Hodepine kan være et varsel på at kroppen ikke er helt fornøyd med hvordan du behandler den. Er du en av de som konstant får hodepine? Da er det på tide å finne et godt treningsprogram og innføre stressmestring i hverdagen. 

Hodepine er en svært utbredt smertetilstand som rammer så mange som 80 prosent av Norges befolkning, ifølge fysioterapeut Erik Øiangen i Klinikk for Alle Asker. Det kan variere fra en lett hodepine til noe som føles som ren tortur. 

– Det viktigste er å legge til rette for en hverdag som gjør at du har det godt på innsiden og utsiden: Jevn og variert trening, et sunt kosthold og et godt forhold til dine medmennesker både hjemme og på jobb, sier Øiangen. 

Plages du ofte av hodepine? Trykk her for å lese mer om hvordan Klinikk for Alle kan hjelpe deg!

Du kjenner deg kanskje igjen i at hodet hamrer, og smertene gjør det vanskelig å konsentrere seg. Etterhvert blir det ikke like gøy å møte venner og arbeidsoppgavene går ikke like lett. Dersom hodepinen ikke blir behandlet kan det føre til langvarige sykemeldinger og i verste fall uførhet.

Et godt forhold til dine medmennesker både hjemme og på jobb er viktig for å holde hodepinen på avstand.

– Man forebygger hodepine best ved å kartlegge de psykiske og fysiske faktorene som kan være årsaken til hodepinen. Vi er opptatt av å se hele mennesket når vi behandler pasientene og derfor er det viktig å se på mer enn bare det fysiske i utredningen, sier han.

Hodepine blir delt inn i primær-hodepine og sekundær-hodepine. Hos Klinikk for Alle behandles først og fremst primær-hodepine, som kort fortalt er at hodepinen er selve sykdommen. Det vil si at hodepinen ikke er et symptom på en underliggende sykdom som for eksempel hjernehinnebetennelse, hjerneblødning eller andre alvorlige sykdommer. 

Spenningshodepine

Denne formen for hodepine kan oppstå av forskjellige årsaker, men er først og fremst – som navnet tilsier – forårsaket av spenning. Det kan ha psykiske årsaker som stress, depresjon eller angst, men også fysiske. Sistnevnte kan skje om du har statiske stillinger når du jobber. For eksempel kan dette være når du sitter i samme posisjon ved kontorpulten, eller at du holder armene i en statisk løftet posisjon.

– Spenningshodepine har ofte mange sammensatte psykiske og fysiske faktorer, sier Øiangen. 

Erik Øiangen ser at hodepine er ofte en kombinasjon av fysiske og psykiske faktorer.

For å finne ut om en pasient har spenningshodepine utfører terapeutene hos Klinikk for Alle Asker en grundig undersøkelse, der pasienten først forteller sin sykdomshistorie. Videre undersøker de bevegelighet i nakke, skuldre, kjeve og ryggsøyle. Videre gjøres en nevrologisk undersøkelse av blant annet nerver, førlighet, koordinasjon og reflekser. Til slutt gjør de en vevsundersøkelse for å kunne avdekke eventuelle spenningstilstander.

– Vi skreddersyr behandlingen når vi har fått en god oversikt over de faktorene som gir hodepinen. Dersom behandlingen også krever treningsterapi, lager vi et treningsprogram som filmes og tilpasses hver enkelt, sier han.

Hva er forskjell på migrene og hodepine?

Smertenes opprinnelse kan være en indikasjon på hvilken type hodepine du sliter med. Øiangen opplever at de med migrene i større grad har spenninger lokalisert til hodebunnen. Migrene har en arvelig komponent i motsetning til vanlig hodepine. Om du har familiemedlemmer som har slitt med det, er det en større sannsynlighet for at det er det du har. Hodepine har derimot mer miljømessige faktorer.

Migrene er en anfallslidelse som krever nøye utredning fordi behandlingen av migrene og hodepine krever to helt ulike strategier.

– Den største forskjellen på behandling av hodepinepasienter og migrenepasienter er at de med hodepine responderer godt på trening og blir ofte raskt bedre. De med migrene responderer generelt dårlig på trening, sier Øiangen. 

Trening er viktig 

Øiangen har jobbet med dette i over tyve år, og poengterer at blant annet stressmestring og trening påvirker din generelle følelse av velvære, og er gode støttespillere å ha på plass for å overvinne hodepinen.

Jevn trening har god effekt på hodepine.

– Jeg har lang erfaring med bruk av trening for å behandle hodepine, spesielt om du er plaget av spenningshodepine. Hensikten er å øke blodgjennomstrømming i spent muskulatur som resulterer i økt avspenning og smertelindring. 

Dersom du har hodepine kan det ofte påvirke livskvaliteten din. Både privat og på jobb. Det er likevel små grep som skal til for at du kan få en hverdag uten hodepine. 

Vil du vite mer om hvordan du kan bli kvitt hodepine? Trykk her for å finne en behandler hos Klinikk for Alle som kan hjelpe deg med plagene!

Klinikk for Alle behandler bare primær-hodepiner, men husk at hodepine også kan være et symptom på en underliggende sykdom som hjernesvulst, hjerneblødning eller hjernehinnebetennelse. Derfor er det viktig med en grundig undersøkelse, og skulle behandler mistenke noe annet mer alvorlig vil behandler henvise deg videre til fastlege eller legevakt.