Hvordan skal kvinner forholde seg til maktstrukturene i Saudi-Arabia – og hvor mye forskjell kan én enkelt kvinne egentlig utgjøre?

Dette er utgangspunktet for den nye filmen til Haifaa al-Mansour, regissøren bak «Den grønne sykkelen» i 2012. Dette var den første helaftens spillefilmen fra Saudi-Arabia regissert av en kvinne, og den ble en stor suksess på kino i Norge. 

Med sin nye film «Maryam» (norsk kinopremiere 25. desember) forteller hun engasjerende om en kvinnes mot – med rause doser humor og håp i bunnen. 

– Dette er en film som representerer en ny æra for kvinner i den muslimske delen av verden, og også en film som kan hjelpe denne bevegelsen framover, skriver The Wrap.

En usannsynlig kandidat 

I «Maryam» møter vi den unge legen Maryam (Mila Al Zahrani). I frustrasjon over den ødelagte bilveien inn til klinikken hun jobber på, bestemmer hun seg for å stille til valg som lokalpolitiker. 

Det er en avgjørelse som blir møtt med forskrekkelse, sinne og latterliggjøring fra mange i det vesle samfunnet – lillesøsteren inkludert – men etter hvert også motvillig beundring og respekt. 

Slik blir «Maryam» gradvis en sterk fortelling om hvilken betydning enkeltmenneskets viljestyrke kan ha for et samfunn i endring – tidvis opprørende, men også morsom og håpefull. 

Kunstens verdi i et konservativt samfunn

Haifaa al-Mansour er utvilsomt en pioner blant Saudi-Arabias filmskapere. 

45-åringen er ikke bare den første, viktigste og mest kontroversielle kvinnelige regissøren i landet – med «Maryam» står hun egenhendig bak to av tre saudiske filmer påmeldt til Oscar-kategorien «beste internasjonale film» noensinne.      

Etter å ha lagd to filmer i USA dro hun hjem for å lage denne filmen. I et intervju i forbindelse med Toronto International Film Festival forklarer hun hvorfor.

– Jeg syns det er fantastisk å bringe kunst til veldig konservative samfunn. Forandringen blir mer fundamental og virkelig. Det kan ta tid før folk forstår og setter pris på det, men det løfter det bare. Det er slik sivilisasjoner blir bygd, så det er noe jeg ville feire.  

Å blande alvorlige temaer med mer humoristiske opptrinn, som når Maryam tyr til instruksjonsvideoer på YouTube for å lære seg hvordan hun skal drive valgkamp, er ifølge regissøren et helt bevisst valg. 

– Jeg har lyst til å ta opp mange viktige saker og sterke budskap, ting som er viktige for meg som kvinne og filmskaper. Men jeg vil ikke miste det å være en underholder av syne. De to tingene går hånd i hånd. 

– En politisk fabel drevet av optimisme 

I kjølvannet av visningene på fjorårets filmfestivaler i Venezia og Toronto har «Maryam» blitt møtt med ros fra verdens filmkritikere. 

The Guardian gir den fire av fem stjerner i sin anmeldelse, og skriver at den gir «et sterkt innblikk i saudisk absurditet». 

British Film Institute vektlegger filmens letthet og humor, og kaller den «en vinnende historie» og «en politisk fabel drevet av optimisme», mens Indiewire runder av sin anmeldelse slik: 

– Resultatet er en film som er like modig og ydmyk som sin heltinne, og som forsiktig manøvrerer mellom en realistisk nåtid og en bedre morgendag. 

«Maryam» får norsk kinopremiere 25. desember.