Én måned etter at Verdens Helseorganisasjon (WHO) hadde gitt beskjed til alle verdens myndigheter om «et mulig utbrudd av lungebetennelse i Kina med ukjent årsak», hadde ikke norske myndigheter engang oversikt over hvor mye smittevernutstyr som fantes på norske sykehus og sykehjem.

Slik beskriver Filter Nyheter situasjonen i en sak som ble publisert 23. juni på filternyheter.no. Saken tegner et bilde av et Norge i desperat jakt etter smittevernutstyr, et kaos med useriøse aktører, svindlere og total mangel på oversikt og forberedelse.

Redaksjonen satt av mye tid og betydelige ressurser til saken og samarbeidet med Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) ved Universitetet i Bergen.

Resultatet er en sak som på oppsiktsvekkende vis tydeliggjør et Norge som står i kontrast til det bildet mange har av en regjering og et statsapparat som håndterte krisen langt bedre enn de fleste nasjoner, men som var svært tilbakeholdne på akkurat dette punktet i pressekonferanser.

Så viktig at Filter har valgt å fokusere nesten hele magasin nr 3, til smittervernkaoset. 

Der kan du lese grundige artikler om

  • Jakten på masker fra innsiden
  • Kommunene kjøpte utstyr fra konkursrytter
  • Så kritisk var mangelen på smittevernutstyr

I tillegg til flere saker om Manshaus-dommen, KrFs nederlag i biotek-striden og mye annet. Som vanlig fyller Filter Nyheter magasinet med oppdaterte saker som har vært publisert digitalt – men det er noe helt annet å sitte med et godt gammeldags og vakkert designet magasin til morgenkaffen.

Siste utgave, trykket, valset og stiftet. Ferskere blir det ikke.

Filter Magasin – direkte støtte til journalistikken

Dette er ikke gratis. Og Filter Nyheter lever ikke av millionærers pengestøtte eller almisser fra staten. For at redaksjonen skal kunne jobbe i fred med viktige saker som denne er de avhengig av støtte fra leserne. Før var det en slant som ble vippset i ny og ne – nå kommer det i form av abonnenter.

Jon Wang, kommersiell leder i Filter Media. Foto: Siri Kvalø.

– Vi har lansert Filter magasin slik at de som ønsker å støtte Filter kan få noe tilbake. Magasinet er et slags medlemsblad for de som vil gi oss en liten månedlig slant, men kunne like gjerne stått i magasinhylla i Narvesen. Vi ble helt paff når vi så kvaliteten på det som kom ut av trykkeriet første gang, forteller Jon Wang, kommersiell leder i Filter Media.

– Responsen fra dag èn har vært helt enorm. Vi er på god vei mot 2000 abonnenter, og har allerede bestemt at når vi når det målet ansetter vi en ny journalist. Nå trenger vi bare en siste push over mållinja.

For å støtte Filter Nyheter trenger du bare sette opp et Vipps abonnement, der du kan velge mellom tre alternativer, 100 kroner i måneden, 150 kroner (om du vil legge på en ekstra slant) eller 900 i året.

Tilbake får du 11 utgaver av Filter Magasin rett hjem og du blir med å ansette en ny journalist i redaksjonen. Og blir du abonnent i løpet av denne uken vil vi ettersende juni-magasinet til deg!

Så enkelt, så viktig.