– Dette er ikke tiden for å sitte i møter, det må handles, sier Even Aas-Eng.

Filter går motstrøms i krisa og lanserte i helgen en papiravis som nytt donasjonsprodukt. Avisa sine støttespillere vil nå få Filter på papir levert en gang i måneden. Nå står ANFO frem som en aktiv støttespiller og heier offentlig og tydelig på Filter.

– Vi synes det er viktig å støtte en liten uavhengig redaksjon når det blåser som verst, sier Jan Morten Drange i ANFO.

ANFO har i flere år tatt til orde for at mediebransjen må løse det de som en samlebenevnelse kaller digitale utford­ringer. Som interesseorganisasjon for norske annonsører er de opptatt av vilkårene til norske medier, og nå som disse blir satt under press, ønsker de å hjelpe.

– Norske medier spiller en viktig rolle i samfunnet og spesielt i situasjoner som den som har oppstått nå. Derfor oppfordrer vi nå våre medlemmer til å tegne bedriftsabonnement på Filter, sier Drange.

Les mer om Filter på papir her (info om bedriftsabonnement nederst).

ANFO’s store annonsørundersøkelse fra 2019 viser at mange er bekymret for manglende transparens i verdikjeden. Hele 73 % svarer at verdidrevet kommunikasjon kommer til å bli viktigere de neste årene. Drange trekker frem Filter som et eksempel på dette.

– Filter fremmer kvalitet, en tillit som smitter over på annonsørenes budskap og igjen vekker tillit hos forbrukerne, forteller han.

Må holde hjulene i gang

 Styreleder i Filter Media Norge, Even Aas-Eng, mener det er viktig at norske annonsører er opptatt av de små, uavhengige meningsbærerne.

 – Vi har fått en fantastisk respons etter at vi lanserte Filter på papir i helgen, det er rett og slett rørende. Men dette dreier seg ikke om almisser, det dreier seg om at vi alle må ta i et tak og holde hjulene i gang slik at den økonomiske effekten av denne krisen blir så liten som mulig.

Aas-Eng har følgende tre råd til norske annonsører som ønsker å ta del i dugnaden:

– Situasjonen betyr at du sannsynligvis må justere litt på ditt produkt eller dine tjenester, og den jobben må starte . Ta beslutninger. Dette er ikke tiden for å sitte i møter, det må handles. Sist, men ikke minst: Hjelp hverandre. Gå i samarbeid med andre annonsører og norske medier. Det sitter garantert mange der ute nå som er klare for å jobbe med dere og jeg vil tro at de er veldig fleksible.

Vil du støtte Filter sitt arbeid? Du kan støtte oss som privatperson eller som bedrift. Les mer her!