Norges eldste bildelingstjeneste feirer 25 år, medlemsrekord og andre milepæler. Bilkollektivet har ikke ambisjoner om å gire ned satsningen.

Bilkollektivet ble startet i Oslo allerede i 1995, lenge før delingsøkonomi ble et alminnelig begrep for oss nordmenn. Medlemsorganisasjonen var et initiativ av Framtiden i våre hender og Miljøagentene, der målet var å drive en non profit-virksomhet som skulle redusere miljøbelastningen fra biler i byen. I den forsiktige oppstarten var det meste drevet på dugnad og bookingsystemet kan ikke beskrives som noe annet enn forhistorisk.

I en artikkel fra Natur & Miljø i 1996 mente daværende leder i Bilkollektivet at 35 medlemmer og tre utleveringssteder var meget bra. Han så for seg at bildeling neppe ville bli omfavnet i hovedstaden.

«En medlemsmasse på 200 stykker ville være et realistisk mål på sikt», skrev magasinet for litt over to tiår siden. Halvtomt glass, der altså. Skrur vi tidsmaskinen frem til dagen i dag er situasjonen ganske annerledes:

Målet på 200 er forbigått med god margin, da bildedelingstjenesten i dag har over 10.000 medlemmer, over 500 biler i flåten og over 150 lokasjoner!

Slik feirer Bilkollektivet det store jubileet.

Skal bli enda større

Markedssjef Haakon Hals i Bilkollektivet sier han er stolt over at samvirkets kjerneverdier og formål fortsatt står like sterkt.

– Vi driver non profit, der alt av overskudd investeres i å bedre tilbudet og er med på å sikre en grønnere by. Veksten vår blir bare større og større, og flere ser verdien av å dele bil. Siden 2015 har vi hatt en dobling i omsetning og antall medlemmer. Det er veldig moro!

Med færre biler i bruk kan mer areal brukes til andre formål enn parkeringsplasser, unødvendig kjøring reduseres og samtidig sparer medlemmene penger på å ikke eie bil. Han tror pilene vil peke oppover de neste 25 årene også.

– Det har blitt mindre relevant å eie bil, særlig for oss som bor i byen. Flere og flere blir bevisste på miljøsaken og hvor dyrt det faktisk er å eie eller lease bil. I en så stor by som Oslo tror jeg det er enda flere som ville tjent på å bruke vår tjeneste, forteller han.

I anledning 25-årsjubileet har de overrasket flere av medlemmene i en videoserie, blant annet bildelings-veteranen Wenche Strøm.

Tjenesten utvikles fortløpende, og i tillegg til et utvidet tilbud med biler og lokasjoner kommer det også et nytt brukersystem før nyttår.

– Vi skal oppgradere den digitale brukeropplevelsen, slik at vi er der markedet forventer. Det skal bli enda mer sømløst å reservere og bruke våre delte biler, blant annet med åpning av bilen med mobilen, forteller Hals.

Du finner flere videoer på Bilkollektivets nettsider.

Har du faktisk sett på regnestykket?

Med skjulte kostnader, verditap og mer til kan det å eie en bil årlig koste deg svært mye penger. Vi har gjort noen forenklede regnestykker og de forteller at det kan koste deg mellom 60-80.000 kroner i året. Om bilbruken din er sporadisk, men du fortsatt er avhengig av å ha bil tilgjengelig, kan bildeling være en økonomisk fornuftig løsning.

En gjennomsnittlig bilkollektivist kjører totalt mellom 2000 og 5000 kilometer i året, og ifølge Hals tilsvarer dette et sted mellom 10.000 og 30.000 kroner per år. Alt avhenger selvsagt av hva slags vaner – og uvaner – du har.

Mange bruker også Bilkollektivet til de virkelige langferiene, som denne kompisgjengens tur til Russland i sommer.

Men hva koster det egentlig? En liten tur på 20 kilometer over tre timer koster ca. 193 kroner. La oss si du må på Ikea og bor på Tøyen, der avstanden blir ca. 40 kilometer og du bruker tre timer, vil det med en elektrisk varebil koste deg 316 kroner.

En helgetur med SUV, fra fredag til søndag og en avstand på ca. 200 kilometer, vil koste rundt 2100 kroner. Husk at bensin/lading, bompenger og forsikring er inkludert i prisen.

Du kan se Bilkollektivets prisoversikter her.

Slik fungerer Bilkollektivet:

  • For å melde deg inn i Bilkollektivet kjøper du en andel, som blir tilbakebetalt når du melder deg ut.
  • Du betaler en månedskontigent på 96 kroner, og ellers bare for bruk.
  • Eksempel på pris for bruk av bil, er kr 36 kr/time og 3,60 kr/km for en bil i mellomklassen. Drivstoff og bomavgift er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tidsbruk.
  • Brukereid og non-profit.
  • Les mer og bli medlem her.