En av Norges mest populære biler har blitt oppgradert, og nye Mitsubishi Outlander PHEV gir fortsatt mye hybrid for pengene. Men hva er annerledes fra tidligere modeller?

Vi har hatt gleden av å prøvekjøre 2019 Mitsubishi Outlander PHEV. Hva syns vi om bilen?

Vel, la oss først ta det mange er opptatt av, nemlig pris. Du har kanskje fått med deg at fra 1. juli gjelder nye avgiftsregler for hybrider. Det nye lovverket straffer hybrider med lav elektrisk rekkevidde ved at det blir innført en såkalt rekkeviddedifferensiert avgift.

Kort sagt: Dersom bilen ikke kan kjøre minst 50 kilometer på ren strøm, får den økt avgift.

Som en av få ladbare hybridbiler, slipper Mitsubishi Outlander PHEV unna de nye avgiftsreglene – i første omgang. Den nye modellen kommer med en elektrisk rekkevidde på 54 km..

Den bakre el-motoren i nye Outlander PHEV er kraftigere enn forgjengeren. Generatoren har oppgraderte battericeller som gir økt batterikapasitet og høyere ytelse. Det samme gjelder fremdriftsbatteriet. I tillegg er 2 liters bensinmotoren fra fjorårets modell erstattet med en 2,4 liters motor på 135 HK.

Dette er viktig, ettersom det er de elektriske motorene bak og foran som normalt kjører bilen, mens bensinmotoren lader fremdriftsbatteriet når det trengs og kan kjøre bilen sammen med de elektriske motorene.

Ifølge Mitsubishi bruker den 0,2 på mila, og det stemmer overens med vår testkjøring. Batteriet kan lades med et 230 V-strømuttak, noe som tar ca. 4-5 timer fra tomt til fulladet batteri, eller med hurtiglading (ChaDEmo). Dette vil ta omtrent 30 minutter fra tomt batteri til 80 prosent av fulladet.

Vil du prøvekjøre Mitsubishi Outlander PHEV? Finn din lokale Mitsubishi-forhandler her.

Hva vil skje med WLTP?

Fra 1. januar 2019 er det en ny testprosedyre for typegodkjenning av biler som gjelder. WLTP (Worldwide Lite Vehicle Test Procedure) er allerede innført av EU som den nye normen for testing av utslipp og drivstofforbruk, og fra og med neste år skal også avgiftsberegninger gjøres ut i fra WLTP.

Det betyr at nybiler blir dyrere. WLTP gir nemlig mer realistiske utslippsberegninger og har strengere krav til oppgitt elektrisk rekkevidde. Sammen med de nye rekkeviddereglene, vil hybrider bli svært mye dyrere.

Regjeringen har ikke klargjort nøyaktig hvordan avgiftsøkningen vil påvirke det norske markedet, men uansett vil trolig Mitsubishi Outlander komme veldig godt ut.

Nye Mitsubishi Outlander PHEV er nemlig allerede testet etter WLTP-protokollen. Ifølge de strenge nye reglene har bilen en elektrisk rekkevidde på 45 km, sammenlignet med oppgitte 54 km fra det gamle systemet. Dermed blir ikke avgiftshoppet like stort som hva tilfellet er for veldig mange andre hybrider.

Men selv om WLTP-testen er mer realistisk enn det gamle systemet, er det ikke dekkende for alle kjøreforhold. Du klarer nok ikke 45 km dersom det er -15 grader i lufta og varmen i bilen er skrudd på full guffe, samtidig som DAB-radioen dundrer og bagasjerommet er fullstappet.

Renere og mer sporty uttrykk

Vi går litt nærmere inn på firehjulstrekk-systemet i prøvekjøringen, men nye Outlander PHEV har altså fått to nye kjøreprogram: Sport Mode og Snow Mode. Du veksler enkelt mellom de ulike kjøreprogrammene med en hendel som er hendig plassert på midtkonsollen. Sport Mode har til og med fått en egen knapp, og instrumentpanelet markeres i blått når den lekne funksjonen er skrudd på.

Utvendig har også nye Outlander PHEV fått en litt annerledes ham. Frontgrillen, støtfangeren og lyktene er redesignet og bilen virker mer sporty og stilren. Den har også fått en ny takspoiler som gir bilen et mer dynamisk design og gjør at Outlander fremstår mer aerodynamisk på veien.

Hvordan er nye Outlander PHEV sammenlignet med tidligere modeller? Vi har prøvekjørt!

Mitsubishi Outlander PHEV vil koste fra 435.800,- og de første bilene ventes til landet i august/september. Les mer på Mitsubishi-Motors.no.