Instagram-konto.

– Da jeg startet her ble Instagram-kontoen vår hovedsakelig brukt til behind the scenes og «fine bilder». Uttrykket var veldig hardt og besto i stor grad av aktivister og plakater, uten noen god forklaring på hvorfor disse menneskene protesterte.

Grande skjønte fort at det lå mer potensiale i plattformen enn som så, og gjorde gradvis endringer for å tilpasse seg et større publikum.

– Jeg prøvde å gå inn i hodene til Instagram-brukere og tenke “hva er det de vil se?” i stedet for å kun tenke “hva er det vi vil si?”.

Flere av grepene hun tok beskriver hun som ganske enkle, men svært effektfulle:

– For det første gikk vi bort fra den veldig harde og strenge Amnesty-visualiteten med mye gult og svart, og tekst på bilder i caps lock. Vi begynte å leke oss mer med tone of voice og visuelt uttrykk. Vår hovedmålgruppe på Instagram er 18 – 25, og det har jeg alltid i bakhodet. Nå bruker vi bilder som skal oppleves relevante for målgruppen, som innebærer flere mennesker, flere illustrasjoner og mye tydeligere budskap.

Hun forteller at hun tenker på det de vil formidle som avisoverskrifter, hvor du skal kunne forstå på noen få sekunder hva innholdet er og hva Amnesty vil fortelle deg.

– Jeg har også fokusert mer på småting, som teksten i bioen vår og å alltid ha logoen vår på samme sted i hver eneste post, slik at brandet står tydelig frem og at publikum over tid kjenner oss igjen. Mye av inspirasjonen kommer fra influencere som tross alt er eksperter på å selge seg selv. På Instagram skal vi ikke bruke samme språk som i rapporter og pressemeldinger. Her snakker vi til en helt annen målgruppe, og det må vi ta hensyn til om vi skal klare å skape engasjement.

Her finner du hele programmet til Social Media Days – meld deg på i dag!

Dubai-gate 2019

Men det er ikke bare det visuelle uttrykket til Amnesty Norge Grande har endret. Hun har også endret hva det er de velger å kommunisere ut.

– Nå har vi en langt mer positiv profil enn det vi hadde tidligere. Det er viktig å ikke svartmale alt, det får følgerne mer enn nok av i nyhetsbildet allerede. Nå fokuserer vi mer på å også formidle de positive nyhetene og fremskrittene i verden. I tillegg satser vi mye på aktualitet og prøver å være like raskt ute, eller helst raskere enn vanlige norske medier, med relevante saker som omhandler menneskerettigheter.

Med en mangedobling i engasjement på Instagram fra 2018 til 2019 er det ingen tvil om at Grande gjør noe veldig riktig. Dubai-debatten fra i fjor er et godt eksempel på hvor viktig riktig innhold på riktig plattform kan være for en aktør.

I samarbeid med VisitDubai sendte Norwegian flere norske influencere til Dubai for å lage innhold som promoterte Emiratene som feriested. Da Grande så dette tenkte hun det var på tide å få Amnesty på banen.

– Vanligvis engasjerer vi oss ikke i bloggdiskusjoner. Men i dette tilfellet var det naturlig for oss å ta plass i debatten, nettopp fordi PR og influencersamarbeid er en bevisst strategi fra regimer som Emiratene for å dekke over menneskerettighetsbrudd. Vi ville gjøre influencerne oppmerksomme på at de ble brukt som brikker i et skittent spill. Derfor la vi ut en post på Instagram om dette.

Et enkelt bilde på Instagram ble starten på en kjempedebatt. Innlegget og informasjonen som Amnesty postet ble spredt og skapte enormt engasjement på sosiale medier, og resulterte senere i initiativ fra andre influencere som ville vise at det går an å kommunisere et mer nyansert bilde av steder som Dubai. I tillegg holdt Morten Hegseth og Amnesty en egen paneldebatt til fullsatt sal.

– Vi opplevde at vi fikk tatt styringa på faktaene i debatten, slik at det ikke bare ble til bitching mellom influencere. Vi fikk tydelig frem hvilke rettighetsbrudd som foregår i Emiratene, og at det ikke er tilfeldig at myndighetene inviterer influencere på sponset opphold. Jeg har aldri før opplevd at én post har ført til så mye, det var veldig gøy, sier hun.

Ingen svulmende setninger

På Social Media Days kan du høre Grande snakke om egen arbeidsmetode med det hun omtaler som babyen sin: Amnesty Norges Instagram-konto.

– Målet mitt er at alle skal få noen konkrete punkter til hva og hvordan man kan endre Instagram-profilen sin for å øke engasjementet. Det viktigste med alle sosiale medie-plattformer er at du setter publikum i førersetet. Nøyaktig hvordan du gjør det skal jeg være så konkret som jeg klarer på under foredraget.

Social Media Manageren innrømmer at hun selv har vært på flere konferanser hvor hun har sittet igjen som et spørsmålstegn. Det lover hun at du skal slippe her.

– Jeg har vært på flere foredrag hvor det brukes svulmende setninger uten noe særlig innhold. Mitt mål er at du skal få konkrete tips du kan iverksette allerede dagen etter!

Vil du høre mer om Amnesty Norges Instagram-reise og hvordan du kan få til det samme for din bedrift? Få mer informasjon og kjøp billetter til Social Media Days her!