Midt oppi den ekstraordinære situasjonen vi befinner oss i, bestemte Filter Nyheter seg for å gå motstrøms nok en gang: De lanserte et papirmagasin! En av de som nå abonnerer er overlege Mads Gilbert, som etterspør mer gravende journalistikk og avsløringer i norske medier.

– Jeg hilser velkommen alt som er av kritisk, undersøkende, grundig og uavhengig journalistikk. Filter er en veldig spennende satsing og jeg opplever nettavisen som fri, uavhengig, uten bindinger til makta og uten politiske parti-interesser. Det trengs mer enn noen gang før, ikke minst nå i disse nasjonale og globale krisetider, understreker han.

Håper å ansette en ny journalist – med din hjelp

Redaktør i Filter Nyheter, Harald Klungtveit, mener det var helt riktig tidspunkt å lansere magasinet på.

– Lanseringen ble noe fremskyndet på grunn av korona, så ærlige skal vi være. Men vi har lenge jobbet med å utforme et håndfast papirmagasin vi kan tilby våre lesere. Det føltes veldig riktig å lansere det nå som nyhetsbildet er som det er, det skal fungere som et godt avbrekk fra pushvarsler og krisemaksimering, forteller Klungtveit.

Redaktør Harald Klungtveit under Filter Allmøte, et arrangement der de lanserte sitt første magasin. Foto: Jon Wang

Filter Magasin er et flunkende nytt papirmagasin som samler noen av de viktigste gravesakene journalistene har produsert den siste måneden i et lekkert, håndfast format. I en hektisk hverdag er det ikke alltid vi tar oss tid til å lese lange gravesaker, derfor ønsker Filter å gi deg noe du kan bla i når du selv ønsker det.

– På lik linje med nettsiden vår er magasinet helt reklamefritt. Du får kun grundig og gjennomarbeidet journalistikk. En liten bonus er at hver utgave illustreres av vår egen Pål Nordseth, som har en unik og morsom strek, forteller redaktøren. 

Forsiden på den kommende utgaven av Filter Nyheter sitt magasin. Tegning av Pål Norseth.

Nettsiden vil selvfølgelig forbli gratis og reklamefri, åpent for alle, mens magasinet fungerer som et supplement for de som ønsker å støtte avisens iherdige arbeid.

Magasinet kommer en gang i måneden rett hjem i postkassen til abonnentene. Mange har nok lest noe av innholdet allerede på nett, men kommer garantert til å se artikler de ikke leste, eller bare skummet, i et format der man kan skru av mobilen og ta seg bedre tid. En glemt kunst i vår hektiske hverdag…

Redaktøren kan fortelle at lanseringen gikk over all forventning med opp mot 1500 abonnenter på rekordtid. Nå har de satt et mål: når det er kommet inn 2000 skal de bruke pengene på å ansette en ny journalist.

– Når vi når 2000 månedlige støttespillere vil vi ansette en journalist som skal dekke helse og vitenskap på Filter-måten. Det betyr at du kan være med å ansette den journalisten samtidig som du får Filter på papir! På sikt håper vi å kunne utvide redaksjonen til fire stykker, slik at vi har enda flere ressurser til å granske, skrive og avdekke, sier Klungtveit.

Fra korona-utgaven i april. Foto: Jon Wang

Avgjørende i kampen mot clickbait

En av de som nå venter på sitt første magasin i postkassa er den nærmest sagnomsuste overlegen Mads Gilbert. På spørsmål om hva som fikk ham til å abonnere på Filter Magasin er han klar i talen: 

Filter Nyheter er kjent som et annonsefritt medium, som er noe av grunnen til at Gilbert ønsker å støtte opp om det nye magasinet. 

– Det er ekstremt tiltrekkende at det er annonsefritt og uten saker bak en betalingsmur i en tid hvor stadig mer nettstoff blir betalingsbasert. Filter er et gledelig og viktig bidrag i en tid hvor makta rår og makt brukes til å holde ting skjult. 

Han mener det er tre ting mediene trenger mer av: Flere avsløringer, mer kritisk analyse og mer prinsippfast journalistikk. Han synes riktignok mange norske medier er gode på dette, spesielt når det kommer til helsevesenet. 

– Norske medier har mye kritisk og bra journalistikk på helsevesenet. Men den norske selvtilfredsheten kan legge et slags tåketeppe over nødvendig saklig og faglig kritikk av velferdsstatens tilbud, både innenfor helse, samferdsel og skole. 

Gilbert etterspør flere redaksjoner som har arbeidsvilkår som gjør at journalister kan fordype seg i større prosjekter. 

– Det er avgjørende i kampen mot clickbait og nyhetscashingen. Hva skulle vi gjort uten kritisk journalistikk? 

Filter Nyheter jobber hardt for å kunne fortsette å levere god, undersøkende og reklamefri journalistikk. Avisen får ingen former for pressestøtte fra staten, og finansieres ikke av milliardærer med en politisk agenda. Filters eiere har ingen innflytelse på hva redaksjonen (ikke) skal skrive om, og de selger ikke reklameplass midt blant nyhetsstoffet der leserne blir lurt til å tro at annonser er journalistikk. 

Ønsker du å støtte uavhengig journalistikk og kunne tenke deg noe håndfast å lese til lørdagskaffen? For 100,- kroner i måneden får du Filter Magasin rett hjem i postkassa 11 ganger i året. Ønsker du å donere årlig koster det 900,- kroner. Mer informasjon finner du her.