La oss bare være enige: Vi har sittet i samme sittestilling siden mars. Etter månedsvis med hjemmekontor er vi i ferd med å gro fast i kjøkkenstolen. Her er noen øvelser du kan gjøre for å holde liv i skrotten.

Du savner sikkert småpraten med kollegene dine og den daglige ruten til kaffemaskinen, men den som savner den mest er kroppen din. For disse små øyeblikkene i arbeidshverdagen var gull for å smøre leddene dine og sette igang blodsirkulasjonen. Men nå har rumpen din et litt for kjært forhold til stolen, og som en sier: for mye av noe er aldri bra.

– Du skal ikke bare bite tenna sammen og kjøre på, for når du begynner å kjenne på noe, så er det et tegn på at kroppen trenger en endring i belastningen du utsetter den for, sier fysioterapeut Aasmund Malme som jobber hos Klinikk for Alle i Drammen.

Mange havner i flytsonen når de jobber på hjemmekontor noe som gjør at man sitter dårlig eller utfører de samme bevegelsene over lang tid, noe som igjen kan skape irritasjon.

Variasjon er gull

Fysioterapeutens beste tips er rett og slett å rotere mellom kontorutstyret ditt, hvor du sitter og hva du sitter på. Det skal nemlig ikke mer til for å holde smertene på en armlengdes avstand. Senebetennelse kan oppstå ved at man bruker bare én type mus, så skift jevnlig mellom å bruke mus og berøringsflaten for å unngå det.

Aasmund Malme er fysioterapeaut. Foto: Privat.

Malme fikk inn mange pasienter som slet med tennisalbue, som kjennetegnes ved smerter på utsiden av albuen fordi de brukte en vanlig datamus, men så gikk mange over til berøringsflate.

– Nå får flere senebetennelse på innsiden av albuen fordi de brukte bøyemusklene mer enn strekkemuskelen. Så igjen handler det om variasjon, for skaden kommer når du gjør for mye av det samme over for lang tid. Prøv å bytt vinkel på armen eller plassen du har den når du bruker musen, så kan det utgjøre en stor forskjell, forteller Malme.

Lytt etter hintene

Kroppen din er ikke bare en kjøttdrakt med en hjerne som flyter rundt i en bollen på toppen. Den er mer som en bestemor som kontinuerlig påminner deg at du har glemt å ringe tanten din. Og vi alle vet at du blir strøket av testamentet om du ikke hører etter. Om du lar det samme skje med kroppen kan det også koste deg dyrt. Den kommunisere ved å sende smertesignaler om den ikke er fornøyd med måten den blir behandlet på. Om du har kjent smerter mellom skulderbladene, håndledd eller i albuene er det på tide å lytte.

Statisk bruk av kroppen kan føre til smerter som kan bli langvarige. Foto: Ole Haslestad.

– Gjør du for mye av noe vil det bli en utfordring over tid. For å gjøre det billedlig: Gulrøtter er sunt å spise, men spiser du bare gulrøtter blir du sannsynligvis syk av det til slutt. Det samme skjer når du over lang tid bruker kroppen på en monoton måte. Når du sitter i samme stilling over lang tid brukes musklene statisk og de får ingen avlastning. Derfor er det bedre å skifte mellom å sitte rett, fremoverlent og bakoverlent, sier Malme

Det er lett å tro at den store synderen ved å ha hjemmekontor er at du sitter mye, men det er mange måter å skape irritasjoner for kroppen. Problemet ligger heller i at du gjør noe på samme måte slik at kroppen blir belastet  ensformig – her er det bare å bli kreativ!

Stiv og støl?

Kroppen er et instrument som jevnlig vil si fra hvordan den har det om man lytter etter. I de spesielle omstendighetene vi er i nå er det enda viktigere enn før å behandle den med varsomhet. Malme opplever at mange kommer til behandling lenge etter at det har begynt å gjøre vondt.

– Er du stiv og støl i kroppen er det en tegn på at du skulle for lengst gjort noe. Så bruk disse enkle øvelsene, implementer jevnlige pauser og skap variasjon for å forebygge, avslutter Malme.