Hei, du som bor i nærheten av Grünerløkka! Bilkollektivet flere biler tilgjengelig i nærheten av deg.

Bilkollektivet er biltjenesten som vil at folk skal bruke mindre bil. I stedet for å eie egen kan du være en del av et spleiselag som gir deg tilgang på den bilen du trenger, når du trenger den.

Solgte bilen

I utgangen av 2018 var det registrert 11 bildelingstjenester i Norge, men den eldste av dem ble grunnlagt allerede i 1995. Bilkollektivet er ikke helt som andre delingstjenester, de fungerer nemlig mer som et spleiselag.

– Vi er et non-profit selskap av og for medlemmene, som et samvirkelag. Alle medlemmer kjøper en andel i selskapet, og alt de betaler inn går til å forbedre tilbudet de benytter seg av. Det er ingen aktører på toppen som håver inn profitt. Overskuddet går rett og slett rett til å gjøre tjenesten enda bedre, forteller direktør Morten Munch-Olsen.

Tro til sitt produkt solgte Munch-Olsen privatbilen da han trådte inn i direktørrollen hos Bilkollektivet.

– Jeg så alle fordelene ved å gå over til å dele bil, og angrer ikke. Bilen min sto uansett uansett stille mesteparten av tiden, jeg brukte den aldri inne i byen. Nå kan jeg i stedet leie bil når jeg faktisk trenger det, sier han.

Bilkollektivet fått nye Jaguar I-Pace på plass flere steder i Oslo, blant annet står den ved Schouskvartalet P-hus. Denne og flere biler har fast parkeringsplass på Grünerløkka. Foto: Morten Munch-Olsen/Bilkollektivet

Bilkollektivets Jaguarer, bilmerkets første helelektriske bil, finner du ved Bogstadveien 1 P-hus, Flack Ytters Plass P-hus, Schouskvartalet P-hus, Ensjøveien 7b og på Sørenga.

Er du gammel nok til å kjøre, er du gammel nok til å dele

Når det finnes 11 forskjellige bildelingstjenester er det viktig å holde tunga rett i munn på hvem som tilbyr hva. Markedssjef i Bilkollektivet, Haakon Hals, forteller mer om hva som gjør nettopp deres tilbud så unikt.

–  For det første er vi det eneste stedet som tilbyr denne tjenesten til personer under 20 år. Vi reduserte nylig grensen ned til 18. Er du gammel nok til å kjøre, er du gammel nok til å dele, mener vi. Dessuten vil vi fange opp unge og skape kjennskap før de blir avhengige av bilen i hverdagen.

Bilkollektivet har blant annet teamet opp med SiO – Studentsamskipnaden i Oslo, for å markedsføre bildeling fremfor privatbilen for studenter.

Markedssjef Haakon Hals og direktør Morten Munch-Olsen i Bilkollektivet. Foto: Sara Magnusson

Videre så slipper du transaksjoner og personlig oppmøte som ved billeie. Du mottar en universal bilnøkkel som låser opp absolutt alle av Bilkollektivets biler. Du betaler kun for bil når du bruker den. Betalingen trekkes på kort og du får god oversikt på bruken din i portalen. Det er enkelt og sømløst.

Munch-Olsen forteller at de i dag har 380 biler i bilparken. Som medlem kan du reservere bil når du vil, døgnet rundt, via en app. Bilen kan reserveres umiddelbart før turen, eller flere måneder i forveien. Du kan booke bilen for en time eller flere uker. Bor du i Oslo finnes det stort sett en tilgjengelig bil rett rundt hjørnet, uansett hvor du befinner deg. Fleksibilitet er åpenbart et nøkkelord for tjenesten.

–  Glem alt av bilutgifter, reparasjoner, bensin og bompenger. Det dekker Bilkollektivet. Det vi tilbyr er bil når du faktisk trenger det, og ikke ellers. Vi ønsker at man skal bli mer bevisst på bilbruken sin, sier Munch-Olsen.

Bil i byen blir enkelt med Bilkollektivet. Du trenger bare ett kort for å låse opp nesten 400 biler! Foto: Sara Magnusson

– Medlemmene våre trenger ikke bil i hverdagen, da går de eller kjører kollektivt. De bruker oss til andre ting, som fjellturer med familie eller venner, storhandling på Ikea, eller lengre kjøreturer. Det som er fint med å ikke måtte låse seg til én privatbil er at du kan låne bilen du har behov for i øyeblikket. Skal du flytte har vi varebil, er planen fjelltur har vi SUV til hele familien. Vi har til og med fått inn et parti med Jaguar iPace om det er det du skulle ønske, sier Hals lurt.

Bilkollektivets Jaguarer, bilmerkets første helelektriske bil, finner du ved Bogstadveien 1 P-hus, Flack Ytters Plass P-hus, Schouskvartalet P-hus, Ensjøveien 7b og på Sørenga.

Privatbil som hovedkonkurrent

Munch-Olsen forteller at selv om det finnes flere bildelingstjenester, så kjemper de ikke nødvendigvis om de samme brukerne.

– Transportøkonomisk Institutt gjorde en undersøkelse som viste at våre medlemmer stort sett ikke eier egen bil, og heller ikke har noen planer om å kjøpe en. Dette var ikke tilfelle for kundene til flere av våre konkurrerende tjenester. Der eide flertallet bil selv eller ønsket å kjøpe en, og benyttet ofte tjenestene til å teste mulige biler, sier han.

– Vår hovedkonkurrent er privatbilen. Hovedmålet vårt er at folk skal kjøre mindre bil. Det sparer miljøet, det sparer areal som ikke må holdes av til parkeringsplasser og du sparer penger på å slippe avgifter og vedlikehold av bilen, forteller Hals.

Han understreker at de riktignok applauderer konkurranse:

– De fleste bildelingstjenester støtter opp om miljøet. Alle som bidrar til det er vi i utgangspunktet positive til. Men vi håper folk klarer å skille mellom de forskjellige tjenestene og gjør et bevisst valg.

Her er sju av de ti som utgjør teamet i Bilkollektivet. Sammen sørger de for å gjøre bildeling i byen miljøvennlig og enkelt. Foto: Sara Magnusson

Bilkollektivet finnes i Oslo og Stavanger, og samarbeider i tillegg med Bildeleringen i Bergen og Trondheim Bilkollektiv. Les mer om tjenesten her.

Slik fungerer Bilkollektivet:

  • For å melde deg inn i Bilkollektivet kjøper du en andel, som blir tilbakebetalt hvis du melder deg ut
  • Du betaler en lav årlig kontingent, og ellers bare for bruk
  • Eksempel på pris for bruk av bil, er kr 36 kr/time og 3,60 kr/km for en bil i mellomklassen. Drivstoff og bomavgift er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tids bruk.
  • Brukereid og non-profit

Bil, kun når du trenger det!