Om du har fulgt med i timen på hva som skjer i medielandskapet i dag, er det vanskelig å komme unna at lyd stadig vokser seg større.

Derfor lanserer Radio Metro «Partner Podcast». De hjelper deg å sette sammen en podcast fra start til slutt, og gjør alt fra innholdsproduksjon til det tekniske.

Historiene rett i øret

La oss først komme med noen «tørre fakta» om hvordan podcast og lyd er i endring. I 2017 hadde 55 prosent av den norske befolkning hørt på podcast eller radio-on-demand de siste seks månedene, og hele 33 prosent lyttet månedlig (TNS Kantar juni 2017). Dette viser en økning på 20 prosent fra 2016. Trolig er tallet langt høyere i 2019.

– Podcast gjør det mulig å fortelle historier som ikke kan formidles på 30 sekunder. Vi i Radio Metro kan lyd, har fasilitetene og kompetansen som trengs for å hjelpe deg å lage lydproduksjoner av høy kvalitet, sier kreativ leder Jan Ivar Wolstad i Radio Metro.

Podcast trenger heller ikke være timeslange episoder. Wolstad mener kortere snutter vil være en effektiv måte å kommunisere med kunder, lyttere eller andre.

– Mange har et kommunikasjonsbehov som ikke blir fylt av tekstbasert kommunikasjon. Eksempelvis kan man lage et nyhetsbrev i form av en «short-pod» eller en ukentlig oppdatering på 10 minutter. Det er perfekt å lytte til nyhetsbrevet på vei hjem fra jobb.

Når nye mennesker i nye kanaler

Nettavisen Talent Media har samarbeidet med Radio Metro om podcasten Karriererådet, en serie for unge i arbeidslivet. Det har resultert i 20 episoder på 15-20 minutter og over 8000 avspillinger. Redaktør i Talent Media Synnøve Fallmyr sier podcasten har vært et spennende prosjekt for å treffe nye lesere og lyttere.

– Samarbeidet med Radio Metro har vært helt strålende!

Episodene er tilgjengelig på Soundcloud, Spotify og iTunes. Karriererådets mest populære episode er «Jasså, du trodde du var forberedt til jobbintervjuet». Hør den her:

– Fordelen med podcaster er at de kan være tilgjengelige både offline og online. Du kan ta med deg en podcast på bussen, i bilen, på stranda eller på fjelltur.

Et annet eksempel er podcast-serien «5 På Øya», produsert av Radio Metro i samarbeid med Frukt.no. Her tok programleder Ståle Fossberg med norske kjendiser på en øde øy, men de kunne kun ha med seg fem ting. Episodene er kun 5-10 minutter, og er lettfattelige og underholdene.

Har produsert mer enn hundre podcaster

En multikanal-tilstedeværelse gjør det mulig å samhandle med eksisterende eller nyervervede kunder på en annerledes måte. Podcast eliminerer også fallhøyden som finnes i visuell kommunikasjon. Kostnadene øker i takt med kravene til en dødslekker videoproduksjon.

– Lyd kan lages på et lavt budsjett og likevel høres ut som en million dollar, mener Wolstad.

Kreativ leder Jan Ivar Wolstad i Radio Metro.

Under en produksjon vil et podcast-team fra Radio Metro, med blant andre produsent Jørgen Bakken (Nettavisen, Radio Norge mm.) og Radio Metros morgenvert Jill Bottolfsen, ha en workshop med deg. Her vil retning på temaer, episoder, lydbilde og det grafiske bli kartlagt. Kunden kan stille som ekspertkilder eller intervjuobjekt.

– Vi har et svært erfarent team. Jørgen har produsert over 100 podcaster, og programlederne her på huset kan radio og lyd.

Radio Metro har også oppgradert studioene i Akersgata 45, og øker bemanning etter behov. Ønsker du å lage podcast ute på location har de også to mobile studioer. Salgsdirektør i Radio Metro Hilde Apneseth sier hun virkelig har tro på at lyd vil være enda viktigere i fremtiden.

– Podcast er i vinden, og vi ser at dette er et behov i markedet. Vi kan med trygghet si at dette er et område vi har kompetanse på. Har du lyst til å lage podcast, men mangler kunnskapen og fasilitetene? Da kan vi hjelpe deg! avslutter Apneseth og Wolstad.

Ønsker du å vite mer om Partner Podcast? Dette produktet er i utgangspunktet forbeholdt bedrifter, men ønsker du å vite mer kan du ta kontakt med kreativ leder Jan Ivar Wolstad på [email protected]