Om du visste hvilke enorme naturødeleggelser overforbruket vårt forårsaker, ville du handlet med like god samvittighet?

WWFs Living Planet Report 2020 alarmerer om en global naturkrise som blir verre og verre. 75 prosent av jordas isfrie landoverflate er allerede betydelig endret. De fleste havene er forurenset. 85 prosent av våtmarksområdene i verden har gått tapt. Én million arter står i fare for utryddelse. Minst 1.7 millioner virus venter i naturen. Kommende pandemier kan komme oftere om vi fortsetter å ødelegge den ville naturen.

Prioritet nummer én burde være å få ned forbruket. Men Black Friday er like rundt hjørnet – årets største, globale kjøpefest.

27. november står Black Friday-krigerne – over en tredjedel av befolkningen – klare for å knive om årets beste julegavekupp. Forbrukerne avspaserer fra jobb for å havne først i køen, oppretter profiler på nettsteder på forhånd for å spare tid – og nøler ikke med å selge billige varer videre.

Har du det du trenger? Gi en gave til naturen ved å støtte WWF i arbeidet med å stanse plastforsøplingen! Vipps til #11403.

Sikrer seg de beste kuppene

One Andrea Lindstad (26) fra Gjøvik har handlet flere julegaver og en del gamingutstyr under Black Friday de siste årene. For en entusiastisk gamer kan Black Friday sikre fremtidig moro til en billig penge.

One Andrea Linstad kjøper gjerne en del gamingutstyr under Black Friday. Foto: Privat

– Jeg pleier å handle under Black Friday fordi prisen på teknologi går mye ned, forteller hun.

Andreas Fredriksen (27) fra Mysen kjøper vanligvis lite julegaver. For ham er Black Friday en måte å sikre seg de beste kuppene – og til og med en måte å tjene litt penger.

Andreas skal handle sneakers, klær og kamerautstyr under årets Black Friday. Foto: Privat.

– I år skal jeg handle sneakers, klær og kamerautstyr. Her er det ofte gode tilbud som i mange tilfeller kan selges videre senere, forteller han.

Mange kjøpeglade nordmenn stod i kø da dørene til Oslo Fashion Outlet åpnet klokken 05.00 i anledning Black Friday i 2018:

Utallige mennesker i alle aldre tenker som Andreas og One. Og det er ikke vanskelig å forstå. Alle vil ha det nyeste og beste, til sjokkerende lave priser. Elektronikk som ikke er tilgjengelig for andre enn de med dype lommer, gjøres plutselig tilgjengelig for hvermannsen én dag i året, eller en uke, eller en måned. For Black Friday ble fort til Cyber Monday og Black Week. Alt for å få unna så mange kjøpstransaksjoner som overhodet mulig.

Men hvor mange forbrukere spør seg selv om denne oppførselen har en bakside – at det mest sannsynlig må være noen som taper når du sikrer deg en billig Playstation 5?

Kjøpepress

En undersøkelse utført av Opinion viser at 1 av 3 vil at regjeringa skal vise samme handlekraft i klimakrisa som i koronakrisa. Hele 4 av 10 sier at de har endret sitt forhold til plastforsøpling etter at plasthvalen dukket opp på en strand på Sotra, og senest i juni presenterte NRK en undersøkelse som sa at halvparten av Norges befolkning ønsker inngripende tiltak som kan bedre koronakrisen.

Det står med andre ord ikke på viljen blant norske forbrukere anno 2020. Men hva hjelper det når butikkene har slått fast at de ikke kommer til å trappe ned på årets tilbud? 

Henrik Falk (26) fra Hunndalen er blant dem som ikke har for vane å handle julegaver på Black Friday. Han har sagt til seg selv at han skal kutte på forbruket sitt, men må innrømme at han føler på kjøpepresset.

– Det er vanskelig å la være å kjøpe nye ting når man ser alle tilbudene som frister. I fjor kjøpte jeg nytt treningsutstyr fordi det hadde gått ned i pris og jeg trengte nytt utstyr. Ellers er jeg ikke typen til å handle på nett, jeg er glad i å titte, men shopper sjeldent.

Henrik Falk innrømmer at han kjenner på kjøpspresset. Foto: Privat

Shopper mindre 

Andrea Tveit Stenseth (28) fra Skien er blant dem som har begynt å kjøpe mindre som en direkte følge av pandemien.

– Jeg er vanligvis veldig opptatt av å holde meg oppdatert på trender og shopper altfor mye. De siste månedene har jeg  både jobbet og studert hjemmefra, og da faller det behovet litt bort, siden jeg nesten ikke er i offentligheten, forteller hun, og utdyper:

– Jeg har egentlig endret litt syn på klær og shopping. Før tenkte jeg at shopping var et av mine basisbehov som jeg måtte dekke, men har funnet ut at det egentlig ikke er det. Så den siste tiden har jeg shoppet lite, og det er godt for både miljøet og lommeboka!

Har du det du trenger? Bli med å støtte WWF i arbeidet med å stanse plastforsøplingen 27.november! Vipps til #11403.

La oss ta et skritt tilbake

– Koronakrisen har vist oss at rovdriften vår på naturen har alvorlige konsekvenser. Det må vi ta innover oss og gjøre noe med. Om ikke vil vi oppleve lignende pandemier om og om igjen, sier generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond.

Oppfordringen til WWF er klar: Nå som vi bombarderes med tilbud overalt, er det viktig å huske at forbruket vårt er en av de største grunnene til at vi står midt i en enorm naturkrise, hvor vi utrydder arter og ødelegger natur i et historisk høyt tempo.

La oss alle ta et skritt tilbake og vurdere én gang til hvor mange ting vi egentlig trenger i livene våre. Hvor mange mobiltelefoner, dataspill eller nye sko? Er det på tide å kreve at denne fredagen tas fra næringslivet, og gis tilbake til naturen?

– Om vi bare tenker oss om en ekstra gang før vi kjøper noe nytt, og heller bruker pengene på noe som gagner miljøet, kan vi alle bidra til å redde både klimaet og naturmangfoldet fra katastrofe, sier Andaur.

Hva med å gi noe tilbake til naturen under årets kjøpefest? Send et bidrag til WWF med Vipps #11403.

Hovedbilde: Asahiko (CC BY-SA 2.0)