Som handelsstanden trolig har gjort deg oppmerksom på allerede, nærmer det seg Black Friday igjen.

Den store salgsdagen i slutten av november er et påfunn vi har importert fra USA – og som vi hadde omfavnet med begge hender, hvis de ikke allerede var fulle av varer.

Lavere priser på ting du uansett er nødt til å kjøpe, er en bra ting. Men når tilbuds-bonanzaen lokker folk til å kjøpe flere ting enn de egentlig trenger, blir den svarte fredagen virkelig svart – for miljøet.

– Mens du gjerne må benytte muligheten til å skaffe noe som virkelig er nødvendig, er problemet med disse dagene at vi kjøper alt mulig vi ikke trenger. Overforbruket vårt er en av årsakene til at vi står midt i en katastrofal naturkrise og utrydder dyrelivet i et heseblesende tempo. Vi forbruker ressurser som om vi hadde 1,6 jordkloder å ta av, sier generalsekretær Karoline Andaur i WWF.

Bruker stadig mer under «black week»

Og alt tyder på at det er akkurat det som skjer. I fjor – fem år etter at fenomenet slo rot i Norge for alvor – kunne betalingsløsnings-tilbyderen Nets melde at vi dro kortene våre 9,3 millioner ganger i løpet av denne dagen. Totalt ble det handlet for 3,8 milliarder kroner.

Det var riktignok en liten nedgang i forhold til 2018, men det skyldes antakelig at mange butikker nå har utvidet Black Friday til å vare en hel uke.

Under hele «black week» i fjor kjøpte vi varer og tjenester for 6,6 prosent mer enn tilsvarende uke året før, ifølge Virke faghandel.

Med et vell av nettbutikker et tastetrykk unna, vil korona-pandemien neppe bremse årets kjøpefest. En av fire nordmenn har planer om å nettshoppe på Black Friday, ifølge en undersøkelse Vipps har fått gjennomført.

Hvis du heller vil gi en slant penger til WWF enn å kjøpe en ny dings du ikke trenger, Vipps til #11403

Korona gir trolig økt forbruk av ting

Med stengte museer, kinoer og teatere er det tvert imot sannsynlig at det blir et oppsving i innkjøpet av fysiske varer i årets julehandel – som Black Friday på mange måter er starten på.

– Jeg har gitt teater- og konsertbilletter og utenlandstur til min kjære. Nå blir det færre opplevelser under treet, sa NHOs sjeføkonom Øystein Dørum til E24 nylig.

Hva slags ting er det vi bruker så mye penger på den siste fredagen i november? På nett er det, kanskje ikke så overraskende, elektronikk det går i.

Nettsida Prisjakt offentliggjør hvilke produkter folk søker mest etter hos dem på Black Friday, og i fjor var det 11 teknologirelaterte blant de 15 mest populære. Det dreide seg blant annet om hodetelefoner og øreplugger, smarttelefoner og robotstøvsugere.

Elektronikk og klær er «verstinger»

Dessverre for planeten vår er forbrukerelektronikk langt fra noen miljøvennlig produktkategori.

Slike varer inneholder ofte mineraler som utvinnes fra jordskorpen og bare finnes i et begrenset omfang. De er energikrevende å framstille, emballere og frakte, og når de stadig skiftes ut – i noen tilfeller fordi de er laget for å bli ubrukelige etter en viss tid – blir avfallsmengden enorm.

Hele 65 millioner tonn elektronikk kastes hvert år, ifølge Treehugger. Og elektronisk avfall fører i mange tilfeller til at giftige kjemikaler lekker ut i jordsmonn og grunnvann, eller fordunster og tas opp i atmosfæren.

En annen varekategori det går enorme mengder av på Black Friday, er klær. Det medfører enorme avfallsberg når vi stadig fornyer garderoben – avfallsberg som lekker kjemikaler og mikrofiber ut i naturen. 

Produksjonen av klær er dessuten svært vann- og energikrevende. Klesindustrien regnes faktisk for å være verdens nest største klima-versting, etter oljeindustrien.

Plastforsøplingen truer alt liv i havet.
© WWF / VINCENT KNEEFEL

Pengene dine kan istedet brukes på å redde miljøet

Alt dette skjer midt i en økende global naturkrise. 

WWFs «Living Planet Report», som annethvert år oppsummerer statusen til jordas helsetilstand, slo i år fast at det haster mer enn noengang å snu den alarmerende utviklingen.

De fleste havene våre er forurenset, 75 prosent av den isfrie landoverflaten er betydelig endret av menneskelig aktivitet og en million dyr- og plantearter står i fare for utryddelse, ifølge rapporten. 

Alt dette har en direkte påvirkning matsikkerheten og levebrødet til milliarder av mennesker. 

Den internasjonale tenketanken Global Footprint Network regner hvert år ut hvilken dato i året det globale samfunnet har brukt opp ressursene planeten vår klarer å produsere. I år falt «overforbruksdatoen» på 22. august. Helt siden da har vi levd «på kreditt».

Det er altså gode grunner til å tenke seg litt ekstra om før en kaster seg over tilbudshyllene på Black Friday.

Får en tingene en allerede har, til å vare lenger, og klarer en seg uten stadig nye utskiftinger for å ha det nyeste, fineste og flotteste, er en med på å flytte denne datoen nærmere nyttår.

– Om vi bare tenker oss om en ekstra gang før vi kjøper noe nytt, og heller bruker pengene på noe som gagner miljøet, kan vi alle bidra til å redde både klimaet og naturmangfoldet fra katastrofe, sier WWFs Karoline Andaur.

Synes du det er en sak verdt å støtte? Send et bidrag til WWF med Vipps #11403