Det er ikke bare «brillemerkene» som lager briller. De store motehusene har for lengst inntatt brillescenen, og flere og flere av dem vil være med på moroa.

Det er neppe tilfeldig, skal vi tro brillestylist i Specsavers, Stine Westlund.

– Dette henger sammen med at briller har blitt mer populært. Det er ikke lenger bare et hjelpemiddel som brukes for synets skyld, men et trend-accessoir på linje med smykker, hodeplagg og annet tilbehør, mener Westlund.

– Briller har blitt et element som brukes for å uttrykke stil og er en viktig brikke i antrekket, og da er det naturlig at også de store motehusene ønsker å tilby det.

Gunstige greier

Det skorter på ingen måte på interessen for designerbrillene, forteller Westlund.

Da danske DAY Birger et Mikkelsen nylig slapp sin første brillekolleksjon i samarbeid med Specsavers, ble brillene revet bort fra butikkhyllene på null komma niks.

– DAY er et godt eksempel på at det fungerer å ta med seg designfilosofien fra kles- og interiørkolleksjoner inn i brilleverden. Både når det gjelder DAY og andre designere ser vi tydelige linjer mellom klær og briller, og det er definitivt en suksessfaktor.

Stine Westlund er brillestylist i Specsavers og lidenskapelig opptatt av briller. Foto: Juan Antonio Jaime Sanchez

Westlund mener det er mange fordeler med at stadig flere designere kaster seg på brilletrenden.

– Det skaper et mangfoldig utvalg, og gjør det enklere for folk å finne en brille som både er kledelig og som gjenspeiler den stilen man ønsker å uttrykke. I tillegg tilfører de unike elementer til brilleverden som vi ikke har sett tidligere, forklarer stylisten.

Et annet pluss, er at disse brillekolleksjonene gjør eksklusive merker tilgjengelig for flere. Prisen på designerbriller er nemlig ikke så høy som man kanskje skulle tro.

– Alle designerbrillene hos oss ligger på under 2000 kroner, påpeker Westlund.

Akkurat nå er det spesielt gunstig å gå til innkjøp av luksuriøse innfatninger, ettersom Specsavers gir deg to par designerbriller til prisen av én.

Nedenfor kan du se hvordan noen av de store motehusene tolker briller!

Leken italiener

Blant motehusene som gjør seg bemerket på brillemarkedet, er Moschino. Det italienske motehuset – som har vært hyppig omtalt i mediene den siste tiden, grunnet sitt kommende designsamarbeid med H&M, er kjent for sin fargesprakende og lekne stil.

Og det karakteristiske uttrykket er også tydelig i den nye brillekolleksjonen fra underlinjen Love Moschino, som nå er nå tilgjengelig hos Specsavers.

– Disse brillene skiller seg veldig ut. Kolleksjonen er vågal, fargesterk og rebelsk, og byr på mange artige detaljer, forteller Westlund.

– Grunnleggeren Franco Moschino var blant de første til å ta humor og sarkasme inn i moteverden, og brillekolleksjonen er virkelig tro mot merkets DNA. Dette er brillene for deg som elsker og våger å være annerledes!

Briller fra Love Moschino, modell nummer 22, 18 og 17. 1795 kr per stykk.

Den sofistikerte superkvinnen

Med sin miks mellom det rocka og det glamorøse, er det franske motehuset Balmain it-jentenes favoritt.

Denne eminente kombinasjonen er også en tydelig tråd i Balmains brillekolleksjon som ble lansert i samarbeid med Specsavers i fjor.

– Balmain byr på statement-briller for den bevisste kvinnen som vil bli lagt merke til på gata, sier Westlund.

– Kolleksjonen er chic og ekstravagant, og inneholder flere detaljer i kjent Balmain-stil: Tvinnede metallkjeder, logoen i form av en diskret B, og signaturfargene gull, elfenben og glossy sort.

Målet er at den som tar på seg et Balmain-plagg skal føle seg sterk og vakker, og det samme gjelder for brillene.

– Iført et par Balmain-briller oser du av selvtillit!

Briller fra Balmain, modell nummer 1084S, 1512S og 1508S. 1995 kr per stykk.

Delikat debut fra danskene

Den tidligere nevnte DAY-kolleksjonen som så dagens lys i mars, kjennetegnes av skandinavisk minimalisme med en bohemsk touch.

– Her ser vi mye dyreprint, støvet rosa, gulldetaljer og enkle logoer. DAY har mestret kunststykket å inkludere kule og særegne detaljer uten at det blir for mye, og resultatet er innfatninger med en veldig elegant finish, skryter Westlund.

Hun tror hemmeligheten bak suksessen ligger i at kolleksjonen både skiller seg ut og treffer mange.

– Vi er veldig glad i skandinavisk design her til lands, og dansk design står spesielt høyt. DAY-kolleksjonen egner seg like godt til hverdags som til fest, og har noe for alle!

Og det sistnevnte, det er denne fine gjengen et godt eksempel på.

Briller fra DAY, modell 12, 16 og 2. 1795 kr per stykk.

Moderne fra motekongen

Fashion-guruen Karl Lagerfeld – som selv knapt viser seg uten solbriller, har selvsagt ikke oversett brilletrenden. Hans bidrag på brillefronten er en moderne og kosmopolitisk kolleksjon, som inneholder mange av hans signaturelementer.

– Hans ikoniske silhuett blir for eksempel ofte brukt som logo på stengene, mens pilen – som er et symbol vi ofte ser i hans design – binder front og stenger sammen. Lagerfeld har også en forkjærlighet for katter, noe som kommer fram gjennom de mange cateye-modellene, forklarer Stine Westlund.

– Her har vi å gjøre med en sterk og sofistikert kolleksjon, med markante innfatninger av høy kvalitet.

Briller fra Karl Lagerfeld, modell 42, 43 og 44. 1995 kr per stykk.

Enkelt og elegant

Danske Bruuns Bazaar er kjent for sin smakfulle tolkning av skandinavisk minimalisme, og byr på antrekk som har en perfekt balanse mellom komfort, stil og funksjonalitet.

Denne designfilosofien bærer også brillene deres preg av.

– På Bruuns Bazaar sine innfatningen er alle detaljer funksjonelle. Her er det lite pynt og stæsj, og fullt fokus på rene, enkle linjer – med en veldig elegant utførelse. Dette er minimalisme på sitt beste, mener Westlund.

– Kolleksjonen består av gode, store, flotte modeller, med transparente acetat i flotte fargespill som er veldig vennlig mot huden.

Briller fra Bruuns Bazaar, modell Liv, Ida og Oko. 1795 kr per stykk.

Nye godbiter fra popstjernen

Til tross for at hun ikke kan sies å være et motehus, vil vi neppe utelukke kolleksjonen til artisten Kylie Minogue!

Den australske sangeren debuterte som brilledesigner i fjor, og er nå tilbake med en splitter ny kolleksjon proppet med feminine godbiter.

– Brillene til Kylie er glamorøse, elegante og petite – akkurat som stjernen selv, sier Westlund.

– Her får vi swarovskibesatte stenger som tilfører litt bling og fargede glass med vibber fra 80-tallet. Modellene spenner fra edgy aviators til elegante cateye, så her er det noe for enhver, forsikrer stylisten.

Briller fra Kylie Minogue Eyewear, modell Love At First Sight Sun RX, Never Too Late, og Chocolate. 1595 kr per stykk.

 

Se alle Specsavers designerbriller og sikre deg to par for prisen av ett her!