Forrige uke ble det offisielt at Venture Factory Media blir ny hovedaksjonær i Natt&Dag. Her forteller CEO Even Aas-Eng om hva de skal satse på fremover.

Hvorfor kjøpte dere Natt&Dag?

– Vi bygger et nytt norsk mediehus og da er jobben blant annet å sette sammen en portefølje med publikasjoner med ulike styrker og ulike målgrupper. Vi har Filter Nyheter som treffer et bredt publikum med sin grundige gravejournalistikk, Talent Media som fokuserer på unge mennesker i arbeidslivet, CamillaPihl.no som i all hovedsak treffer kvinner og Motor.no som har en overvekt av menn. Med Natt&Dag når vi ut til en ung og urban målgruppe og det er interessant både redaksjonelt og kommersielt.

Mange har et forhold til Natt&Dag. Hvordan føles det å ta over ansvaret for publikasjonen?

– Skrekkblandet fryd! Det er veldig god kulturell match mellom Natt&Dag og vårt miljø, så alle gleder seg over at de skal bli en del av gjengen. Men det er klart det kiler litt ekstra i magen når man får ansvaret for en kulturell institusjon, det er liksom ikke et alternativ å feile.

Hva er de redaksjonelle planene fremover?

– 
Det blir ikke de store forandringene i første omgang. Vi skal bygge videre på det gode arbeidet Natt&Dag-redaksjonen har lagt ned de siste årene og vil bruke høsten på å legge en god plan for neste års utgivelser. Så ser vi hva tiden bringer, men det er fantastisk å kunne bedrive journalistikk rettet mot en yngre målgruppe med denne merkevaren i ryggen.

Enkelte har kritisert Natt&Dag for ikke å tatt steget fullt ut digitalt. Hva har du å si til de?

– 
Natt&Dag som merkevare står fjellstøtt uavhengig av kanal. De har store følgerskarer både på Facebook, Instagram og Twitter, men hvis kritikken ligger i at de ikke har satset på digital masseproduksjon og salg av bannerannonser, så må jeg si at det er jeg bare glad for! Når det er sagt, så ligger det et stort potensial for en digital satsing her og det har vi tenkt til å utnytte.

Ser dere noen redaksjonelle synergier mellom Natt&Dag og de andre publikasjonene hos dere?

– Så absolutt, og kanskje spesielt med Filter. Vi har faktisk allerede gjort vårt første samarbeid mellom dem. Redaksjonene skal arrangere valgvake på Blå 9. september.

Kommersielt da? Blir det noen endringer der?

– Ja, der blir det noen umiddelbare endringer som vi håper annonsørene vil sette pris på. Vår forretningsmodell er bygget på innholdsmarkedsføring og det vil nå bli mulig å kjøpe native-annonser både på NattogDag.no og i papirutgaven.

Natt&Dag-redaksjonen er allerede på plass i Venture Factory Media sine lokaler i Torggata hvor de vil fortsette å kaste sine kritiske og satiriske blikk på det norske samfunn akkurat slik de har gjort de siste 30 årene.

Har du lyst til å bli bedre kjente med redaksjonene og å delta på Natt&Dag og Filter Nyheter sin valgvake på mandag? Da kan du melde deg på her.