Regissør og manusforfatter Jordan Peele er allerede ansett som en av skrekksjangerens dyktigste og viktigste auteurer. Det har han oppnådd med en filmografi bestående av to filmer, og nå er Peeles tredje film «Nope» på kino.

Tidligere spilloppmaker og nå regissør Jordan Peele debuterte med kinofilmen «Get Out» i 2017, en film som blåste både publikum og kritikerne av banen med sine uventede vendinger, ståpelsfremmende uhygge og sylskarpe samfunnskritikk. I 2019 kom den noe mer rendyrkede skrekkfilmen «Us» og ble nærmest unisont hyllet i filmpressen.

Etter den amerikanske premieren på «Nope» sparer ikke filmkjennere på kruttet når de omtaler Peeles nye storfilm. «Hell yes» er alt New York Times’ filmkritiker skriver i overskriften på hans anmeldelse. The New Yorker mener at «Dette er en av de beste filmene om filmskapning» – uten at vi skal avsløre hvorfor.

Se hele traileren til «Nope» her:

En overhengende fare

I anslaget får vi presentert et bibelvers fra det gamle testamentet, et ørlite ymt om at dette ikke akkurat er en romantisk komedie:

«I will cast abominable filth upon you, make you vile, and make you a spectacle.»

Familieranchen Haywood Hollywood Horses i rurale California drives av Haywood-familien, som er etterkommerne av rytteren i verdens første animerte filmsnutt, «Hesten i bevegelse», av pionéren Eadweard Muybridges (et tydelig nikk til Peels respekt for filmhistorie).

Rancheier Otis Haywood, Sr. (Keith David) omkommer av skadene etter han blir truffet av det som tilsynelatende er vrakrester fra verdensrommet. Barna O.J. (Daniel Kaluuya, også hovedrolle-innehaver i «Get Out») og energiske Emerald (Keke Palmer) må ta over driften av hestestatist-gården, men evner ikke å fylle farens hestesko.

Skuespillerne Daniel Kaluuya, Brandon Perea, og Keke Palmer i Jordan Peeles «Nope». Foto: Universal Pictures

For å gjøre opp for manglende inntekter fra filmbransjen velger søskenparet blant annet å selge hester til nabogården, der det drives en fornøyelsespark med cowboytema. Samtidig fortsetter det å skje merksnodige hendelser som strømbrudd og uvær på Haywood-gården. Det viser seg at kilden er noe blodtørstig. O.J. og Emerald har ikke noe annet valg enn å kjempe for familiegården.

Steven Yeuns karakter driver en opplevelsesranch. Foto: Universal Pictures

Om Peele er tro til sin egen stil skal vi ikke skue uhyret på tentaklene. Her er det bare å spenne seg fast for tvister, underliggende tematikk og overraskelser på lur.

«Nope» har norsk premiere 19. august. Kjøp billetter her.

En film for skrekksugne filmnerder

– Dette er en episk skrekkfilm, men det er flere poeng som er ment til å få publikum til å reagere vokalt med «NEI»! sier Peele til Fandango.

Som i sine tidligere filmer er han også manusforfatter, og forteller i samme intervju at historien ble til under pandemien. Den er for øvrig skutt for IMAX på 65 millimeter film, et bredt høyoppløst filmformat blant annet brukt i kinofilmer som «The Hateful Eight», «Dunkirk» og «No Time To Die». Dette blir uten tvil en film som må oppleves i en kinosal, ifølge Peele.

– Jeg skrev den i en tid hvor vi fryktet for kinoens fremtid. Jeg visste at jeg måtte skape et skue for publikum. Dette skal være noe publikum bare må se.

Jordan Peele er både regissør og manusforfatter på alle sine filmprosjekter. Foto: Universal Pictures

Peele beskriver seg selv som en sann filmnerd og om du har pløyd gjennom store deler av filmhistoriens klassiskere vil du fryde deg av de utallige referansene i «Nope». Spielberg-inspirerte skuende ansikter, rene hyllester av filmhistoriske snutter, et drøss av påskeegg – og popkulturelle fenomener.

Skrekksjangerens redningsmann

Skrekksjangeren har nærmest blitt beskyldt for å være ren kitch. Pregløse karakterer, fravær av kreativitet og billige «jump scares» har gjort horror til en utskjelt sjanger med et stort behov for innovasjon. Det er kanskje derfor at Peeles filmer virkelig har slått an.

Når man snakker om skrekkfilm og innovatører er det umulig å ikke nevne den legendariske skrekkmesteren Alfred Hitchcock. Med ny kamerateknikk og filmer som «Psycho» og «Rear Window» har han fått tittelen The Master of Suspense – spenningsmesteren.

Journalist og filmpodder Sean Fennessey sammenlikner de to regissørene.

– Peele har holdt fast i Hitchcocks arv ved å imitere noen av hans mest utspekulerte taktikker. Begge mennene er crowd-pleasere, komiske og strateger når det kommer til filmskaping om frykt.

Den nye «Master of Suspense»? Foto: Universal Pictures

BBCs filmskribent Ellen Jones sa følgende om Peele i et essay fra 2020:

– Jordan Peeles paradigmeskiftende debut som manusforfatter og regissør hadde større treffvirkning enn mange andre regissørers femte, sjette eller sjuende film. Til dags dato har Peele laget to smarte, nifse og æradefinerende skrekkfilmer. Filmografien på to filmer reflekterer ikke hvor stor påvirkning Peeles filmskapning har hatt.

Hitchcock sa en gang at «Mysterier er når seeren vet mindre enn karakterene i filmen. Spenning er når seeren vet mer enn karakterene i filmen». Derfor vet du nå akkurat nok til å gå inn i kinosalen.

Finn billetter til «Nope» her!