Eline Vaagland og moren Anne kjører med vinduet nede. Solen står midt på himmelen over Bygdøy i Oslo, kuene har nettopp sluppet ut på sommerbeite og løvetannen vokser tett over Kongsgården. Både mor og datter bor i Drammen, men tar jevnlig turen til hovedstaden for jobb, fritid og familiebesøk.

– Vi har mange slektninger i Oslo, og ender ofte opp med å ta turen flere ganger i uken. Å skifte til elektrisk bil har vært en stor lettelse for både kjøretid og lommebok, forteller Eline.

Eline kjøpte Kia Soul Electric i april 2017 etter flere år med tyskprodusert dieselbil. Datterens begeistring for både design og kjøreopplevelse smittet etter kort tid over på moren Anne og stefaren Kjell, som til tross for å allerede eie dieselbil selv endte opp med en Soul i garasjen.

– Vi kjører også veldig ofte til Oslo, forteller Anne.

– Men det er lenge siden noen av oss vurderte å ta den gamle bilen innover. Å kunne legge seg i taxifeltet en stor fordel, og når man kommer frem er parkering både gratis og enkelt tilgjengelig, fortsetter hun.

Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Kjøreglede med god samvittighet

Eline og moren representerer et grunnleggende holdningsskifte på norske veier. Her til lands har salget av elbiler skutt i været de siste årene, mer enn i noe annet land i verden. Det lar seg enkelt forklare.

Fritak for merverdiavgift og engangsavgift ved nybilkjøp, gratis parkering, lavere årsavgift, null kroner i bompenger og stadig flere ladestasjoner langs veiene er bare noen av fordelene ved å velge elektrisk.

I tillegg, som Eline påpeker selv, handler det også om samvittighet. Det var viktig for både henne og moren.

– Jeg fikk vondt i hjertet av tanken på å skulle kjøre dieselbil, sier hun.

Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Som nybakt mor har hun fått større behov for plass og komfort. Av samme grunn var også stabilitet på veien og sikkerhet avgjørende kriterier for Eline da hun skulle velge bil.

– Her får jeg SUV-følelsen jeg elsker og en romslighet som ligger langt over den gamle bilen min – samtidig som miljøet spares, sier hun, og fortsetter:

– Jeg føler meg helt trygg på å ha sønnen min i bilen. Den er stabil og forutsigbar, reagerer umiddelbart på manøvrer og gir meg ikke minst veldig god oversikt over trafikkbildet.

Norges beste nybilgaranti

Siden lanseringen for fire år siden har Kia Soul Electric fått veldig god presseomtale og har vært en av de mest solgte elbilene i landet.

I Dagbladet vant Soul Electric «Årets bil» i 2014, til tross for stiv konkurranse. «Alle jurymedlemmene var enig om at Kia Soul Electric er god å kjøre, at den ser kul ut, at rekkevidden er best i klassen og at prisen er veldig god», heter det i begrunnelsen.

Nettsiden Klikk sparte heller ikke på kruttet i sin anmeldelse. «Med god rekkevidde, markedets kanskje beste garantiløsning for elbil og uslåelig pris, framstår Kia Soul Electric som et veldig godt elbil-kjøp», konkluderte de i en artikkel fra samme år. Valget av Kia Soul var med andre ord ikke tilfeldig for Eline og Anne – men et resultat av mye research og planlegging. 

– Jeg har også to venninner som har kjørt Kia i flere år, og de har begge vært kjempefornøyde, forteller Eline, og legger til:

– Særlig anbefalte de at jeg burde bytte på grunn av den solide garantien. Selv om jeg ikke har hatt behov for den ennå er det godt å vite at den er der.

Kia har de siste årene blitt kjent for Norges beste nybilgaranti, med syv års garanti /  150.000 km på alle sine modeller. Og forresten: velger du å selge bilen innen de syv årene er omme overføres garantien til neste eier, som gir et etterlengtet løft på bruktprisen.

Dessuten er bilen veldig kul utseendemessig, sier Eline.

– Jeg får mange komplimenter, og følelsen av interiøret er langt mer eksklusivt enn det prisen tilsier, sier hun.

Foto: Axel Munthe-Kaas Hærland

Tok snørekord på strak arm

Bygdøy er kanskje i full blomstring, men det er ikke mange ukene siden hele landet lå syltet under et meterdypt teppe av snø, sludd og is. Siden Eline kjøpte Soul Electric i fjor sommer har den med andre ord fått brynet seg på det fulle spekteret av norske kjøreforhold – og bestått alle prøver med glans.

– Den har levert imponerende godt på vinterføre. I den bratte oppkjørselen til venninnen min sto det på et punkt seks biler kjørt fast, mens vi kom oss problemfritt opp hver gang, forteller Eline.

Med temperaturer ned mot minus 20 var det mange blåfrosne bilister rundt Drammen og Oslo-området i vinter. Eline og Anne var ikke blant dem.

– Jeg orker ikke ha en bil hvor jeg fryser så fælt, men i år har det ikke vært et problem for meg, sier Anne.

– Fra dag en har Soul Electric vært mye lettere å varme opp enn dieselbilen vår, og om det bare er meg i bilen kan jeg fokusere varmen kun på førersetet for å spare batteri. Det er også utrolig deilig med varme i ratt og seter. I tillegg til at man kan forhåndsinnstille varmen på bilen om den står koblet til strøm slik at bilen er varm og isfri når man kommer ut, fortsetter hun.

Etter et år med Kia Soul Electric er regnestykket – både økonomisk, logistisk og miljømessig – klart for både Eline og moren.

– Jeg føler jeg har fått veldig mye bil for pengene, sier Eline, og fortsetter:

– Den andre bilen jeg så på lå på nesten dobbel pris, uten å tilby mer enn det jeg har fått med denne. Jeg bruker ikke penger på bom eller bensin, jeg kjører miljøbevisst og får mer enn nok rekkevidde fra batteriene til daglig bruk. Det er vanskelig å se hvorfor jeg skulle vurdere noe annet.