Dette er året der «alle» skal på ferie i vårt langstrakte land. For mange kan det være deres første langtur med bil, der man lærer og feiler mye underveis. Derfor har vi snakket med Christel Mathiesen, som er reisedesigner og markedsdirektør i reisebyrået Journeys.

Med andre ord: Christel har god erfaring med lange turer, og vet hva hun snakker om. Nylig kjørte hun i milesvis og timesvis fra Bergen til Lofoten. På turen kjørte hun nye Volvo XC60 Recharge, en ladbar hybrid-SUV tilpasset skandinaviske veier.

Hun har gjort seg flere erfaringer på langturene, men også enkelte blemmer.

1. Du får aldri nok varme klær

Dette er muligens gjentatt til det kjedsommelige, men Norge og Norden har mye vær. Vår, vinter, sommer og høst kan oppleves på en og samme dag – ikke minst når vi nærmer oss høsten. Derfor er Christels erfaring å alltid ha med litt for alle typer vær.

– Jeg er ullnørd nummer én, så det er alltid med i bagasjen. Det jeg har glemt og skulle ønske jeg hadde med på turen til Lofoten er en varm jakke, gjerne en dunjakke, til kveldene. Det blir fort kjølig når solen går ned, sier Christel.

Husk å ta med ull og varme klær til kjølige sensommer- og høstkvelder. Foto: Christel Mathiesen

Det krever ferdighet å pakke en bil skikkelig. Her er Volvos egne pakketips!

2. Sov i bilen!

Telt og hengekøyer selger som varmt hvetebrød om dagen, men det er ikke alltid det frister med et søkkvått telt eller å småfryse under en tarp. På turen til Nord-Norge har Christel tatt med seg en enkel overmadrass, slik at hun kan sove i bilen. Hennes overmadrass er 120 centimeter bred og relativt tykk, men ikke så tykk at den krever for mye plass som bagasje.

Volvo XC60 Recharge har heldigvis godt med plass, og dette er et veldig deilig alternativ fremfor et fuktig telt. Et bonustips til å sove i bilen er å vite hvor morgensolen dukker opp. Parker der det er godt med skygge om morgenen, og ta gjerne med noe du kan henge opp foran vinduene, sier Christel.

– Det kan også være en god idé å kle på seg litt ull om du skal sove i bilen på sensommeren og høsten. Du må ha vinduene litt på gløtt for å få godt med luft, noe som gjør at det kan bli friskt, legger hun til.

Sist, men ikke minst, bør du sjekke hvilke temperaturer soveposen din er egnet for!

Skal du på norgesferie i år? Les mer på TryggTur.

3. Sier du nei til telt? Da bør du booke i god tid

God planlegging og en klar rute er alltid en fordel før du begir deg ut på langturen. Dersom du foretrekker en ordentlig seng fremfor telt og bil, anbefaler hun å planlegge overnattinger nøye. Mange er på ferie nå på sensommeren, og mest sannsynlig utover høsten, og derfor kan det bli fulle hoteller og campinger.

– Legg opp ruten og book på forhånd. Du kan være uheldig og oppleve fullbookede steder på spontane stopp, sier Christel.

En natt på hotell kan være en deilig avkobling fra bilkjøring og telting, men husk å booke i god tid. Foto: Christel Mathiesen

Mange steder er du avhengig av ferger for å komme deg videre. Det samme er andre norgesturister, og da blir det kø.

– Det er en dårlig idé å legge ankomst til kaia noen minutter før fergen skal gå. Det har hendt at jeg har blitt stående igjen og se båten kjøre avgårde i horisonten. En tommelfingerregel er å være ute i god tid.

Enkelte ferger selger også billetter på sine nettsider.

– På fergen fra Bodø til Moksnes selges to tredjedeler av billettene på forhånd, noe jeg fant ut kvelden før. Da må man stille seg i kø og satse på å få plass. På denne fergen startet ombordkjøring en time før avgang.

Med Volvos feriekonverterer kan du få gode tips til turdestinasjoner som passer dine planer.

4. Fyll opp og organiser før avreise

Før startskuddet går bør du også gjøre klart for mange timer i førersetet. Sørg for at du har alt du trenger av mat, vannflaske og solbriller lett tilgjengelig. I tillegg anbefaler Christel å bli godt kjent med bilen du skal kjøre. Det er kjedelig å oppdage massasjefunksjonen i setene etter å ha lagt bak seg 100 mil.

– Du sitter utrolig godt i en Volvo XC60 Recharge, og massasje gjør at du klarer noen ekstra timer uten å måtte stoppe for å strekke kroppen. Bilen har også mange funksjoner som gjør kjøreturen veldig behagelig. Adaptiv cruisekontroll er vanvittig deilig, særlig om du møter på kø. Du kan også få opp ruten din i Waze eller Google Maps på skjermen i midtkonsollen.

Selv om full tank er en selvfølge, kan det være en idé å fylle på alt annet: lad batteriet, sjekk spylervæske og at snackslagrene er fulle. Om noe ligger i baksetet bør du stoppe eller få hjelp av reisekameraten din for å hente proviant fra baksetet.

Nye Volvo-biler er også utstyrt med Volvo on Call, en app som lar deg starte, låse og finne bilen på telefonen.

5. Pakk smart

Pakkingen er også en del av sikkerheten, og dette punktet gjelder for de som kjører alene eller med passasjerer.

– Pakk det tyngste nederst, lette ting i toppen og sikre løse gjenstander. Det er også viktig å være oppmerksom på at egenvekten på bilen ikke overstiges.

Volvo XC60 Recharge er en ladehybrid og har opptil 54 kilometer elektrisk rekkevidde. Foto: Christel Mathiesen

– Jeg har heldigvis ikke opplevd en trafikkulykke i sommer, men dette punktet er viktig å få med. Du skal mest sannsynlig kjøre i timesvis. Om du sitter vondt eller blir sliten av å kjøre kan konsentrasjonen svekkes. I så fall bør du ta pauser oftere, men da går også tiden du har til rådighet. En trygg og solid bil er viktig, egenskaper du finner i XC60 Recharge, mener Christel.

–  Da kommer alle trygt frem. God tur!

Volvo har egne pakketips og andre råd på TryggTur. Vil du prøvekjøre Volvo XC60 Recharge? Her finner du mer informasjon.