Jon Wang kom rett fra bistandsbransjen til å bli introdusert for sine nye kollegaer under en workshop for hvordan Filter Magasin kunne bli realisert. Ti dager senere ble hele Norge stengt. Enten kunne de legge Filter Magasin på hylla, eller kjøre hardere på for at folk skulle få det på bordet – de valgte det siste. 

Wang gikk fra å være markeds- og kommunikasjonssjef i Utviklingsfondet til ny jobb som kommersiell leder for Filter etter mange år som fundraiser i bistandsorganisasjoner, deriblant UNICEF Norge, Røde Kors og Redd Barna.

– Det har vært helt absurd. Dette skulle aldri gått, men fra lanseringsdagen gikk vi fort opp i 1000 abonnenter, og fikk så mye heiarop fra alle tenkelige personer som digger at vi gjør dette. Det økte vår merkevaresynlighet enormt, og ga oss mange nye fans over natta. Problemet var at utover å lansere magasinet hadde vi jo ingen anelse om hvordan vi jobber med å øke antallet abonnenter over tid, sier Jon Wang. 

Filter Nyheter hadde i en stund allerede tilbudt de som heier på dem å vippse donasjoner eller kjøpe t-skjorter. Der lærte Jon at journalistene lagde så godt innhold at det utløste en giverglede der mange også donerte flere ganger.

Den gode journalistikken bringer inn abonnenter. Foto: Jon Wang.


– Jeg tok med lærdommen fra fundraisingfaget inn i magasinabonnement, «du får ikke noe om du ikke ber om det», forteller han.  Dermed ble neste steg å lansere et magasin midt i en verdenskrise. Det var ikke helt knirkefritt, men de tok det på strak arm.

– Vi måtte finne opp hjulet litt mens vi kjørte. Men alle systemer har fungert bra og det er ikke mange problemer vi ikke har klart å løse raskt.

Støtt grundig journalistikk ved å bli abonnent på Filter Nyheters magasin. Les mer her!

Å støtte opp den gode journalistikken

Tanken var opprinnelig at de skulle tilby de med giverglede en måte å støtte de fast. Det var da ideen om et abonnement ble skapt siden Natt&Dag er søsterpublikasjon på huset og har infrastrukturen til å trykke og designe magasiner. Det ble dermed en kort vei til å slå alt dette sammen.

– I virkeligheten handler jo dette om at vi elsker å gå motstrøms. Er en ide gal nok, stiger energien fort i Filter. Vi så raskt at vi klarte å få kostnadene så lave at vi ville få betydelige inntekter til redaksjonen bare ved 1000 abonnenter, sier Jon Wang. 

Den utløsende faktoren var koronapandemien og Norge i lockdown i midten av mars. Da ble det tilstrekkelig galskap for å løpe til trykkeriet og få Filter Magasin opp å stå. 

– Det er den skjulte effekten ved slike prosjekter, de skaper kultur, stolthet og energi blant absolutt alle ansatte.

Før lanseringen sto det markert i rød skrift på en tavle i redaksjonen – «1000 abonnenter innen april». Alle ansatte visste at høygiret måtte settes i gang for å nå den korte fristen.

– Å rekruttere 1500 faste månedlige givere på to måneder digitalt, det nekter jeg å tro at det finnes en eneste merkevare der ute som kan slå oss på, sier Wang. 

Solidaritet i en vanskelig tid

Filter Magasin er en kuratering av all journalistikken som ligger fritt tilgjengelig på Filter Nyheters nettsider. De færreste får med seg alt, eller rekker å lese hele saker i en travel hverdag. De tok de tyngste sakene og ga de en mer spennende grafisk fremtoning i et fint magasin du kan nyte over tid. Og det er absolutt tilbakemeldingen fra leserne et bevis på.

– Vi er utrolig stolte over å jobbe med TS Trykk, et lite norsk trykkeri som sliter med frafall av kunder i et allerede tungt marked. Overalt merker man den solidariteten som er mellom små bedrifter som alle har det tøft. Man tar i et ekstra tak, og er litt ekstra takknemlig både som kunde og leverandør.

Kvalitetsjournalistikken sikrer flere abonnenter

– Ingenting jeg gjør av marketing kan måle seg med effekten av de gode journalistiske nyhetssakene, forteller han videre i spørsmål om hvorfor de har klart å få så mange abonnementer. 

Filter Nyheter er ikke avhengige av å dra masse direkte trafikk til en forside, der det også skal selges reklame. Det er forskjellen fra salgsmodellen til Filter Nyheter og andre mediebedrifter. 

Rykendes ferske magasin med aktuelt innhold. Foto: Jon Wang.

– Det gjør at vi ikke er avhengige av å fylle forsiden med nyhetssaker hver time for å sørge for at nok folk går dit hele tiden. Det igjen gir journalistene bedre arbeidsvilkår for å jobbe lenge nok med en sak til den er god nok før publisering Vi tenker rett og slett kvalitet i alle ledd fremfor kvantitet, sier Wang. 

De har skilt det redaksjonelle og kommersielle på to forskjellige plattformer. Videre bruker de sosiale medier til all distribusjon, som gjør at redaksjonen har full kontroll på det journalistiske uttrykket til Filter Nyheter. 

– På samme måte bør innsamlingsbransjen bryte sine regler og tenke helt nytt. Vet de virkelig hva folk der ute egentlig ville sagt ja til om de spurte?  

Alt om Filter Magasin finner du her. Bli abonnent i dag!

Ønsker å tilby Filter sin kompetanse til gode formål

Hvis det som har fungert for rekrutteringen av abonnenter til Filter magasin har vært å overføre kunnskap fra innsamlingsfaget til medieverden, går det ann å gjøre det samme den andre veien?

– Jeg føler at vi har glemt det personlige elementet i sosiale kanaler til fordel for profesjonalisert digital markedsføring i fundraising. Nettsider med klikkbare knapper og autospillende videoer. Noe av det som har fungert best for oss har vært personlige tekster og ikke minst spredning gjennom nettverk. Ikke alene, men i kombinasjon med performanceløp. Denne miksen har vært utrolig effektfull. 

– Det er mye av det vi har gjort som kan overføres til andre sektorer, ikke bare innsamlingsbransjen. Og det gjør vi gjerne! Vi jobber allerede for flere ideelle organisasjoner, og jeg tror vi forstår denne jobben enda bedre i dag enn noen gang før. 

Send en mail til [email protected] om du ønsker et uforpliktende tilbud, enten til å utvikle en ny digital strategi eller sette den ut i livet.