NATT&DAG har med ulike redaksjoner og et par konkurser opp gjennom årene, skrevet uten stopp siden 1988. Nå har dette mekkaet av kontroverser om alt fra horekunder, mordere og ærekrenkelser, til narkotika og beryktede smil & gift-intervjuer, blitt digitalisert – noe Morgenbladet har merket seg. Til glede for deg som leser, og sannsynligvis til total angst for alle politikere som turte å si ting med substans før internett kom og ødela alt.

NATT&DAG er – og vil fortsatt være – gratis og tilgjengelig for alle. Samtidig er gjengen bak maskineriet svært takknemlige for lesere som vil bidra direkte til at de kan fortsette å lage frekk satire uten å måtte tilpasse seg en fordømt politikersjel eller PFU for den saks skyld og de har nå funnet den ideelle løsningen på hvordan du som leser enkelt kan donere noen slanter – uten dyre abonnementer eller kronglete innloggingstjenester.

Enkelt og greit med Vipps

For å få tilgang til NATT&DAG-arkivet kan du logge deg inn med Vipps. Dette er en ny type innloggingstjeneste som sier farvel til brukernavn, passord og annen knoting på tastatur. I følge daglig leder i NATT&DAG, Christian Fure, tilbyr Vipps det første reelle alternativet til login via Facebook og Google.

–  Her tror jeg faktisk Vipps kan stå for en liten revolusjon i det norske markedet. De aller fleste av oss går med Vipps i lommen, og det er et selskap vi har tillit til. Når de nå kommer med login- og en abonnementsløsning som etter ryktene er rett rundt hjørnet, er ikke selskapet langt unna å være en komplett leverandør som både kan konkurrere med aktører som Klarna på betaling, og Facebook og Google på innlogging, sier Fure.

Logg inn i arkivet her.

Kan bidra til økt mediemangfold

Sosiale medier-ekspert Hans Petter Nygård Hansen spår i sin podkast Hans Petter & Co at Vipps, foruten å være en sømløs og friksjonsfri brukertjeneste, kan bidra positivt til mediemangfoldet.

– Mediebransjen, gjerne anført av Tinusstiftelsen og Schibsted, har i flere år slått et slag for felles pålogging. I episode 82 var jeg innom tema nok en gang, for da hadde Kjersti Løken Stavrum fra nettopp Tinusstiftelsen skrevet en kronikk der hun argumenterte for at mediemangfoldet var i fare, og at mange forskjellige login-tjenester fører til at folk begrenser seg til en eller kanskje to betalte nyhetskilder. Samtidig er det lite som tyder på at mediehusene seg imellom blir enige om en felles innloggingsløsning, forteller Nygård Hansen.

Hanne Kjærnes

Kommunikasjonssjef i Vipps Hanne Kjærnes sier selskapet har hatt mediebransjen i tankene når de har utviklet sitt login produkt.

— Vi vet at mange medier ønsker å tilby sine kunder en sømløs innloggingsopplevelse på tvers av mobil og desktop. Vipps Logg inn gjør det lettere å konvertere leserne til betalende brukere og ikke minst sikre kundene en svært brukervennlig opplevelse.

Vil løsningen for betaling av fremtidens journalistikk ligge hos Vipps? NATT & DAG er i alle fall stolte av være blant de første som tilbyr den hittil smarteste løsningen på markedet, slik at enda flere kan få tilgang til 30 års kulturhistorie.

– For Natt& Dag sine lesere og alle unge /unge voksne generelt, er det ekstremt viktig med friksjonsfrie og gode opplevelser. Løsningene må være basert på kjente leverandører som allerede har tillit, dette er spesielt viktig i en tid der det hersker usikkerhet rundt hvordan data brukes og behandles. Dette har vipps skjønt bedre enn noen andre og derfor kan man ikke unngå å vurdere Vipps fremover, sier Fure.