Hva gjør man mens man kjører bil? Jo, man hører på radio. Det som har vært omveltende for flittige bilradiolyttere er at de landsdekkende radiokanalene har flyttet virksomheten sin vekk fra FM og over på DAB.

Om du har en flunkende ny bil er denne overgangen ofte umerkelig, men om du eier en eldre bil må du pent punge ut for DAB-utstyr hvis du fortsatt vil høre på de riksdekkende radiokanalene. Sett fra et forbrukerperspektiv er det enkelte som opplever dette som en tvangstrøye, mens andre ser på det som en naturlig utvikling av teknologien. Det spørsmålet skal vi ikke ta stilling til, men for annonsørene kan resultatene av utviklingen i radiobransjen være svært interessant.

En undersøkelse av radiovaner fra høsten 2017, gjennomført av mediebyrået Carat, viser at en stor del av de med eldre biler ikke kommer til å skaffe seg DAB.

– Våre radiostasjoner sender både på FM og DAB. Vi kan tilby en tilleggsdekning gjennom Metro-samkjøringen som du rett og slett ikke får tak i andre steder, sier salgsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth.

Salgsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth.

Dekker kun halvparten

Carat-undersøkelsen ble gjort i områder der både NRK og kommersiell radio var borte fra FM-nettet. Det viser seg at halvparten av de spurte sier det er svært lite sannsynlig at de vil skaffe DAB i bilen. Samtidig sier 38 prosent at de hører mer på lokale radiokanaler som fremdeles er på FM.

– Kun halvparten av alle norske biler har en DAB-radio. Vi ber annonsører tenke over at uansett hvor mye av annonseringsbudsjettet de legger på de landsdekkende radiokanalene vil halvparten av alle bilførere aldri høre deres reklamebudskap, sier Apneseth.

Store deler av radiolytting i Norge skjer i bilen og i landets viktigste handelsområde, Oslo og Akershus, er Metro-samkjøringen større enn alle Radio Norges radiostasjoner tilsammen! Radio Metros lyttere er også mer på farten enn de som hører på de nasjonale kanalene.

– Radiolytting i bil er viktig for å nå lytterne så nærme kjøpsøyeblikket som mulig mens de er på vei til butikken. Vi ser at lyttertallene våre fortsetter å øke og at Radio Metros lyttere i gjennomsnitt hører på oss hele seks timer per uke, forteller Apneseth videre.

– Viktig tilleggsdekning du ikke får andre steder

Summa summarum mener Apneseth at dette viser hvilket kommersielt potensial Radio Metro og deres øvrige radiokanaler har.

I tillegg har Radio Metro inngått et samarbeid med de største lokalradioene i Norge, og tilbyr FM-samkjøringen som et alternativ til de nasjonale radiokanalene. På denne måten kan annonsørene treffe mer enn 900 000 lyttere i uken.

– Du bør vurdere å kjøpe viktig tilleggsdekning på Radio Metro og FM-samkjøringen for dine radiokampanjer i 2019. Dette er rett og slett lyttere du ikke får tak i på de nasjonale kanalene.

Vil du vite mer om annonsering på FM-samkjøringen eller på Radio Metro? Kontakt salgs- og markedsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth på [email protected] eller på 952 25 442.