En av norske sjåførers desiderte favoritter er oppgradert, nemlig Mitsubishi Outlander ladbar hybrid. Bilmagasinet Autofil skrev i oktoberutgaven fra 2018 at «Ingen ladbar hybrid er i nærheten av å gi mer for pengene».

Men hva er annerledes fra tidligere modeller?

Vi har hatt gleden av å prøvekjøre 2019 Mitsubishi Outlander PHEV. Hva syns vi om bilen?

La oss starte med noe mange er opptatt av, nemlig pris. Du fikk kanskje med deg at fra 1. juli ble det innført nye avgiftsregler for hybrider. Det nye lovverket straffer hybrider med lav elektrisk rekkevidde ved at det blir innført en såkalt rekkeviddedifferensiert avgift.

Kort sagt: Dersom bilen ikke kan kjøre minst 50 kilometer på ren strøm, får den økt avgift.

Som en av få ladbare hybridbiler, slipper den nye Mitsubishi Outlander-modellen unna de nye avgiftsreglene.

Den bakre el-motoren i nye Outlander ladbar hybrid er kraftigere enn forgjengeren. I tillegg er 2-liters bensinmotoren fra fjorårets modell erstattet med en 2,4-liters motor. Bilens generator omformer bensinmotorens kraft til elektrisitet som lader det kraftige fremdriftsbatteriet og assisterer elmotorene ved behov.

Det er altså de elektriske motorene bak og foran som normalt kjører bilen, mens bensinmotoren lader fremdriftsbatteriet når det trengs og kan kjøre bilen sammen med de elektriske motorene ved hastigheter over 67 km/t når batteriet er «tomt».

Ifølge Mitsubishi bruker den 0,2 på mila, og det stemmer overens med vår testkjøring. Dette forutsetter riktignok at man sørger for å lade bilen når det trengs og tar en sjelden langtur. Batteriet kan lades med et 230 V-strømuttak, noe som tar omlag 5 timer fra tomt til fulladet batteri. Med hurtiglading (ChaDEmo) vil det omtrent ta 30 minutter fra tomt batteri til den er 80 prosent fulladet.

Vil du prøvekjøre Mitsubishi Outlander PHEV? Finn din lokale Mitsubishi-forhandler her.

Kommer godt ut av WLTP

Fra og med 1. september 2019 er det en ny testprosedyre for typegodkjenning av biler som gjelder. WLTP (Worldwide Lite Vehicle Test Procedure) er allerede innført av EU som den nye normen for testing av utslipp og drivstofforbruk, og fra og med starten av 2020 vil  også de norske avgiftsberegningene baseres på WLTP.

Det betyr at nybiler blir dyrere. WLTP gir nemlig mer realistiske utslippsberegninger og har strengere krav til oppgitt elektrisk rekkevidde. Sammen med de nye rekkeviddereglene, vil mange hybrider bli svært mye dyrere.

Regjeringen har ikke klargjort nøyaktig hvordan avgiftsøkningen vil påvirke det norske markedet, men trolig vil Mitsubishi Outlander ladbar hybrid komme veldig godt ut.

Nye PHEV er nemlig allerede testet etter WLTP-protokollen. Ifølge de strenge, nye reglene har bilen en elektrisk rekkevidde på 45 km, sammenlignet med oppgitte 54 km fra det gamle systemet. Dermed blir ikke avgiftshoppet like stort som hva tilfellet er for veldig mange andre hybrider.

PHEV vil altså være et godt valg av hybrid også etter WLTP-innføringen i starten av 2020

Stilren og sporty

Vi går litt nærmere inn på firehjulstrekk-systemet i prøvekjøringen, men vi kan friste med at den nye, ladbare hybriden har fått to nye kjøreprogram: Sport Mode og Snow Mode. Du veksler enkelt mellom de ulike kjøreprogrammene med en hendel som er praktisk plassert på midtkonsollen. Sport Mode har til og med fått en egen knapp, og instrumentpanelet markeres i blått når den lekne funksjonen er skrudd på.

Utvendig har bilen fått en lekker oppgradering. Frontgrillen, støtfangeren og lyktene er redesignet og gjør bilen stilren og sporty. Den har også fått en ny takspoiler som gir bilen et mer dynamisk design og gjør at Outlanderen føles mer aerodynamisk på veien.

Hvordan er nye Outlander PHEV sammenlignet med tidligere modeller? Vi har prøvekjørt!

Mitsubishi Outlander PHEV vil koste fra 417.000,- og de første bilene ventes til landet i august/september. Les mer på Mitsubishi-Motors.no.

Kampanjepris frem til og med 31.10: fra kr 417.000