Det er ett og et halvt år siden Martine Mulstad gikk inn i rollen som Billing and Analysis Manager i mobilselskapet Dipper. Med en utdannelse innen miljøfysikk og fornybar energi er det ikke rart at hun stusset over at selskapet ikke var miljøsertifisert.

Etter et møte med ledelsen ble ord til handling, og Dipper ble miljøfyrtårnsertifisert i juli 2019!

Var det vanskelig å få med ledelsen? 

– Tja, prosessen tok lengre tid enn jeg trodde. Det første vi gjorde var å få på plass ordentlig søppelsortering og fjerne alle de små søppelbøttene ved pultene. Deretter startet vi en samtale med ISS om å veie søpla, sier Mulstad.

Hvorfor veie søpla?

– Da kan vi loggføre hva vi kaster av mat. For eksempel kan vi se at det ble kastet mye mat i juli. Da vet vi at det kan kjøpes inn mindre mengder neste sommer, og på den måten unngå matsvinn, sier hun.

Martine Mulstad tok initiativ til miljøtiltak i Dipper, og nå er bedriften Miljøfyrtårnsertifisert.

Deepak Malhotra er teamleder i renholdsbedriften ISS og leder renholdet hos Dipper. Etter «det grønne skiftet» har han hatt langt færre søppelbøtter å tømme.

– Før Dipper ble sertifisert, var det mange søppelposer med forskjellige typer avfall. Nå har vi kun fire poser som kildesorteres og veies før jeg kaster det. Jeg mener at kildesorteringen Dipper har implementert bør benyttes flere steder i Oslo. Det er bra for miljøet! sier Malhotra.

Men hva er egentlig miljøfyrtårnsertifisering? 

Miljøfyrtårn er et verktøy som hjelper virksomheter med å jobbe målrettet mot FNs bærekraftsmål. Målene skal bidra til at bedrifter skaper et miljøledelsessystem og gjøre arbeidshverdagen grønnere.

Første steg mot sertifisering er kurs, enten i form av stedfaste kurs eller webinar. Deretter må bedriften dokumentere at de har fylt alle punktene på listen over nødvendige tiltak. For eksempel kan dette være kildesortering og veiing av søppel. Når dokumentasjonen er på plass, vil bedriften bli miljøfyrtårnsertifisert.

Ole Lindtveit, kundeservice- og HMS-ansvarlig hos Dipper, forteller at den første tanken som slo han da Mulstad foreslo miljøsertifisering var: «Det har vi ikke tid til!».

– Ettersom vi allerede jobber hardt for at kundene våre skal være fornøyde, tenkte jeg at miljøsertifisering på toppen av det hele skulle bli tøft. Da vi fikk mer klarhet i hva som faktisk måtte til, viste det seg at det ikke var så omfattende som jeg først trodde, sier han fornøyd. 

Dipper har nemlig gjort sertifiseringen steg for steg: De leverte dokumentasjon på små oppgaver litt etter litt som resulterte i sertifisering.

Les mer om Dipper og hvordan du kan bli kunde her. 

– En av utfordringene var å finne ut hvordan disse kravene angår oss! Kriteriene er bygd opp for både store industribedrifter og små reklamebyråer. Vi er ikke akkurat et smelteverk som bruker mye energi, sier han.

De ansatte forteller at det har blitt mye hyggeligere på jobb etter at Dipper ble miljøfyrtårnsertifisert. I tillegg er det flere som innrømmer at de har blitt påvirket på hjemmefronten også.

– Det er en egenverdi å jobbe i et selskap som tar gode miljøvalg. Nyutdannede arbeidstakere kommer jo til å forvente det, sier Mulstad.

Ole Lindtveit og kollega Inger Key er stolte over å  jobbe i en miljøbevisst bedrift.

Lindtveit er svært fornøyd med engasjementet fra de ansatte og råder andre bedrifter til å tenke på miljøsertifisering.

– Miljøsertifiseringen er viktig for oss både som leverandør og innkjøper. Stadig flere kunder etterspør miljøsertifisering og vi er glade for at det er på plass hos oss! I tillegg har vi nå oversikt over hvilke leverandører som er sertifisert eller ikke; dette vil påvirke innkjøpene våre framover. Blant annet leverer matleverandøren maten i pappkasser og ikke plastposer. Det er slike små tiltak som til sammen utgjør en stor forskjell i hverdagen vår, sier Lindtveit.

Christel Borge, administrerende direktør i Dipper, er stolt av de ansattes miljøengasjement.

– Jeg er stolt over at grønne handlinger nå er en integrert del av arbeidshverdagen vår. 99 prosent av alle bedrifter i Norge er SMB, vi vil gjerne inspirere andre små og mellomstore bedrifter til å ta miljøansvar. Vi vil også oppfordre Oslo kommune til å lansere en grønn «miljøpose» i bedriftsstørrelse. Det trengs! sier Borge.

Lyst til å vite mer om Dipper? Ta en titt på dipper.no eller kontakt Dippers hyggelige kundeservice på 06020 / [email protected]